СПІВТВОРЧІСТЬ КВАРТЕТУ БАНДУРИСТОК «ҐЕРДАН» ТА ВІЙСЬКОВОГО ЖУРНАЛІСТА РУСЛАНА ГАНУЩАКА: ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНІ ФОРМИ МИСТЕЦЬКОЇ КОЛАБОРАЦІЇ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2025-3-2-4

Ключові слова:

бандурне мистецтво, вокальне мистецтво, аудіовізуальне мистецтво, українське музичне виконавство, музично-документальний фільм, Революція гідності, квартет бандуристок «Ґердан»

Анотація

У статті розглянуто феномен міждисциплінарної співпраці в українському мистецькому просторі крізь призму творчого тандему квартету бандуристок «Ґердан» та військового журналіста Руслана Ганущака у музично-виконавському, художньому, патріотично-просвітницькому, емоційно-комунікативному вимірах. Метою дослідження є аналіз особливостей цієї співтворчості як прикладу експериментальної мистецької практики з акцентом на значенні музичного компонента у формуванні нових культурно-ідентичних сенсів у воєнних реаліях. Методологія дослідження ґрунтується на міждисциплінарному підході, що поєднує методи історичного, культурологічного, музикознавчого аналізу та елементів медіа-досліджень. Також залучено компаративний і контекстуальний аналіз, що дозволяють комплексно розглянути музично-візуальну природу проєкту. Наукова новизна полягає у вивченні малодослідженого мистецького явища – співпраці музичного колективу академічного спрямування з журналістом-документалістом як інноваційну творчу практику, де зміст виражений через відеоряд та бандурну музику, яка виступає не музичним тлом, а повноцінним емоційно-змістовим складником художнього висловлювання. У висновках наголошено на високому потенціалі подібних міждисциплінарних проєктів у процесах формування культурної пам’яті, національної ідентичності та громадянської свідомості. Проєкти квартету «Ґердан» і Р. Ганущака становлять високу художню вартість, репрезентуючи синергію музики та документалістики як потужного засобу емоційного впливу, трансляції правди та утвердження мистецтва як форми соціального діалогу. Високий професіоналізм бандуристів засвідчує майстерно підібраний репертуар, його технічно-виконавські та виражальні можливості, емоційність виконання. Такі форми колаборації, особливо в умовах воєнного часу, виконують роль важливого інструменту національної консолідації, патріотичного виховання та культурної дипломатії.

Посилання

Бобечко О. Бандурне мистецтво ХХ століття в контексті процесів фемінізації : автореф. дис. ... канд. миств. : спец. 17.00.03. Львів, 2013. 20 с.

Бобечко О. Традиції і новаторство у творчо-виконавській діяльності прикарпатського квартету бандуристок «Ґердан». Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Музичне мистецтво. 2022. Вип. 5 (1). С. 24–38.

Брояко Н. Теорія і практика бандурного виконавства : навч. посіб. Київ : Ліра-К, 2017. 196 с.

Документально-музичний фільм «Україна. Майдан. Перезавантаження». URL: https://www.youtube.com/watch?v=iwGJbcyIKlQ (дата звернення: 29.06.2025).

Гарматюк В. Допис на власній сторінці у соціальній мережі Facebook за 14 вересня 2015 року. URL: https://www.facebook.com/VolodymyrGarmatuk?__cft__[0]=AZVVb0K9F7NvT77dsMROhhnOapM5YuIBpeb38 gscKWOXG2onaQh6oqT90aL7zouzLdu2EaveMBO1Oi832IKUAhHeqMvdJiZ9a5HJsP5Vq_KaKWzjciRiC0pZA-UIT Dr25rrVgPwQfLVjSS6lYtD7x9t9VBsZMf-FzRT-lm-MnbxLnw&__tn__=-]C%2CP-R (дата звернення: 29.06.2025).

Дутчак В. «Український передзвін» карильйону і бандур: результати всеукраїнського мистецького проекту. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку (Напрям «Культурологія»). 2022. Вип. 38. С. 16–22.

Дутчак В. Ансамблевий вид виконавства на бандурі: історія і сучасність (вступна стаття). «Любіть Україну». Зб. творів для ансамблів бандуристів. Упоряд. та аранж. В. Дутчак. Івано-Франківськ : Плай, 2003. С. 3–12.

Дутчак В. Бандурне мистецтво українського зарубіжжя : монографія. Івано-Франківськ : Фоліант, 2013. 488 с. + 72 іл.

Дутчак В., Карась Г. Естрадні виміри сучасного бандурного мистецтва. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку. 2023. Вип. 44. С. 110–117.

Звуковий код українства. Франківська газета, 4 серпня 2021 року. URL: https://www.facebook.com/share/p/16Cxpu1b7c/ (дата звернення: 29.06.2025).

Кубік О. Ансамблеве мистецтво бандуристів України та діаспори: історія, теорія, виконавська практика : дис. … докт. філос. : 17.00.03. Івано-Франківськ, 2023. 316 с.

Лісняк І. Академічне бандурне мистецтво України кінця ХХ–початку ХХІ ст. : монографія. Київ, 2019. 254 с.

Мандзюк Л. С. Ансамблево-виконавська творчість бандуриста: мистецтвознавчий та психолого-педагогічний аспекти : автореф. дис. ... канд. миств. : 17.00.03. Харків, 2007. 18 с.

Руслан Ганущак: «Використовую будь-яку можливість розповісти людям правду про Україну». URL: https://www.youtube.com/watch?v=D3Eu4MkE_RU (дата звернення: 29.06.2025).

Спецрепортаж ТРК «РАІ». Як знімали стрічку «Україна. Майдан. Перезавантаження». URL: https://www.youtube.com/watch?v=djHR_7pZ1tU (дата звернення: 29.06.2025).

«Україна. Майдан. Перезавантаження»: у Києві продемонстрували фільм Руслана Ганущака. URL: https://suspilne.media/kyiv/953293-ukraina-majdan-perezavantazenna-u-kievi-prodemonstruvali-film-ruslana-ganusaka/ (дата звернення: 29.06.2025).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-08-28

Як цитувати

ФЕДОРНЯК, Н. (2025). СПІВТВОРЧІСТЬ КВАРТЕТУ БАНДУРИСТОК «ҐЕРДАН» ТА ВІЙСЬКОВОГО ЖУРНАЛІСТА РУСЛАНА ГАНУЩАКА: ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНІ ФОРМИ МИСТЕЦЬКОЇ КОЛАБОРАЦІЇ. Fine Art and Culture Studies, 2(3), 22–29. https://doi.org/10.32782/facs-2025-3-2-4

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО