PROBLEMATIC AREAS OF THE PIANIST-CONCERTMASTER’S ACTIVITY IN THE CONTEMPORARY CULTURAL TIME-SPACE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2025-2-1

Keywords:

concertmaster, performance, digital technologies, digitalization of education, distance education

Abstract

The purpose of the study is to highlight the problematic areas of the modern activity of a concertmaster. The research methodology is based on comparative guidelines and involves reliance on the principles of systemic and performance approach. The scientific novelty of the study is determined be the identification of innovative problems that arise in the activity of a concertmaster in the modern cultural time-space. Conclusions. The article identifies modern changes in artistic practice and paradigmatic shifts in the system of professional education as determinants of the formation of new problem areas in the activity of a concertmaster. It is proved that the student-centred paradigm and the distance education format problematize the formation of psychological dimensions of creative partnership and psychological flexibility and actualize the intensification of the communication potential of the concertmaster`s personality, his focus on creative lability, tolerance and empathy, readiness for experimental creative solutions, especially in demand when mastering the latest repertoire. It is substantiated the significance of such modules for solving the problem of professional development as: testing the latest components of the expressive palette of contemporary musical art; mastering graphic innovations, programs for fixing the musical text; conscious orientation toward creating a multilayered semantic dimensions of works in the context of trends in genre and conceptual transformation of musical art. It is emphasized that the digitalization of education and changes in its algorithms problematize the concertmaster`s mastery of digital tools, in particular for video and audio conferences, and mastery of the range of possibilities of digital piano options.This create the basis for solving the issues of transposition, creating ensemble unity, testing possible interpretation of the work, as well as activating the independent activity of higher education students in the development and improvement of performance versions of the work in the technical, conceptual, semantic, and figurative dimensions of the work, and is a powerful example of the musician`s permanent focus of expanding the competence circle and professional thesaurus.

References

Врубель Г. Ф., Мітєва А. М. Особливості використання інформаційних технологій у діяльності педагога-музиканта. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. 2021. Вип 81. С. 42–45. DOI https://doi.org/10.31392/ NPU-nc.series5.2021.81.10

Єфремова І. М., Гургула Р. І., Герасимчук В. В. Питання психологічної взаємодії концертмейстера зі солістом-виконавцем. Академічні студії. Серія «Педагогіка», 2022. Вип. 2. С. 11–18. DOI https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2022.2.2

Кушнір Р. Роль сучасних музично-комп’ютерних технологій у фаховій підготовці майбутнього вчителя музичного мистецтва. Актуальні питання культурології: альманах наукового товариства «Афіна» кафедри культурології та музеєзнавства. Рівне: РДГУ, 2017. Вип. 17. С. 259–263.

Мітєва А., Врубель Г. Використання інноваційних технологій та особливості роботи концертмейстера в умовах дистанційного навчання з вокально-хорових дисциплін. Актуальні питання гуманітарних наук, 2022. Вип. 47. Т. 3. С. 234–239.

Молчанова Т. Мистецтво піаніста-концертмейстера у соціокультурному контексті сучасності. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку, 2013. Вип. 19 (1). С. 212–217.

Острецова Т. О., Острецов Д. І., Вільховченко Т. І. Концертмейстер: синтез майстерності та технологій. Наукові записки [Комунального закладу вищої освіти «Академія культури і мистецтв» Закарпатської обласної ради та Закарпатського угорського інституту ім. Ференца Ракоці II]. Серія: Педагогічні науки, 2024. Вип. 8. С. 149–154. DOI: https://doi.org/10.59694/ped_sciences.2024.08.149

Пірус В. Феномен піаніста-концертмейстера та сутність його діяльності. Актуальні питання гуманітарних наук, 2024. Вип. 71. Т. 2. С. 119–123. DOI https://doi.org/10.24919/2308-4863/71-2-18

Стасевська О. А., Уманець О. В. Духовне оновлення як умова модернізації сучасного українського суспільства: колізії та дисонанси. Політичні та правові дисонанси в сучасних українських реаліях: зб. матеріалів XXX Харківських політологічних читань (м. Харків, 16 червня 2017 р.). Харків: Право, 2017. С. 132–136.

Тітова О. Р., Суботницький І. М. Робота концертмейстера в класі вокалу при дистанційній формі навчання. Perspective of contemporary science: theory and practice. Proceeding of the 12th International scientific and practical conference. SPC «Sci-conf-com.ua». Lviv, Ukraine. 2025. Pp. 975–979.

Цимбал К., Цимбал С. Інформаційно-комунікаційні технології у фаховій підготовці студента- інструменталіста. Актуальні питання гуманітарних наук, 2024. Вип. 77. Т. 3. С. 288–294. DOI https://doi.org/10.24919/2308-4863/77-3-39

Published

2025-06-26

How to Cite

ALTUKHOV В., IVANOV В., & MYKHAILIUCHENKO О. (2025). PROBLEMATIC AREAS OF THE PIANIST-CONCERTMASTER’S ACTIVITY IN THE CONTEMPORARY CULTURAL TIME-SPACE. Fine Art and Culture Studies, (2), 3–9. https://doi.org/10.32782/facs-2025-2-1