ІНТЕРПРЕТАЦІЯ НАРОДНОПІСЕННОЇ ТРАДИЦІЇ У ТВОРЧОСТІ КИЇВСЬКОГО АКАДЕМІЧНОГО АНСАМБЛЮ УКРАЇНСЬКОЇ МУЗИКИ «ДНІПРО» ТА ОЛЕНИ КУЛИК
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2025-3-1-16Ключові слова:
фольклор, народнопісенна традиція, народнопісенне виконавство, народнопісенна виконавська парадигма, культурна пам’ятьАнотація
Мета статті полягає в окресленні провідних спрямувань творчої діяльності Київського академічного ансамблю української музики «ДНІПРО» та Олени Кулик як носіїв народнопісенної традиції. Методологія дослідження ґрунтується на компаративних настановах, що зумовлюють звернення до принципів жанрового, стильового аналізу, а також культурологічного підходу. Наукова новизна статті зумовлена визначенням напрямів трансформації народнопісенної традиції та виконавства в контексті діяльності Київського академічного ансамблю української музики «ДНІПРО» та О. Кулик. Висновки. У статті обґрунтована спрямованість діяльності Київського академічного ансамблю української музики «ДНІПРО» та його очільниці – народної артистки України Олени Кулик на збереження національного духовного спадку та інноваційної репрезентації народнопісенного мистецтва і виконавства у просторі культури межі XX–XXI ст. у новаційних синтетичних формах, а також утвердження просвітницько-популяризаторськими імпрезами (фестиваль «Київ-етно-музфест «Віртуози фолку») новітніх механізмів буття національної культурної спадщини. Акцентовано, що проєкти колективу «Дніпрова сага» та «Ті, що походять від сонця», що мають змістовою основою ментально детерміновані у своїй значущості антеїзм та образи Дніпра, Козака, Матері, концепт національної культурної пам’яті, демонструють багатовимірний синтез мистецтв та жанрових моделей (зокрема академічної традиції), універсалізм звукової картини світу. Показано, що специфіка виконавських орієнтирів ансамблю, зокрема О. Кулик, полягає в індивідуалізації варіантів суміщення народнопісенної виконавської парадигми з її академічним варіантом та ознаками естрадного варіанту. Виявлено такі маркери приналежності творчості О. Кулик до народнопісенної виконавської традиції у проєктах «Дніпра», як відкрите звуковидобування, обривання звучання з інтонаційною нейтральністю інтонем та редукцією лексем, акцентована виконавська експресія, високий динамічний тонус, вигуки із висхідним та низхідним глісандо та інтонаційно нейтральними завершеннями, елементи ономатопеї. При загальній значущості настанов академічного варіанту народнопісенної виконавської парадигми співачка звертається до прийомів інструменталізації вокалу, співвідносних із цариною естради, що демонструє творче осмислення фольклору як позачасового художнього феномена.
Посилання
Бреславець Г. М. Реконструкція фольклорного тексту в українській музичні культури останньої третини XX – початку XXI століття : автореф. дис. … канд. мистецтвознавства : 26.00.04. Харків : Харківська державна академія культури, 2021. 19 с.
Грица С. Трансмісія фольклорної традиції: Етномузикологічні розвідки. Київ – Тернопіль, 2022. 236 с.
Історія української культури : підручник / В. О. Лозовой, Л. В. Анучина, О. А Стасевська, О. В. Уманець; за ред. В. О. Лозового. Харків : Право, 2013. 368 с.
Карчова Ю. І. Сучасні тенденції інтерпретування української народнопісенної виконавської парадигми. Культура України. 2018. Вип. 61. С. 138–148.
Карчова Ю. І. Українське народнопісенне виконавство в професійній музичній практиці останньої третини XX – початку XXI століть : автореф. дис. … канд. мистецтвознавства : 17.00.03. Харків : Харківський національний університет мистецтв ім. І. П. Котляревського, 2016. 17 с.
Муравіцька С. С. Синтез музичної академічної та неакадемічної традицій у жанрі класичного кросоверу : дис. … д-ра філософії : 025. Київ : Національна академія керівних кадрів культури і мистецтв, 2023. 193 с.
Положення про проведення фестивалю «Київ-етно-муз-фест «Віртуози фолку». URL: https://virtuozyfolku.com.ua/pro-festyval/polozhennya-festyvalyu/ (дата звернення: 255.05.2025).
Синиця Р. Сучасна проблематика традиційного народнопісенного виконавства: етнокультурологічний аспект. Література та культура Полісся. Серія «Філологічні науки». 2021. Вип. 103 (18f). С. 128–140. DOI: https://doi.org/10.31654/2520-6966-2021-18f-103-128-140
Скопцова О. Науково-педагогічне осмислення українського народного пісенного виконавства. Педагогічні науки. 2016. Вип. 66–67. С. 59–65.
Уманець О. В. Глокалізація. Соціологія права : енциклопедичний словник / Л. М. Герасіна, О. Ю. Панфілов, В. Л. Погрібна та ін.; за ред. М. П. Требіна. Харків : Право, 2020. С. 186–188.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.