СИМФОНІЧНА ТВОРЧІСТЬ ІВАНА НЕБЕСНОГО: ЖАНРОВО-СТИЛЬОВИЙ АСПЕКТ
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2025-3-2-9Ключові слова:
творчість Івана Небесного, симфонічна музика, симфонічні твори Івана Небесного, стиль, жанрАнотація
Українська сучасна симфонічна музика демонструє жанрово-стильове розмаїття. У опусах вітчизняних композиторів представлений широкий спектр тем і образів, що порушують складні питання людського буття, історичних подій, національної пам’яті, війни тощо. Вагоме місце у творчому доробку Івана Небесного посідає симфонічна музика, в якій автор вдало поєднує традиційну манеру письма із сучасною музичною мовою. Усі твори композитора незалежно від обраного автором стилю є художніми й етичними посланнями до суспільства про українську культуру.Мета статті дослідити жанрово-стильові особливості симфонічних творів Івана Небесного.Методологія. Досягнення мети передбачає залучення компаративного підходу, жанрового та стильового аналізу.Наукова новизна. Уперше в музикознавчому дискурсі представлена симфонічна музика Івана Небесного. У контексті жанрово-стильового аналізу репрезентовано два відомих твори композитора.Висновки. Симфонічна музика І. Небесного охоплює широке коло художніх образів, демонструє жанрове й стильове розмаїття. У творах композитор піднімає складні філософські питання, пов’язані з історичним минулим і сьогоденням, розкриває внутрішній світ людини, яскраво презентує музичну народну спадщину. У симфонічній музиці І. Небесний вдало поєднує надбання вітчизняної і європейської музики. Український народний мелос постає в яскравій тембральній палітрі симфонічного оркестру. Обробки відомих колядок і щедрівок звучать у стилізації європейського бароко і класицизму («Різдвяні симфонізми»). Ідучи за В. Стусом, у «Вже котрий це до тебе лист» композитор обрав засоби сучасної музичної мови, що посилює семантику гострого слова поета. У будь-якому стилі І. Небесний постає неперевершеним майстром оркестровки, який тембрально-інтонаційними засобами втілює актуальні питання буття. Інтонаційні наративи стають очевидними для слухача.
Посилання
Гужва О. П. Українська симфонія у часі – просторі культури. Вісник ХДАДМ. 2007. № 4. С. 19–35.
Ковальова А. Іван Небесний: «Я дякую долі за те, що мені вдається займатися музикою». Музика. Український інтернет-журнал. 2020. 12 грудня. URL: https://mus.art.co.ua/ivan-nebesnyy-ya-diakuiu-doliza-te-shcho-meni-vdaiet-sia-zaymatysia-muzykoiu/ (дата звернення: 11.03.2024).
Коломоєць Д. Нова музика, яку одарував світові Львівський органний зал. Львівський органний зал. URL : https://www.lvivconcert.house/new-music?utm_source=chatgpt.com (дата звернення: 12.06.2025).
Коновалова І. Ю. Феномен композитора в європейській музичній культурі XX століття: особистісні та діяльнісні аспекти : дис. ... д-ра мистецтвознавства : 26.00.01. Харків : Харківська державна академія культури, 2019. 630 с.
Копиця М. Д. Симфонії Б. Лятошинського. Епоха, колізії, драматургія. Київ : Музична Україна, 1990.
Назар-Шевчук Л. Світло від тіней про балет Івана Небесного «Тіні забутих предків». Музика. Український онлайн-журнал. 2024. 04 травня. URL: https://mus.art.co.ua/svitlo-vid-tiney-pro-balet-ivana-nebesnoho-tini-zabutykh-predkiv-iii-chastyna-vsezahalne/ (дата звернення: 20.09.2024).
Найдюк О. Композиторські замовлення від оркестру «INSO-Львів». Як працює індустрія в Україні? The Claquers. 01.07.2024. URL: https://theclaquers.com/posts/13362 (дата звернення: 10.06.2025).
Стус В. Зимові дерева. 1970. 207 с.
Черевко К. П. Камерна творчість Івана Небесного: на перетині традицій і новаторства. Українська музика. 2024. № 3–4 (50–51). С. 141–147. DOI: https://doi.org/10.32782/2224-0926-2024-3-4-50-51-15
Якимчук О. М. Іван Небесний «Згадуючи» – хоровий цикл на основі українських молитов. Творчий універсалізм у культурі, мистецтві, освіті: ідентифікаційний, комунікаційний, синергетичний виміри : збірник наукових праць (за матеріалами Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції 24–25 травня 2024 р.) : електронне видання. Навчально-науковий інститут мистецтв Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника. Івано-Франківськ : Ксерограф, 2024. С. 94–95.
Якимчук О. Роль музики Івана Небесного у виставі «У неділю рано зілля копала…». Наукові збірки ЛНМА ім. М. Лисенка. 2024. Вип. 51. С. 56–61. DOI: https://doi.org/10.32782/2310-0583-2023-51-09
Yakymchuk О. Ivan Nebesnyi’s Music for Plays: Syntactic Aspect. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Музичне мистецтво, 2024. 7 (2). С. 149–157. DOI: https://doi.org/10.31866/2616-7581.7.2.2024.316723
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.