ЖАНР ПРЕЛЮДІЇ У ФРАНЦУЗЬКІЙ МУЗИЦІ XVII–XX CТОЛІТЬ
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2025-3-1-9Ключові слова:
прелюдія, жанр, стиль, програмність, французька клавірна музика, французька «безтактова прелюдія», прелюдії К. Дебюссі, «Вісім прелюдій» для фортепіано О. МессіанаАнотація
У дослідженні узагальнено жанрово-стильову специфіку французької клавірної (фортепіанної) прелюдії, що засвідчила ключові етапи розвитку французького інструменталізму останніх століть. Мета роботи – виявлення поетико-інтонаційної, жанрово-стильової специфіки французької фортепіанної прелюдії та особливостей її побутування в європейській інструментальній музиці Нового часу.Методологічна база роботи. Суттєвими для даної роботи є жанрово-стильовий, інтонаційний та аналітико-музикознавчий методи в їх комплексному застосуванні, що в сукупності дозволяє дослідити динаміку розвитку прелюдії у французькій музично-історичній традиції XVII – ХХ століть.Наукова новизна роботи визначена тим, що в ній вперше в українському музикознавстві узагальнено ключові етапи історичного розвитку французької клавірної (фортепіанної) прелюдії, репрезентованої в широкому спектрі творів – від «безтактової прелюдії» аж до прелюдійних циклів доби музичного модерну (К. Дебюссі, Е. Саті, О. Мессіан).Висновки. Історичні шляхи розвитку французької клавірної (фортепіанної) прелюдії засвідчують оригінальність та унікальність даного жанру, що генетично сходив до так званої «безтактової прелюдії», поетика якої була сформована на перетині традицій музичного бароко та рококо, а також показової для них творчо-виконавської практики. Серед її типових ознак домінує прагнення до пошукових форм творчої діяльності, імпровізаційності, мистецької свободи. Буття французької прелюдії в наступні епохи європейської музично-історичної традиції виявляє особливості її жанрових метаморфоз, кульмінаційною точкою яких можна вважати цикл прелюдій К. Дебюссі. Саме в ньому впроваджено традиційну для французького інструменталізму програмність, що органічно поєднується з ладо-гармонічними та інтонаційними шуканнями музичного модерну. Такого ж роду жанрово-стильова спрямованість характеризує й прелюдійні опуси Е. Саті, в яких новаційність та певна епатажність мислення автора поєднана з відродженням традицій «безтактової прелюдії». Підсумком розвитку цього жанру в зазначений період можна вважати цикл «Вісім прелюдій» О. Мессіана, в якому, з одного боку, успадковано символістсько-метафоричний принцип трактування цього жанру, з іншого – закладено образно-змістовні містеріально-метафізичні та поетико-інтонаційні основи інструментальної творчості композитора, що будуть більш детально реалізовані в його наступних фортепіанних опусах.
Посилання
Бордонюк В. Стилістика символізму в модифікації фортепіанних жанрів прелюдії та етюду в ХІХ – початку ХХ століть : автореф. дис. … канд. мистецтвознавства / Одеса : ОДМА імені А. В. Нежданової, 2008. 18 с.
Гейзінга Й. Homo ludens. Досвід визначення ігрового елемента культури (пер. з англ. О. Мокровольського). Київ : Основи, 1994. 252 с.
Гнатів Т. Музична культура Франції рубежу ХIХ–ХХ століть: Клод Дебюссі Моріс Равель : навчальний посібник для вищих та середніх музичних закладів. Київ : Музична Україна, 1993. 207 с.
Демчук О. До питання картини світу як парадигми творчості О. Мессіана. Наукові збірки Львівської національної музичної академії імені М. В. Лисенка. 2015. Вип. 35. С. 259–267.
Жаркіх Т. В. Іпостась Homo Musicum у процесі формування універсальної особистості О. Мессіана. Культура України. 2015. Вип. 50. С. 91–101.
Жаркова В. Б. Музика Клода Дебюссі і Моріса Равеля: сучасний погляд на проблему стильової ідентифікації. Науковий вісник НМАУ імені П. І. Чайковського. 2021. Вип. 130. С. 24–51.
Жаркова В. Історія західної музики: Homo Musicus від античності до бароко : навчальний посібник. Київ : НМАУ ім. П. І. Чайковського, 2023. 548 с.
Жуков А. О. Риси клавесинної творчості Луї Куперена на прикладі його деяких сюїт. Мистецька освіта та мистецтво освіти в контексті формування сталого суспільства : матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції. Київ : ДАКККІМ, 2005. Ч. 1. С. 191–195.
Кашкадамова Н. Б. Мистецтво виконання музики на клавішно-струнних інструментах : навчальний посібник. Київ : Освіта України, 2009. 416 с.
Лу Цзін. Фортепіанна прелюдія у добу романтизму к історико-текстологічний феномен. Музичне мистецтво і культура. 2022. Вип. 35. Кн. 1. С. 43–57.
Лю Лу. Програмність у фортепіанній музиці як актуальна теоретична та творчо-виконавська проблема. Музичне мистецтво і культура. 2024. Вип. 39. С. 359–370.
Моторна Т. Ф. Ідея містеріальності в музичній культурі ХХ століття (на прикладі фортепіанної творчості Олів’є Мессіана) : автореф. дис. … канд. мистецтвознавства : 26.00.01 – теорія та історія культури / Національна академія керівних кадрів культури і мистецтв. Київ, 2021. 20 с.
Ніколаєва Л. Прелюд, Прелюдія. Українська музична енциклопедія. Київ : ІМФЕ імені М. Т. Рильського, 2006. Т. 5. С. 412–413.
Ринденко О. В. Авторські коментарі та ремарки як культурний феномен у фортепіанній творчості Олів’є Мессіана : автореф. дис. … канд. мистецтвознавства : 17.00.03 – музичне мистецтво / Національна музична академія України імені П. І. Чайковського. Київ, 2010. 17 с.
Фрайт О. В. Фортепіанні прелюдії українських композиторів: генологічно-еволюційні і компаративні ракурси. Нові віхи розвитку культури і мистецтва у XXI столітті : колективна монографія. Львів–Торунь : Ліга- Прес, 2021. С. 43–70.
Шадріна-Личак О. В. Безтактова прелюдiя як репрезентант французького клавесинного стилю XVII – початку XVIII столiття: аспекти виконавського прочитання : автореф. дис. … канд. мистецтвознавства : 17.00.03 – Музичне мистецтво / НМАУ ім. П. І. Чайковського. Київ, 2011. URL: https://revolution.allbest.ru/music/00584385_0.html#text (дата звернення: 18.10.2024).
Шадріна-Личак О. В. Клавесинна безтактова прелюдія у сучасному історично орієнтованому виконавстві. Часопис Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. Київ, 2010. № 3 (8). C. 150–159.
Шадріна-Личак О. В. Прелюдійні форми Й. С. Баха та Г. Ф. Генделя в контексті французьких клавесинних традицій. Науковий вісник Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського: Мистецтвознавчі пошуки: збірник наукових статей та есе, присвячених ювілею Н. О. Герасимової-Персидської. Київ, 2008. Вип. 78. С. 288–294.
Moreira Eduardo. Messiaen’s 8 Preludes: The origins of a style: A Lecture-document, presented to the School of Music and Dance of the University of the Origon in partial fulfillment of the degree of Doctor of Musical Art. 2018. 144 p.
Moroney D. The Performance of Unmeasured Harpsichord Preludes. Early Music. 1976. Vol. 4, no. 2. P. 143–151.
Moroney D. Pièces de Clavecin de Louis Couperin. Monaco : Éditions de l’Oiseau-Lyre, 1985. 224 p.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.