SYMPHONIC WORKS BY IVAN NEBESNYI: A GENRE AND STYLE ASPECT
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2025-3-2-9Keywords:
Ivan Nebesnyi’s works, symphonic music, symphonic works by Ivan Nebesnyi, style, genreAbstract
Ukrainian contemporary symphonic music demonstrates genre and style diversity. The opuses of Ukrainian composers present a wide range of themes and images that raise complex issues of human existence, historical events, national memory, war, etc. An important place in Ivan Nebesnyi’s oeuvre is occupied by symphonic music. The author successfully combines the traditional style with the contemporary musical language in it. All of the composer’s works retranslate artistic and ethical messages to society about Ukrainian culture.The purpose of the article is to determine the stylistic and genre diversity of Ivan Nebesnyi’s symphonic works.Methodology. Achieving the goal involves a comparative approach, genre and style analysis.Scientific novelty. The symphonic music of Ivan Nebesnyi is presented in the musicological discourse for the first time.Two well-known works by the composer are presented in the context of genre and style analysis. Conclusions. The symphonic music of Ivan Nebesnyi covers a wide range of artistic images, demonstrates genre and style diversity. In his works, the composer raises complex philosophical issues related to the historical past and present, reveals the inner world of person, and vividly presents the musical folk heritage. In his symphonic music, Ivan Nebesnyi successfully combines the achievements of national and European music. The Ukrainian folk melodies are presented in the bright timbre palette of the symphony orchestra. The arrangements of well-known carols and shchedrivkas sound in the stylistics of European Baroque and Classicism (“Christmas Symphonies”). Following Vasyl Stus, in “A Letter to You” the composer chose the means of contemporary musical language. In any style, Ivan Nebesnyi appears to be an unsurpassed master of orchestration, who embodies the actual issues of life with timbre and intonation. Intonational narratives become obvious to the listener.
References
Гужва О. П. Українська симфонія у часі – просторі культури. Вісник ХДАДМ. 2007. № 4. С. 19–35.
Ковальова А. Іван Небесний: «Я дякую долі за те, що мені вдається займатися музикою». Музика. Український інтернет-журнал. 2020. 12 грудня. URL: https://mus.art.co.ua/ivan-nebesnyy-ya-diakuiu-doliza-te-shcho-meni-vdaiet-sia-zaymatysia-muzykoiu/ (дата звернення: 11.03.2024).
Коломоєць Д. Нова музика, яку одарував світові Львівський органний зал. Львівський органний зал. URL : https://www.lvivconcert.house/new-music?utm_source=chatgpt.com (дата звернення: 12.06.2025).
Коновалова І. Ю. Феномен композитора в європейській музичній культурі XX століття: особистісні та діяльнісні аспекти : дис. ... д-ра мистецтвознавства : 26.00.01. Харків : Харківська державна академія культури, 2019. 630 с.
Копиця М. Д. Симфонії Б. Лятошинського. Епоха, колізії, драматургія. Київ : Музична Україна, 1990.
Назар-Шевчук Л. Світло від тіней про балет Івана Небесного «Тіні забутих предків». Музика. Український онлайн-журнал. 2024. 04 травня. URL: https://mus.art.co.ua/svitlo-vid-tiney-pro-balet-ivana-nebesnoho-tini-zabutykh-predkiv-iii-chastyna-vsezahalne/ (дата звернення: 20.09.2024).
Найдюк О. Композиторські замовлення від оркестру «INSO-Львів». Як працює індустрія в Україні? The Claquers. 01.07.2024. URL: https://theclaquers.com/posts/13362 (дата звернення: 10.06.2025).
Стус В. Зимові дерева. 1970. 207 с.
Черевко К. П. Камерна творчість Івана Небесного: на перетині традицій і новаторства. Українська музика. 2024. № 3–4 (50–51). С. 141–147. DOI: https://doi.org/10.32782/2224-0926-2024-3-4-50-51-15
Якимчук О. М. Іван Небесний «Згадуючи» – хоровий цикл на основі українських молитов. Творчий універсалізм у культурі, мистецтві, освіті: ідентифікаційний, комунікаційний, синергетичний виміри : збірник наукових праць (за матеріалами Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції 24–25 травня 2024 р.) : електронне видання. Навчально-науковий інститут мистецтв Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника. Івано-Франківськ : Ксерограф, 2024. С. 94–95.
Якимчук О. Роль музики Івана Небесного у виставі «У неділю рано зілля копала…». Наукові збірки ЛНМА ім. М. Лисенка. 2024. Вип. 51. С. 56–61. DOI: https://doi.org/10.32782/2310-0583-2023-51-09
Yakymchuk О. Ivan Nebesnyi’s Music for Plays: Syntactic Aspect. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Музичне мистецтво, 2024. 7 (2). С. 149–157. DOI: https://doi.org/10.31866/2616-7581.7.2.2024.316723