CO-CREATION OF “GERDAN” BANDURA QUARTET AND MILITARY JOURNALIST RUSLAN HANUSHCHAK: EXPERIMENTAL FORMS OF ARTISTIC COLLABORATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2025-3-2-4

Keywords:

bandura art, vocal art, audiovisual art, Ukrainian musical performance, musical documentary film, Revolution of Dignity, “Gerdan” bandura quartet

Abstract

The article explores the phenomenon of interdisciplinary collaboration in the Ukrainian artistic environment through the creative partnership of the “Gerdan” bandura quartet and military journalist Ruslan Hanushchak. The study analyzes this co-creation in its musical-performative, artistic, patriotic-educational, and emotional-communicative dimensions. The purpose of the research is to examine the specific features of this creative partnership as an example of experimental artistic practice, with an emphasis on the role of music in shaping new cultural-identity meanings within the context of wartime. The methodology is based on an interdisciplinary approach that combines historical, cultural, and musicological analysis, along with elements of media studies. Comparative and contextual analysis are also used to investigate comprehensively the audiovisual nature of the project. The scientific novelty of this research lies in the study of an underexplored artistic phenomenon – the collaboration between professional academic musical ensemble and documentary journalist as an innovative creative practice. The message of this co-creation is expressed through combination of visual imagery and bandura musiс, which is a full-fledged emotional-semantic component of artistic expression. The conclusions highlight the significant potential of such interdisciplinary projects in formation of cultural memory, national identity, and civic consciousness. The works of the “Gerdan” quartet and Ruslan Hanushchak possess high artistic value, representing a synergy of music and documentary as a powerful means of emotional impact, truth- telling, and affirming art as a form of social dialogue. The high professionalism of the bandura performers is confirmed by masterfully selected repertoire, its technical and expressive capabilities, and the emotional intensity of the performance.Such forms of collaboration, especially during wartime, serve as vital tools of national consolidation, patriotic education, and cultural diplomacy.

References

Бобечко О. Бандурне мистецтво ХХ століття в контексті процесів фемінізації : автореф. дис. ... канд. миств. : спец. 17.00.03. Львів, 2013. 20 с.

Бобечко О. Традиції і новаторство у творчо-виконавській діяльності прикарпатського квартету бандуристок «Ґердан». Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Музичне мистецтво. 2022. Вип. 5 (1). С. 24–38.

Брояко Н. Теорія і практика бандурного виконавства : навч. посіб. Київ : Ліра-К, 2017. 196 с.

Документально-музичний фільм «Україна. Майдан. Перезавантаження». URL: https://www.youtube.com/watch?v=iwGJbcyIKlQ (дата звернення: 29.06.2025).

Гарматюк В. Допис на власній сторінці у соціальній мережі Facebook за 14 вересня 2015 року. URL: https://www.facebook.com/VolodymyrGarmatuk?__cft__[0]=AZVVb0K9F7NvT77dsMROhhnOapM5YuIBpeb38 gscKWOXG2onaQh6oqT90aL7zouzLdu2EaveMBO1Oi832IKUAhHeqMvdJiZ9a5HJsP5Vq_KaKWzjciRiC0pZA-UIT Dr25rrVgPwQfLVjSS6lYtD7x9t9VBsZMf-FzRT-lm-MnbxLnw&__tn__=-]C%2CP-R (дата звернення: 29.06.2025).

Дутчак В. «Український передзвін» карильйону і бандур: результати всеукраїнського мистецького проекту. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку (Напрям «Культурологія»). 2022. Вип. 38. С. 16–22.

Дутчак В. Ансамблевий вид виконавства на бандурі: історія і сучасність (вступна стаття). «Любіть Україну». Зб. творів для ансамблів бандуристів. Упоряд. та аранж. В. Дутчак. Івано-Франківськ : Плай, 2003. С. 3–12.

Дутчак В. Бандурне мистецтво українського зарубіжжя : монографія. Івано-Франківськ : Фоліант, 2013. 488 с. + 72 іл.

Дутчак В., Карась Г. Естрадні виміри сучасного бандурного мистецтва. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку. 2023. Вип. 44. С. 110–117.

Звуковий код українства. Франківська газета, 4 серпня 2021 року. URL: https://www.facebook.com/share/p/16Cxpu1b7c/ (дата звернення: 29.06.2025).

Кубік О. Ансамблеве мистецтво бандуристів України та діаспори: історія, теорія, виконавська практика : дис. … докт. філос. : 17.00.03. Івано-Франківськ, 2023. 316 с.

Лісняк І. Академічне бандурне мистецтво України кінця ХХ–початку ХХІ ст. : монографія. Київ, 2019. 254 с.

Мандзюк Л. С. Ансамблево-виконавська творчість бандуриста: мистецтвознавчий та психолого-педагогічний аспекти : автореф. дис. ... канд. миств. : 17.00.03. Харків, 2007. 18 с.

Руслан Ганущак: «Використовую будь-яку можливість розповісти людям правду про Україну». URL: https://www.youtube.com/watch?v=D3Eu4MkE_RU (дата звернення: 29.06.2025).

Спецрепортаж ТРК «РАІ». Як знімали стрічку «Україна. Майдан. Перезавантаження». URL: https://www.youtube.com/watch?v=djHR_7pZ1tU (дата звернення: 29.06.2025).

«Україна. Майдан. Перезавантаження»: у Києві продемонстрували фільм Руслана Ганущака. URL: https://suspilne.media/kyiv/953293-ukraina-majdan-perezavantazenna-u-kievi-prodemonstruvali-film-ruslana-ganusaka/ (дата звернення: 29.06.2025).

Published

2025-08-28

How to Cite

FEDORNIAK Н. (2025). CO-CREATION OF “GERDAN” BANDURA QUARTET AND MILITARY JOURNALIST RUSLAN HANUSHCHAK: EXPERIMENTAL FORMS OF ARTISTIC COLLABORATION. Fine Art and Culture Studies, 2(3), 22–29. https://doi.org/10.32782/facs-2025-3-2-4