ПРОБЛЕМНІ ЦАРИНИ ДІЯЛЬНОСТІ ПІАНІСТА-КОНЦЕРТМЕЙСТЕРА У СУЧАСНОМУ ЧАСОПРОСТОРІ КУЛЬТУРИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2025-2-1Ключові слова:
концертмейстер, виконавство, цифрові технології, діджиталізація освіти, дистанційна освітаАнотація
Мета дослідження – висвітлення проблемних сфер сучасної діяльності піаніста-концертмейстера. Методологія дослідження ґрунтується на компаративних настановах і передбачає опору на засади системного та виконавського підходів. Наукова новизна дослідження визначається окресленням новаційних проблем, що постають у діяльності концертмейстера в сучасному часопросторі культури. Висновки. Як детермінанти формування нових проблемних царин у діяльності концертмейстера у статті визначено сучасні зміни художньої практики та парадигмальні зрушення в системі фахової освіти. Доведено, що студентоцентрована парадигма та дистанційний формат освіти проблематизують формування психологічних вимірів творчого партнерства. психологічної гнучкості й актуалізують інтенсифікацію комунікаційного потенціалу постаті концертмейстера, його орієнтованість на творчу лабільність, толерантність та емпатію, готовність до експериментальних творчих рішень, особливо затребувані при опануванні новітнього репертуару. Обґрунтовано вагомість таких модусів вирішення проблеми професійного вдосконалення, як: апробація новітніх компонентів виразової палітри сучасного музичного мистецтва; опанування графічних новацій, програм із фіксації нотного тексту; свідома орієнтація на створення багатошарового змістового виміру творів в умовах тенденцій жанрової та концептуальної трансформації музичного мистецтва. Акцентовано, що діджиталізація освіти та зміни її алгоритмів проблематизують опанування концертмейстером цифрового інструментарію, зокрема для відео- та аудіо-конференцій, та оволодіння спектром можливостей цифрових варіантів фортепіано. Це створює підстави для вирішення питань транспонування, творення ансамблевої єдності, апробації можливих інтерпретацій твору, а також активізації самостійної діяльності здобувачів вищої освіти щодо опрацювання і вдосконалення виконавських версій твору у технічному та концептуально-змістовому, образному вимірах творів та є потужним прикладом перманентної спрямованості музиканта на розширення компетентнісного кола та професійного тезаурусу.
Посилання
Врубель Г. Ф., Мітєва А. М. Особливості використання інформаційних технологій у діяльності педагога-музиканта. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. 2021. Вип 81. С. 42–45. DOI https://doi.org/10.31392/ NPU-nc.series5.2021.81.10
Єфремова І. М., Гургула Р. І., Герасимчук В. В. Питання психологічної взаємодії концертмейстера зі солістом-виконавцем. Академічні студії. Серія «Педагогіка», 2022. Вип. 2. С. 11–18. DOI https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2022.2.2
Кушнір Р. Роль сучасних музично-комп’ютерних технологій у фаховій підготовці майбутнього вчителя музичного мистецтва. Актуальні питання культурології: альманах наукового товариства «Афіна» кафедри культурології та музеєзнавства. Рівне: РДГУ, 2017. Вип. 17. С. 259–263.
Мітєва А., Врубель Г. Використання інноваційних технологій та особливості роботи концертмейстера в умовах дистанційного навчання з вокально-хорових дисциплін. Актуальні питання гуманітарних наук, 2022. Вип. 47. Т. 3. С. 234–239.
Молчанова Т. Мистецтво піаніста-концертмейстера у соціокультурному контексті сучасності. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку, 2013. Вип. 19 (1). С. 212–217.
Острецова Т. О., Острецов Д. І., Вільховченко Т. І. Концертмейстер: синтез майстерності та технологій. Наукові записки [Комунального закладу вищої освіти «Академія культури і мистецтв» Закарпатської обласної ради та Закарпатського угорського інституту ім. Ференца Ракоці II]. Серія: Педагогічні науки, 2024. Вип. 8. С. 149–154. DOI: https://doi.org/10.59694/ped_sciences.2024.08.149
Пірус В. Феномен піаніста-концертмейстера та сутність його діяльності. Актуальні питання гуманітарних наук, 2024. Вип. 71. Т. 2. С. 119–123. DOI https://doi.org/10.24919/2308-4863/71-2-18
Стасевська О. А., Уманець О. В. Духовне оновлення як умова модернізації сучасного українського суспільства: колізії та дисонанси. Політичні та правові дисонанси в сучасних українських реаліях: зб. матеріалів XXX Харківських політологічних читань (м. Харків, 16 червня 2017 р.). Харків: Право, 2017. С. 132–136.
Тітова О. Р., Суботницький І. М. Робота концертмейстера в класі вокалу при дистанційній формі навчання. Perspective of contemporary science: theory and practice. Proceeding of the 12th International scientific and practical conference. SPC «Sci-conf-com.ua». Lviv, Ukraine. 2025. Pp. 975–979.
Цимбал К., Цимбал С. Інформаційно-комунікаційні технології у фаховій підготовці студента- інструменталіста. Актуальні питання гуманітарних наук, 2024. Вип. 77. Т. 3. С. 288–294. DOI https://doi.org/10.24919/2308-4863/77-3-39