ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ ТА РОЗВИТКУ АКТОРСЬКОЇ МАЙСТЕРНОСТІ АКТОРІВ МУЗИЧНО-ДРАМАТИЧНОГО ТЕАТРУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2025-3-1-34

Ключові слова:

акторська майстерність, засоби акторської виразності, техніка, голос, слухач, роль, вдосконалення, музично-драматичний театр

Анотація

У статті визначено поняття «акторська майстерність», задля повного висвітлення даного терміну було розглянуто його структуру відповідно до праць різних науковців. Розкрито принцип акторської майстерності, який дозволяє актору вживатися в роль. Також у статті розглянуто та охарактеризовано засоби акторської виразності, які дозволяють забезпечувати високий рівень акторської майстерності. Розуміння структури та компонентів акторської майстерності науковцями показало, що всі вбачають в даному процесі різні навички та вміння. Втім, беззаперечним є необхідність: володіння різними компонентами акторської виразності, адже за рахунок голосу (просодики, наголосу, мелодиці), інтонації, міміки, жестів, рухів тіла актор має можливість емоційно впливати на слухача; наявності високого рівня акторської техніки, інтуїції, когнітивних здібностей, досвіду, знань тощо. Особливої уваги потребує розвиток музичних здібностей актора, оскільки саме в музично-драматичному театрі поєднання драматичного мистецтва з музикою є невід’ємною складовою професійної діяльності. Здатність відчувати ритм, інтонувати, співацьки працювати з текстом, а також емоційно взаємодіяти з музичним супроводом є необхідними передумовами формування універсального актора. Розвинене музичне мислення дозволяє актору не лише адаптуватися до вимог музичного матеріалу, а й підсилює виразність ролі, робить сценічний образ цілісним і переконливим.Розвиток музичних здібностей сприяє вдосконаленню голосового апарату, артикуляційної чіткості, динамічного діапазону й інтонаційної гнучкості, що є ключовими чинниками акторської виразності. Музична підготовка розвиває звукову пам’ять, слухову чутливість і емоційну реакцію, що дозволяє актору тонко відчувати зміни музичного тла, оперативно реагувати на ритмічні або гармонічні акценти та зберігати органічність сценічного існування в умовах музичної драматургії. Таким чином, музичні здібності не тільки розширюють технічний арсенал актора, а й поглиблюють його здатність до художньої інтерпретації, що особливо важливо у створенні сценічного образу в жанрах оперети, мюзиклу та інших формах синтетичного театру.Написання статті дозволило прийти до висновку, що формування та розвиток акторської майстерності має відбуватися систематично, безперервно через свідоме напрацювання актором засобів акторської виразності, отримання ним додаткових знань, удосконалення професійної інтуїції та розвитку музичних і сценічних навичок.Усе це сприяє становленню акторського інтелекту на високому рівні, що є запорукою глибокого і переконливого сценічного перевтілення.

Посилання

Барнич М. М. Прикметні особливості сценічних акторських переживань. Мистецтвознавчі записки : зб. наук. праць. 2020. № 37. С. 202–206. DOI: https://doi.org/10.32461/2226-2180.37.2020.221809 (дата звернення: 15.04.2025).

Велика українська енциклопедія : вебсайт. URL: https://vue.gov.ua; DOI: https://doi.org/10.32461/2226- 2180.37.2020.221809 (дата звернення: 10.04.2025).

Винар О. Б. Експлікація поняття «вербальні засоби акторської виразності» в категоріальному мистецтвознавчому дискурсі. Мистецтвознавчі записки. 2022. № 41. С. 183–188. URL: https://elib.nakkkim.edu.ua/bitstream/ handle/123456789/4409/MZ_41_2022-183-188.pdf?sequence=1&isAllowed=y (дата звернення: 18.04.2025).

Гусакова Н. М., Штефюк В. Д. Техніка актора як фундаментальний орієнтир пізнання та удосконалення природи професійної діяльності. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2020. № 2. С. 286–290. DOI: https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2020.220595 (дата звернення: 27.04.2025).

Десятник Г. О., Лимар Л. Д. Основи акторської майстерності в екранній творчості : тексти лекцій. Київ : Інститут журналістики КНУ імені Тараса Шевченка. 2020. URL: https://kmaecm.edu.ua/wp-content/uploads/2021/06/desyatnyk-g.o.-lymar-l.d.-2020-osnovy-aktorskoyi-majsternosti-v-ekrannij-tvorchosti.pdf (дата звернення: 3.05.2025).

Локарєва Г. В., Кривошеєва О. В. Теорія множинного інтелекту в контексті сучасної професійної підготовки майбутнього актора. Методологічні та практичні проблеми професійної підготовки акторів і дизайнерів : матеріали VІ науково-методичного семінару. Запоріжжя. Запорізький національний університет, 2024. С. 6–10. URL: https://scientific-rating.znu.edu.ua/index.php?r=publication%2Fview&id=36114 (дата звернення: 12.04.2025).

Татаренко М. Г. Художньо-творча дієвість манер акторської гри у процесі виконання ролі. Вісник Націо- нальної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2022. № 1. С. 213–218. URL: https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2022.257733 (дата звернення: 22.04.2025).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-08-28

Як цитувати

СТЕЦКОВИЧ, О., АЛТУХОВ, В., & ВЕРЕЩАКА, А. (2025). ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ ТА РОЗВИТКУ АКТОРСЬКОЇ МАЙСТЕРНОСТІ АКТОРІВ МУЗИЧНО-ДРАМАТИЧНОГО ТЕАТРУ. Fine Art and Culture Studies, 1(3), 242–248. https://doi.org/10.32782/facs-2025-3-1-34

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають