ЗАСОБИ МУЗИЧНОЇ ВИРАЗНОСТІ ЕСТРАДНОЇ ПІСНІ ЯК СКЛАДОВА РЕЖИСУРИ СЦЕНІЧНО-ВОКАЛЬНОГО ТВОРУ
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2025-4-3Ключові слова:
естрадний вокал, українська пісенна естрада, засоби музичної виразності, режисура естрадної пісні, сценографія естрадно-вокального творуАнотація
Мета статті – проаналізувати музичні засоби виразності як складові режисури естрадно-вокальних творів та продемонструвати їхнє застосування на прикладі творчої діяльності відомих українських виконавців. Методологія: засобами порівняльного аналізу досліджено творчість окремих українських виконаців, які демонструють різні моделі використання засобів музичної виразності естрадної пісні, що дозволяє акцентувати на різновекторності драматургічно-сценічного вирішення вокальних творів на українській естраді. Музичні засоби виразності в естрадній пісні виконують ключову функцію – формування емоційного простору твору, що безпосередньо впливає на сенсорному, когнітивному та емоційному рівнях на сприйняття слухачем. Кожен засіб музичної виразності – тембр, ритм, гармонія, динаміка, інтонація, артикуляція тощо – діє як інструмент емоційного моделювання, який дозволяє виконавцю викликати певні почуття в слухача. Наукова новизна: поглиблений порівняльний аналіз виконавської манери сучасних українських поп-виконавців (на прикладі окремих творів О. Пономарьова, Т. Кароль, Джамали, Н. Могилевської, П. Зіброва) дозволяє констатувати різностильове використання засобів музичної виразності естрадної пісні і, відповідно, різноманіття сучасних підходів до режисури сценічно-вокального твору, що є важливим для розуміння сучасних тенденцій у сценічно-вокальному мистецтві. Висновки: режисура сценічно-вокального твору на естраді передбачає синхронне поєднання музичної виразності з акторською та художньою складовою. Основні засоби виразності у поєднанні зі сценічною грою творять єдиний образ номера, в контексті сценічного втілення пісенного твору вони не лише формують художній образ, а й забезпечують глибинний емоційний вплив на слухача, сприяючи розкриттю змісту, драматургічної побудови та авторського задуму.
Посилання
Ishchenko O. Інтерпретаційні аспекти виконання естрадної пісні Мирослава Скорика «Намалюй мені ніч». Музикознавча думка Дніпропетровщини. 2024(27). С. 77–88. DOI: https://doi.org/https://doi.org/10.33287/222443
Байдак А. Особливості виконавського стилю Назарія Яремчука. Мистецтво естради: проблеми виконавської практики, системи освіти й наукових досліджень : матер. ІV Всеукраїнської науково-практичної конференції (Київ, 18.11.2021 р.) / редкол.: О. В. Яковлев, Г. Е. Овчаренко [та ін.] ; КМАЕЦМ. Київ : КМАЕЦМ. 2021. С. 13–16. https://kmaecm.edu.ua/wp-content/uploads/zbirnyk.pdf (дата звернення 25.08.2025).
Білобловський В. Аналіз засобів музичної виразності у пісні Андрія Кузьменка «Старі фотографії». Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2023. Вип. 69. Том 1. С. 67–74. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863/69-1-9
Бобул І. В. Художньо-естетичні характеристики вокально-естрадного виконавства як жанрового синтезу мистецтв. Мистецтвознавчі записки: зб. наук. праць. 2021. Вип. 40. С. 122–128.
Бойчук А. Нариси формування естрадного співака України у парадигмі ХХІ століття. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2023. Вип. 60. Том 1. С. 53–59. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863/60-1-8
Бурлака А. В. Інтонаційна сутність української естрадної пісні: національний аспект. Актуальні питання, проблеми та перспективи розвитку гуманітарних наук у сучасному соціокультурному просторі : матеріали ІІ Всеукр. наук.-практ. конф. здобувачів вищ. освіти і молод. учених, Київ, 7–8 квіт. 2023 р. Київ, 2023. С. 14–16. https://drive.google.com/file/d/1gOaSgWdsyQz2mMGJMJn_K5FHh22-wIy3/view (дата звернення 25.08.2025).
Войченко О. Особливості вокальної манери Джамали. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2022. Вип 47. Том 1. С. 78–82. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863/47-1-12
Гаценко Г., Ковмір Н., Юрчук В. Сценічне втілення естрадної пісні: комплекс виразних засобів у сучасних виконавських практиках. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Музичне мистецтво. 2024. № 7(2). С. 170–182. DOI: https://doi.org/10.31866/2616-7581.7.2.2024.316731
Гіга С. С. Стильові функції аранжування в побудові цілісного музичного образу естрадно-пісенної композиції. Матеріали звітної наукової вебконференції викладачів, докторантів, аспірантів університету за 2020 рік ДВНЗ «Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника», 5–9 квітня 2021 р., м. Івано-Франківськ. Електронне видання. ІваноФранківськ: Прикарпат. нац. ун-т ім. В. Стефаника, 2021. С. 249–251. https://nauka.pnu.edu.ua/wp-content/uploads/sites/122/2021/08/тези-пну2021.pdf (дата звернення 25.08.2025).
Гмиріна С. Розвиток харизматичних якостей соліста-вокаліста у процесі фахової підготовки. Музичне мистецтво в освітологічному дискурсі. 2018. № 3, С. 110–115. https://mmod.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/%20view/154/124 (дата звернення 25.08.2025)
Голобородов Д. Порівняльний аналіз інтерпретацій вокального твору «Варто чи ні?» Олександра Пономарьова. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2024. Вип. 77, том 1, С. 125–136. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863/77-1-16
Горіна Ж. Д. Колористика музично-поетичної культури гуртів «Скрябін» і «Океан Ельзи». Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія: Філологія. Журналістика. 2022. Том 33(72). № 5. Ч. 1. С. 32–38. DOI: https://doi.org/10.32782/2710-4656/2022.5.1/06
Зайцев В., Зібров П. Виконавська манера белтінг у творчості українських вокалістів. Імідж сучасного педагога. 2024. № 1 (214). С. 86–92. DOI: https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-1(214)-86-92
Зібров П., Зайцев В. Вокальна манера як основа творчого стилю поп-виконавця. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2024. Вип. 71. Том 2. С. 48–52. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863/71-2-7
Козій О., Тарасюк Л. Робота над художнім образом у вокальних творах. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2022. Вип 51. С. 142–147. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863/51-20
Локтіонова-Ойцюсь О. Світовий шлягер як об’єкт інтерпретації естрадного вокаліста в українських музично-телевізійних проєктах. Актуальні питання гуманітарних наук. 2023. Вип. 62. Т. 2. С. 44–49. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863/62-2-7
Масник О. Риси вокального універсалізму в творчості провідних українських естрадних співаків. Творчий універсалізм у культурі, мистецтві, освіті: ідентифікаційний, комунікаційний, синергетичний виміри: збірник наукових праць (за матеріалами Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції 24–25 травня 2024 р.): електронне видання. Навчально-науковий інститут мистецтв Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника». Івано-Франківськ: «Ксерограф», 2024. С. 124–126.
Матюшенко-Матвійчук В. Особливості української вокальної музики в аспекті виконавства. Fine Art and Culture Studies, 2022(4). С. 52–57. DOI: https://doi.org/10.32782/facs-2022-4-7
Петровська Д. Інтерпретаційний аналіз пісні Н. Могілевської «Місяць». Мистецтво естради: проблеми виконавської практики, системи освіти й наукових досліджень : матер. ІV Всеукраїнської науково-практичної конференції (Київ, 18.11.2021 р.) / редкол.: О. В. Яковлев, Г. Е. Овчаренко [та ін.] ; КМАЕЦМ. Київ : КМАЕЦМ, 2021. С. 74–77. https://kmaecm.edu.ua/wp-content/uploads/zbirnyk.pdf (дата звернення 25.08.2025).
Семененко І. В., Іваненко М. В., Павлюкова Г. В. Концертний виступ в контексті виконавської діяльності вокаліста. Молодий вчений. 2017. № 11(51). С. 652–655. http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2017/11/159.pdf (дата звернення 25.08.2025)
Сметана О., Сірук Б., Онищук Н. Естетичні концепції художньо-виразного мислення співака естрадного жанру. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2024. № 75(3). С. 33–38. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863/75-3-5
Сухолова М. Стильові особливості сучасної естрадної пісні. Перспективи та інновації науки (Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина»). 2023. № 7(25). С. 291–302. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-4952-2023-7(25)-291-302
Ткаченко М. О. До проблеми втілення художнього образу вокального твору засобами сценічної виразності (у контексті виконавської підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва). Педагогічні науки: зб. наук. праць. 2017. Вип. LXXV. Т. 2. С. 192–195. https://ps.journal.kspu.edu/index.php/ps/article/view/1407 (дата звернення 25.08.2025)
Фарина Н. П., Ушакова О. А. Роль вокально-художнього репертуару в системі навчання й у професійній діяльності естрадного співака. Молодий вчений. 2021. № 8(96). С. 56–58. DOI: https://doi.org/10.32839/2304-5809/2021-8-96-12
Фурдичко А., Усачова І., Калюжна Т. Художньо-виконавські рефлексії естрадного вокаліста як показник авторського стилю. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Музичне мистецтво. 2024. № 7(2). С. 183–191. DOI: https://doi.org/10.31866/2616-7581.7.2.2024.316736
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.





