ФОРМУВАННЯ ЮНЬНАНЬСЬКОЇ ШКОЛИ ЖИВОПИСУ В КИТАЇ ПЕРШОЇ ТА ДРУГОЇ ТРЕТИНИ ХХ СТ.: ВІД «ПАРИЗЬКОГО» ДО «СОЦРЕАЛІСТИЧНОГО» МИСТЕЦТВА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2025-3-2-14

Ключові слова:

китайське образотворче мистецтво, юньнаньська школа живопису, мистецтво провінції Юньнань, модернізм, «паризький» етап в еволюції китайського живопису, соцреалізм

Анотація

Педагогічну проблему, яка ініціювала цю статтю, можна сформулювати як акцентування уваги на активному впровадженню у практику підготовки фахівців образотворчого, декоративно-прикладного мистецтва та дизайну, вчителів образотворчого мистецтва – цифрових технологій, зокрема цифрового малюнку в самостійній роботі студентів на заняттях з навчального рисунку. Самостійна робота є основним засобом набуття знань у вільний від занять час та передбачає опанування в повному обсязі навчальної програми та формуванню самостійності як особистісної риси та важливої професійної якості студента, сутність якої полягає в умінні систематизувати, планувати та контролювати власну діяльність. В цифрових роботах – легких скетчах, замальовках, виконаних як аудиторно, так і самостійно, студенти можуть використовувати різноманітні прийоми електронного зображення, такі як редагування шарів, градієнтні заливки, текстурування, імітація різноманітних графічних матеріалів та інструментів. Розкрито переваги цифрового малюнку в ескізуванні, начерках та замальовках в самостійній роботі студента: великій вибір художніх інструментів та матеріалів у графічних редакторах; екологічність, часова ефективність, інтерактивність; швидкість у виконанні; легка можливість виправлення та внесення коректив, мобільність, ширше поле використання творчих здобутків студентів; більша самостійність у прийнятті творчих рішень, плануванні самостійної роботи тощо. Підкреслено, що для викладача впровадження цифрового малюнку в самостійну роботу це можливість ефективніше відстежувати прогрес студентів; урізноманітніти форми і методи навчання; охопити більшу кількість учасників освітнього процесу, можливість дистанційного контролю та оцінювання робіт. Зауважено і висвітлено недоліки цифрового мистецтва, адже воно ніколи не замінить традиційні підходи та методи навчання рисунку, а тільки доповнить та збагатить навчання майбутніх художників, дизайнерів та вчителів образотворчого мистецтва.Метою статті є дослідження процесу формування юньнаньської школи живопису у контексті загальної еволюції образотворчого мистецтва Китаю упродовж двох періодів: «паризького» 1930–1940-х років та «соцреалістичного» 1950-х – середини 1970-х років.Методологія. Автори спираються на методи типологічного, компаративного та історико-хронологічного аналізу. З метою визначення та обґрунтування основних етапів юньнаньської школи живопису був використаний метод періодизації.Наукова новизна. Здійснений аналіз першоджерел дозволив визначити, дослідити та обґрунтувати основні етапи розвитку юньнаньської школи живопису та зосередитись на аналізі мистецтва «паризького» та «соцреалістичного» періодів. Досліджено внутрішні взаємозв’язки у контексті еволюції живопису кожного періоду, виявлено та проаналізовано сюжетно-тематичні особливості та динаміку стильового репертуару.Висновки. Творчість митців «паризького» періоду першої половини ХХ ст. відіграла ключову роль для демаркації традиційного і модерного мистецтва. Знайомство із західноєвропейськими тенденціями в живописі спонукало митців до переосмислення власного досвіду, що помітно на прикладі творчості Ляо Сіньсює та Лю Цзимін – двох найвпливовіших постатей у живописі регіону цього часу. Обидва митці доклали чимало зусиль для взаємної інкорпорації китайського і західного мистецтва, намагаючись сформувати модерністське обличчя китайського живопису як самодостатнього явища. Поєднання організаційних і творчих зусиль дозволило сформувати контури юньнаньської школи живопису, які стають помітними в 1940-х роках і в царині художньої освіти, і у виставково-експозиційних проєктах. Юньнаньська школа живопису у 1950–1960-х роках відрізнялась широким розмаїттям жанрів та образно-стилістичних форм, що проявилось у характерній стилістичній та видовій еклектиці.Ознакою цього стала тенденція використання гохуа для зображення соцреалістичних мотивів (творчість Ван Цзінюаня та Мей Сяоціна), та на противаги цьому, олійного живопису – для вираження неформальних символічних змістів (Чжан Дін). Саме у 1950-х роках юньнаньська школа виходить на загальнокитайський рівень: встановлюється її сюжетно-тематичний репертуар, стають впізнаваними окремі художні напрямки (у першу чергу, живопису з етнічними мотивами), а також формуються засади феномену «сильного кольорового живопису».Практичне значення. Текстові та зображальні матеріали публікації поглиблюють уявлення про регіональний живопис у контексті українського сходознавства, що має потенціал для наукової та навчальної роботи.

Посилання

Ван Ш. Формування модерністичного обличчя жіночого живопису в Республіканському Китаю першої половини XX ст.: тематичній та жанровий репертуар. Fine Art and Culture Studies. 2024. № 2. С. 68–77.

Котляр Є., Ван Ш. Образ жінки у творчості китайських художниць модерністок першої половини XX ст.: між «лялькою» та «новою леді». Fine Art and Culture Studies. 2024. № 3. С. 185–191.

Chetham D. The Art of Yuan Yunsheng. The Massachusetts Review. 1984. № 25 (1). Р. 81–96.

关于山水、花鸟画问题的讨论. 美术. 1961. 數字02. 頁 47–48+68–69.

红帆.云南美术留学生与云南近现代美术教育. 云南艺术学院学报. 2008. 數字2. 頁 75–83.

赖荣幸. 检阅与示范–1949 年第一届全国美展. 美术学报. 2010. 數字 3. 頁 74–77.

潘欣信, & 王凯. 中国工笔画大事记简编 (1949–2010). 中国画画刊. 2010. 數字4. 頁 91–101.

森茂芳, & 森文. (2007). 这是一个 “真, 美与庄严” 的艺术世界–评梅肖青先生的艺术创作. 民族艺术研究. 2007. 數字 1. 頁 50–56.

汤海涛. 云南美术现象的发生及其文化效应. 美术. 2014. 數字 6. 頁 113–116.

汤海涛. 论 20 世纪 80 年代云南美术现象的历史成因. 收藏. 2019. 數字 10.

王鲁湘. 为什么说张仃是个 «大美术家». 中国美术. 2010. 數字1. 頁 44–51.

魏海铭. 黄永玉的艺术人生. 文化交流. 2013. 數字11. 頁 73–76.

吴雪杉. 媒介意识形态: 1950 年代的 “速写运动”. 美术研究. 2015. 數字 1. 頁 62–70.

武俊. 引进与转换: 近现代云南美术教育溯源. 美术研究. 2013. 數字 1. 頁 63–67.

熊秉明.《刘自鸣画集》 序. 美术. 2005. 數字 3. 頁 70–73.

熊丽芬. 滇南艺坛的先声 云南省博物馆藏廖新学作品赏介. 收藏家. 2015. 數字 12. 頁 67–71.

杨佳. 云南早期风景油画探究. 美术教育研究. 2010. 數字 7. 頁 32–33.

杨正国. 刘自鸣静物画浅析. 民族艺术研究. 2009. 數字 22 (2). 頁 42–44.

尹雯. 丁绍光重彩画的民族审美意识特征. 中国文化研究. 2000. 數字 2. 頁 84–87.

张倩. 远离世俗的灵魂 特立于世的艺术–近访画家刘自鸣先生. 云南艺术学院学报. 2003. 數字 1. 頁 60–61.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-08-28

Як цитувати

КОТЛЯР, Є. (2025). ФОРМУВАННЯ ЮНЬНАНЬСЬКОЇ ШКОЛИ ЖИВОПИСУ В КИТАЇ ПЕРШОЇ ТА ДРУГОЇ ТРЕТИНИ ХХ СТ.: ВІД «ПАРИЗЬКОГО» ДО «СОЦРЕАЛІСТИЧНОГО» МИСТЕЦТВА. Fine Art and Culture Studies, 2(3), 98–112. https://doi.org/10.32782/facs-2025-3-2-14

Номер

Розділ

ОБРАЗОТВОРЧЕ МИСТЕЦТВО, ДЕКОРАТИВНЕ МИСТЕЦТВО, РЕСТАВРАЦІЯ