SPECIFICS OF INTERDISCIPLINARY TRAINING OF BRASS PERFORMERS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2025-3-1-8

Keywords:

performing breathing, musical performance, breathing physiology, performance psychology, interdisciplinary approach

Abstract

Performing breathing is an essential component of the professional training of wind instrumentalists. In the tradition of wind playing, breathing is regarded not only as the physiological basis for sound production but also as a crucial factor inshaping musical phrasing, dynamics, and artistic expressiveness. Classical studies (Palazhenko, 2012; Martseniuk, 2018) emphasized the technical and pedagogical aspects of breath training, while contemporary research (Kontsevych, 2023; Mykhailyshen, 2019; Zelano et al., 2016) has expanded the academic discourse by highlighting the interdisciplinary significance of breathing in the context of physiology, psychology, and neuropsychology. The aim of this study is to provide a comprehensive analysis of the physiological, psychological, and pedagogical aspects of performing breathing in wind instrumentalists, based on an interdisciplinary approach and a synthesisof scientific and methodological sources.This study applies comparative analysis of specialized literature in the fields of breathing physiology, performancepsychology, and wind pedagogy. Classical and modern approaches to the formation and development of performing breathing are summarized, along with teaching strategies used at various stages of training.The novelty of this work lies in its systematic representation of performing breathing as a multidimensional phenomenonthat combines mechanical components (diaphragmatic and combined breathing), psychological elements (breathing as a tool for managing performance anxiety and maintaining emotional stability), and pedagogical strategies for developing breathing endurance and airflow control. The study provides an overview of neuropsychological data that emphasizethe relationship between breathing and cognitive as well as emotional processes during performance.A comprehensive approach to developing performing breathing is a prerequisite for the formation of stable performing skills and artistic expressiveness in wind instrumentalists. The integration of physiological knowledge, psychologicaltechniques, and pedagogical experience promotes more effective training and preparation of musicians. Future research could explore the deeper effects of breathing techniques on the cognitive and emotional aspects of performance.

References

Іщенко М. В. Оздоровчі методики у вправах на дихання для академічних вокалістів. Теорія і методика професійної освіти. 2021. Випуск 31. Т. 1. С. 95–98. DOI: https://doi.org/10.32843/2663-6085/2021/31-1.19

Концевич О. Виконавський видих трубача як один факторів виконавського універсалізму. Мистецтвознавство України. 2023. № 23. С. 189–206. DOI: https://doi.org/10.31500/2309-8155.23.2023.297539

Майструк М. І. Застосування дихальних вправ у реабілітаційному процесі у хворих на хронічне обструктивне захворювання легень. Health & Education. 2023. Вип. 3. С. 98–101. DOI: https://doi.org/10.32782/ health-2023.3.16

Марценюк Г. П. Виконавське дихання та проблеми його постановки при грі на тромбоні. Young Scientist. 2018. № 2 (54). С. 531–536.

Михайлишен О., Михайлишена А. Специфічні основи техніки формування виконавського дихання під час гри на мідних духових інструментах. Педагогічна освіта: теорія і практика. 2019. Том 2. № 26. С. 136–141. DOI: https://doi.org/10.32626/2309-9763.2019-26-136-141

Павелків Р. В., Палаженко О. П. Психофізіологічні основи формування музично-виконавської діяльності учнів-духовиків у процесі навчання гри на духових інструментах. Історія становлення та перспективи розвитку духової музики в контексті національної культури. України та зарубіжжя. 2017. Вип. 9. С. 54–56.

Палаженко О. П. Педагогічні рекомендації щодо пристосування дихальної системи до умов гри на духових інструментах. Педагогіка вищої та середньої школи. 2012. Вип. 36. С. 263–267.

Сивенко О. Л., Манучарян С. В., Калюжка А. А., Юссеф А. Менеджмент стресу: застосування поєднаного впливу самомасажу і дихальних вправ для саморегуляції стресових проявів. Актуальні питання сучасного масажу : матеріали XIV Міжнар. наук.-практ. конф., м. Харків. 29–30 квіт. 2022 року. Харків : ХДАФК, 2023. С. 84–90.

Цзяін Я. До питання емоційної виконавської стабільності фахівців музичного мистецтва. Духовно-інтелектуальне виховання і навчання молоді в ХХІ столітті. 2021. Вип. 3. С. 304–307.

Цзянань Чж. Специфіка виконавського дихання музиканта-духовика. Педагогічний дискурс. 2015. Вип. 18. С. 258–262.

Zelano C., Jiang H., Zhou G., Arora N., Schuele S., Rosenow J., Gottfried, J. A. Nasal respiration entrains human limbic oscillations and modulates cognitive function. Journal of Neuroscience. 2016. № 36 (49). P. 12448–12467. DOI: https://doi.org/10.1523/JNEUROSCI.2586-16.2016

Published

2025-08-28

How to Cite

HOLOVASHYCH Е. (2025). SPECIFICS OF INTERDISCIPLINARY TRAINING OF BRASS PERFORMERS. Fine Art and Culture Studies, 1(3), 49–53. https://doi.org/10.32782/facs-2025-3-1-8