THE PRELUDE GENRE IN FRENCH MUSIC OF THE 17TH–20TH CENTURIES
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2025-3-1-9Keywords:
prelude, genre, style, programmatic, French clavier music, French “tactless prelude”, preludes by C. Debussy, “Eight Preludes” for piano by O. MessiaenAbstract
The study summarizes the genre-stylistic specificity of the French clavier (piano) prelude, which testified to the key stages of the development of French instrumentalism in recent centuries. The purpose of the work is to identify the poetic-intonational, genre-stylistic specificity of the French piano prelude and the features of its existence in European instrumental music of the Modern era. Methodological basis of the work. Essential for this work are genre-stylistic, intonation, and analytical-musicological methods in their comprehensive application, which together allow us to explore the dynamics of the developmentof the prelude in the French music-historical tradition of the 17th – 20th centuries.The scientific novelty of the work is determined by the fact that for the first time in Ukrainian musicology, it summarizes the key stages of the historical development of the French clavier (piano) prelude, represented in a wide range of works – from the “tactless prelude” to the prelude cycles of the era of musical modernity (C. Debussy, E. Satie, O. Messiaen).Conclusions. The historical paths of the development of the French clavier (piano) prelude testify to the originality and uniqueness of this genre, which genetically converged to the so-called “tactless prelude”, the poetics of whichwas formed at the intersection of the traditions of musical baroque and rococo, as well as the creative and performing practice indicative of them. Among its typical features, the desire for exploratory forms of creative activity, improvisation, and artistic freedom dominates. The emergence of the French prelude in subsequent eras of the European musical- historical tradition reveals the peculiarities of its genre metamorphoses, the culmination of which can be considered the cycle of preludes by C. Debussy. It is in it that the programmatic nature traditional for French instrumentalism is introduced, which is organically combined with the modal-harmonic and intonational searches of musical modernity. The same kind of genre-stylistic orientation characterizes the prelude opuses of E. Satie, in which the innovation and certainshockingness of the author’s thinking are combined with the revival of the traditions of the “tactless prelude”. The result of the development of this genre can be considered the cycle “Eight Preludes” by O. Messiaen, in which, on the one hand, the symbolist-metaphorical principle of interpreting this genre is inherited, and on the other hand, the figurative-meaningful, mysterious-metaphysical and poetic-intonational foundations of his instrumental work are laid, which will be implemented in more detail in his subsequent piano opuses.
References
Бордонюк В. Стилістика символізму в модифікації фортепіанних жанрів прелюдії та етюду в ХІХ – початку ХХ століть : автореф. дис. … канд. мистецтвознавства / Одеса : ОДМА імені А. В. Нежданової, 2008. 18 с.
Гейзінга Й. Homo ludens. Досвід визначення ігрового елемента культури (пер. з англ. О. Мокровольського). Київ : Основи, 1994. 252 с.
Гнатів Т. Музична культура Франції рубежу ХIХ–ХХ століть: Клод Дебюссі Моріс Равель : навчальний посібник для вищих та середніх музичних закладів. Київ : Музична Україна, 1993. 207 с.
Демчук О. До питання картини світу як парадигми творчості О. Мессіана. Наукові збірки Львівської національної музичної академії імені М. В. Лисенка. 2015. Вип. 35. С. 259–267.
Жаркіх Т. В. Іпостась Homo Musicum у процесі формування універсальної особистості О. Мессіана. Культура України. 2015. Вип. 50. С. 91–101.
Жаркова В. Б. Музика Клода Дебюссі і Моріса Равеля: сучасний погляд на проблему стильової ідентифікації. Науковий вісник НМАУ імені П. І. Чайковського. 2021. Вип. 130. С. 24–51.
Жаркова В. Історія західної музики: Homo Musicus від античності до бароко : навчальний посібник. Київ : НМАУ ім. П. І. Чайковського, 2023. 548 с.
Жуков А. О. Риси клавесинної творчості Луї Куперена на прикладі його деяких сюїт. Мистецька освіта та мистецтво освіти в контексті формування сталого суспільства : матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції. Київ : ДАКККІМ, 2005. Ч. 1. С. 191–195.
Кашкадамова Н. Б. Мистецтво виконання музики на клавішно-струнних інструментах : навчальний посібник. Київ : Освіта України, 2009. 416 с.
Лу Цзін. Фортепіанна прелюдія у добу романтизму к історико-текстологічний феномен. Музичне мистецтво і культура. 2022. Вип. 35. Кн. 1. С. 43–57.
Лю Лу. Програмність у фортепіанній музиці як актуальна теоретична та творчо-виконавська проблема. Музичне мистецтво і культура. 2024. Вип. 39. С. 359–370.
Моторна Т. Ф. Ідея містеріальності в музичній культурі ХХ століття (на прикладі фортепіанної творчості Олів’є Мессіана) : автореф. дис. … канд. мистецтвознавства : 26.00.01 – теорія та історія культури / Національна академія керівних кадрів культури і мистецтв. Київ, 2021. 20 с.
Ніколаєва Л. Прелюд, Прелюдія. Українська музична енциклопедія. Київ : ІМФЕ імені М. Т. Рильського, 2006. Т. 5. С. 412–413.
Ринденко О. В. Авторські коментарі та ремарки як культурний феномен у фортепіанній творчості Олів’є Мессіана : автореф. дис. … канд. мистецтвознавства : 17.00.03 – музичне мистецтво / Національна музична академія України імені П. І. Чайковського. Київ, 2010. 17 с.
Фрайт О. В. Фортепіанні прелюдії українських композиторів: генологічно-еволюційні і компаративні ракурси. Нові віхи розвитку культури і мистецтва у XXI столітті : колективна монографія. Львів–Торунь : Ліга- Прес, 2021. С. 43–70.
Шадріна-Личак О. В. Безтактова прелюдiя як репрезентант французького клавесинного стилю XVII – початку XVIII столiття: аспекти виконавського прочитання : автореф. дис. … канд. мистецтвознавства : 17.00.03 – Музичне мистецтво / НМАУ ім. П. І. Чайковського. Київ, 2011. URL: https://revolution.allbest.ru/music/00584385_0.html#text (дата звернення: 18.10.2024).
Шадріна-Личак О. В. Клавесинна безтактова прелюдія у сучасному історично орієнтованому виконавстві. Часопис Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. Київ, 2010. № 3 (8). C. 150–159.
Шадріна-Личак О. В. Прелюдійні форми Й. С. Баха та Г. Ф. Генделя в контексті французьких клавесинних традицій. Науковий вісник Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського: Мистецтвознавчі пошуки: збірник наукових статей та есе, присвячених ювілею Н. О. Герасимової-Персидської. Київ, 2008. Вип. 78. С. 288–294.
Moreira Eduardo. Messiaen’s 8 Preludes: The origins of a style: A Lecture-document, presented to the School of Music and Dance of the University of the Origon in partial fulfillment of the degree of Doctor of Musical Art. 2018. 144 p.
Moroney D. The Performance of Unmeasured Harpsichord Preludes. Early Music. 1976. Vol. 4, no. 2. P. 143–151.
Moroney D. Pièces de Clavecin de Louis Couperin. Monaco : Éditions de l’Oiseau-Lyre, 1985. 224 p.