НАРОДНОПІСЕННЕ ВИКОНАВСТВО У СУЧАСНОМУ НАЦІОНАЛЬНОМУ МУЗИКОЛОГІЧНОМУ ДИСКУРСІ

Автор(и)

  • Юлія КАРЧОВА

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2023-1-5

Ключові слова:

народнопісенне виконавство, музикологічний дискурс, народнопісенна виконавська парадигма, феноменологія та онтологія виконавства

Анотація

Народнопісенне виконавство – атрибутивний маркер українського художнього простору, феноменологічна та онтологічна специфіка якого завжди була у фокусі уваги музикологічного знання. Мета статті – виявлення провідних концептуальних спрямувань у музикологічному дискурсі щодо питань народнопісенного виконавства. Методологія дослідження має основою засади системного підходу, аналізу та синтезу. Наукова новизна полягає у систематизації та окресленні новітніх спрямувань сучасного музикологічного знання, спрямованих на висвітлення феноменологічної та онтологічної специфіки народнопісенного мистецтва. Висновки. У статті на ґрунті аналізу сучасних досліджень із широкого кола питань народнопісенного виконавства висвітлено специфіку таких провідних дослідницьких модусів, як: феноменологічний, орієнтований виявлення специфіки виконавського фольклоризму та аматорства як культурного феномену; культурологічний, у межах якого конструюється новітнє осмислення народнопісенного мистецтва як художнього відбиття генного коду та менталітету нації, чинника ідентичності та буття традиційної етнокультури; регіональний, який вирізняється поглибленим дослідженням історії та виконавської специфіки народнопісенного виконавства, зокрема і в контексті діяльності української діаспори; методичний, у межах якого постають нові питання педагогіки, пов’язані з потребою посилення значущості українознавчого фундаменту сучасної фахової підготовки виконавця народної пісні, регіонально маркованих навичок виконавства та емоційної компоненти народнопісенного мистецтва, його режисерського оформлення та синтезу з маркерами мистецтва естради; персональний, позначений спрямованістю на виявлення специфіки інтерпретування народнопісенної виконавської парадигми у творчості видатних виконавиць народної пісні; термінологічний, який характеризується тенденцією розширення термінологічного апарату з питань народнопісенного виконавства, активізацією обігу понять «етноестетика», «народнопісенне амплуа»; функціональний, орієнтований на висвітлення проблем буття народнопісенного мистецтва у художньому просторі сучасності.

Посилання

Дріневська В. Емоційне виконання української народної пісні: педагогічні та методичні замітки. Культура і сучасність. 2018. № 2. С. 128–133.

Ковбасюк А. М. Український пісенний фольклор у професійному формуванні вокаліста (на прикладі Львівської вокальної школи другої половини XX – початку XXI століття): автореф. дис. …канд мистецтвознавства: 17.00.03. Одеса, ОНМА ім. А. В. Нежданової, 2017.

Лоцман Р. О. Методичні та українознавчі засади фахової підготовки виконавців народної пісні в умовах сучасного міста. Наукові записки національного педагогічного університету ім. М. П. Драгоманова. Серія: Педагогічні та історичні науки. 2012. Вип. 108. С. 119–126.

Осипенко В. Етноестетика української народнопісенної традиції у виконавській творчості співачки Оксани Мухи. Культура України. 2021. Вип. 72. С. 124–130.

Пиж’янова Н. Дослідження процесу поширення Середньонаддніпрянської виконавської традиції гуртового співу (на прикладі Охматівського хору). Народознавчі зошити. 2019. № 6 (150). С. 1591–1597.

Радкевич Ю. Співак як співавтор: особливості репрезентації української народної пісенності у концертно-мистецькому просторі сьогодення. Проблеми взаємодії мистецтва, педагогіки та теорії і практики освіти. 2018. Вип. 48. С. 100–118.

Регеша Н. Л., Скопцова О. М. Формування навичок режисури виконавського репертуару у студентів спеціалізації «Народнохорове мистецтво». Вісник КНУКіМ. Серія : Мистецтвознавство, 2021. Вип. 44. С. 102–105.

Синиця Р. І. Сучасна проблематика традиційного народнопісенного виконавства. Література та культура Полісся. Серія «Філологічні науки». 2021. № 18. С. 128–140.

Сінельнікова В., Сінельніков І. Деякі питання засвоєння автентичної традиції співу у міському молодіжному фольклористичному колективі. Імідж сучасного педагога. 2018. № 4 (187). С. 94–99.

Уманець О. В. Глокалізація. Соціологія права: енциклопедичний словник / уклад.: Л. М. Герасіна, Л.Ю. Панфілов, В. Л. Погрібна та ін., за ред. М. П. Требіна. Харків : Право, 2020. С. 186–188.

Уманець О. В. Кітч у просторі культури межі XX-XXI ст. Актуальні питання гуманітарних наук. 2022. Вип. 47. Т. 4. С. 60–65.

Шершова Т. В. Культурна пам’ять як чинник формування національної ідентичності (на матеріалах народно-пісенних практик Полтавщини): дис. …докт. філософії : 032/ НАККіМ Київ. 2021. 241 с.

Шнуренко Т. В. Аматорство як основа організації народних пісенних колективів: потенціал розвитку та вкорінення у практику виконавства. Молодий вчений, 2021. № 1 (89). С. 299–302.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-04-04

Як цитувати

КАРЧОВА, Ю. (2023). НАРОДНОПІСЕННЕ ВИКОНАВСТВО У СУЧАСНОМУ НАЦІОНАЛЬНОМУ МУЗИКОЛОГІЧНОМУ ДИСКУРСІ. Fine Art and Culture Studies, (1), 32–38. https://doi.org/10.32782/facs-2023-1-5

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО