MEANS OF MUSICAL EXPRESSION IN POPULAR MUSIC AS A COMPONENT OF STAGE DIRECTION IN VOCAL PERFORMANCE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2025-4-3

Keywords:

popular vocals, Ukrainian popular music, musical means of expression, stage direction in popular song, scenography of vocal performance

Abstract

The purpose of this article is to analyze the means of musical expression as integral components of stage direction in popular vocal performance and to demonstrate their application through the creative activities of leading Ukrainian performers. Methodology. Using comparative analysis, this study examines the work of selected Ukrainian performers who employ different models of applying the means of musical expression in popular music. This approach makes it possible to emphasize the multidirectional nature of dramatic and stage solutions for vocal works in the Ukrainian popular music scene. The means of musical expression in popular music perform a key function – shaping the emotional space of a work, which directly affects the listener’s perception on sensory, cognitive, and emotional levels. Each means of musical expression – timbre, rhythm, harmony, dynamics, intonation, articulation, etc. – serves as an instrument of emotional modeling, enabling the performer to evoke specific feelings in the audience. Scientific Novelty. An in-depth comparative analysis of the performance styles of contemporary Ukrainian pop artists (based on selected works by O. Ponomariov, T. Karol, Jamala, N. Mohylevska, and P. Zibrov) confirms the diverse stylistic use of musical expression in popular music. This variety, in turn, reflects a wide spectrum of current approaches to the stage direction of vocal works, offering valuable insight into contemporary trends in stage and vocal artistry. Conclusions. The stage direction of a popular vocal performance involves the synchronous integration of musical expression with acting and artistic elements. The main means of expression, combined with stage performance, create a unified image of the act. In the context of a song’s stage interpretation, they not only shape the artistic image but also deliver a profound emotional impact on the listener, contributing to the revelation of content, dramatic structure, and the author’s intent.

References

Ishchenko O. Інтерпретаційні аспекти виконання естрадної пісні Мирослава Скорика «Намалюй мені ніч». Музикознавча думка Дніпропетровщини. 2024(27). С. 77–88. DOI: https://doi.org/https://doi.org/10.33287/222443

Байдак А. Особливості виконавського стилю Назарія Яремчука. Мистецтво естради: проблеми виконавської практики, системи освіти й наукових досліджень : матер. ІV Всеукраїнської науково-практичної конференції (Київ, 18.11.2021 р.) / редкол.: О. В. Яковлев, Г. Е. Овчаренко [та ін.] ; КМАЕЦМ. Київ : КМАЕЦМ. 2021. С. 13–16. https://kmaecm.edu.ua/wp-content/uploads/zbirnyk.pdf (дата звернення 25.08.2025).

Білобловський В. Аналіз засобів музичної виразності у пісні Андрія Кузьменка «Старі фотографії». Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2023. Вип. 69. Том 1. С. 67–74. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863/69-1-9

Бобул І. В. Художньо-естетичні характеристики вокально-естрадного виконавства як жанрового синтезу мистецтв. Мистецтвознавчі записки: зб. наук. праць. 2021. Вип. 40. С. 122–128.

Бойчук А. Нариси формування естрадного співака України у парадигмі ХХІ століття. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2023. Вип. 60. Том 1. С. 53–59. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863/60-1-8

Бурлака А. В. Інтонаційна сутність української естрадної пісні: національний аспект. Актуальні питання, проблеми та перспективи розвитку гуманітарних наук у сучасному соціокультурному просторі : матеріали ІІ Всеукр. наук.-практ. конф. здобувачів вищ. освіти і молод. учених, Київ, 7–8 квіт. 2023 р. Київ, 2023. С. 14–16. https://drive.google.com/file/d/1gOaSgWdsyQz2mMGJMJn_K5FHh22-wIy3/view (дата звернення 25.08.2025).

Войченко О. Особливості вокальної манери Джамали. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2022. Вип 47. Том 1. С. 78–82. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863/47-1-12

Гаценко Г., Ковмір Н., Юрчук В. Сценічне втілення естрадної пісні: комплекс виразних засобів у сучасних виконавських практиках. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Музичне мистецтво. 2024. № 7(2). С. 170–182. DOI: https://doi.org/10.31866/2616-7581.7.2.2024.316731

Гіга С. С. Стильові функції аранжування в побудові цілісного музичного образу естрадно-пісенної композиції. Матеріали звітної наукової вебконференції викладачів, докторантів, аспірантів університету за 2020 рік ДВНЗ «Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника», 5–9 квітня 2021 р., м. Івано-Франківськ. Електронне видання. ІваноФранківськ: Прикарпат. нац. ун-т ім. В. Стефаника, 2021. С. 249–251. https://nauka.pnu.edu.ua/wp-content/uploads/sites/122/2021/08/тези-пну2021.pdf (дата звернення 25.08.2025).

Гмиріна С. Розвиток харизматичних якостей соліста-вокаліста у процесі фахової підготовки. Музичне мистецтво в освітологічному дискурсі. 2018. № 3, С. 110–115. https://mmod.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/%20view/154/124 (дата звернення 25.08.2025)

Голобородов Д. Порівняльний аналіз інтерпретацій вокального твору «Варто чи ні?» Олександра Пономарьова. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2024. Вип. 77, том 1, С. 125–136. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863/77-1-16

Горіна Ж. Д. Колористика музично-поетичної культури гуртів «Скрябін» і «Океан Ельзи». Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія: Філологія. Журналістика. 2022. Том 33(72). № 5. Ч. 1. С. 32–38. DOI: https://doi.org/10.32782/2710-4656/2022.5.1/06

Зайцев В., Зібров П. Виконавська манера белтінг у творчості українських вокалістів. Імідж сучасного педагога. 2024. № 1 (214). С. 86–92. DOI: https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-1(214)-86-92

Зібров П., Зайцев В. Вокальна манера як основа творчого стилю поп-виконавця. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2024. Вип. 71. Том 2. С. 48–52. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863/71-2-7

Козій О., Тарасюк Л. Робота над художнім образом у вокальних творах. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2022. Вип 51. С. 142–147. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863/51-20

Локтіонова-Ойцюсь О. Світовий шлягер як об’єкт інтерпретації естрадного вокаліста в українських музично-телевізійних проєктах. Актуальні питання гуманітарних наук. 2023. Вип. 62. Т. 2. С. 44–49. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863/62-2-7

Масник О. Риси вокального універсалізму в творчості провідних українських естрадних співаків. Творчий універсалізм у культурі, мистецтві, освіті: ідентифікаційний, комунікаційний, синергетичний виміри: збірник наукових праць (за матеріалами Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції 24–25 травня 2024 р.): електронне видання. Навчально-науковий інститут мистецтв Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника». Івано-Франківськ: «Ксерограф», 2024. С. 124–126.

Матюшенко-Матвійчук В. Особливості української вокальної музики в аспекті виконавства. Fine Art and Culture Studies, 2022(4). С. 52–57. DOI: https://doi.org/10.32782/facs-2022-4-7

Петровська Д. Інтерпретаційний аналіз пісні Н. Могілевської «Місяць». Мистецтво естради: проблеми виконавської практики, системи освіти й наукових досліджень : матер. ІV Всеукраїнської науково-практичної конференції (Київ, 18.11.2021 р.) / редкол.: О. В. Яковлев, Г. Е. Овчаренко [та ін.] ; КМАЕЦМ. Київ : КМАЕЦМ, 2021. С. 74–77. https://kmaecm.edu.ua/wp-content/uploads/zbirnyk.pdf (дата звернення 25.08.2025).

Семененко І. В., Іваненко М. В., Павлюкова Г. В. Концертний виступ в контексті виконавської діяльності вокаліста. Молодий вчений. 2017. № 11(51). С. 652–655. http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2017/11/159.pdf (дата звернення 25.08.2025)

Сметана О., Сірук Б., Онищук Н. Естетичні концепції художньо-виразного мислення співака естрадного жанру. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2024. № 75(3). С. 33–38. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863/75-3-5

Сухолова М. Стильові особливості сучасної естрадної пісні. Перспективи та інновації науки (Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина»). 2023. № 7(25). С. 291–302. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-4952-2023-7(25)-291-302

Ткаченко М. О. До проблеми втілення художнього образу вокального твору засобами сценічної виразності (у контексті виконавської підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва). Педагогічні науки: зб. наук. праць. 2017. Вип. LXXV. Т. 2. С. 192–195. https://ps.journal.kspu.edu/index.php/ps/article/view/1407 (дата звернення 25.08.2025)

Фарина Н. П., Ушакова О. А. Роль вокально-художнього репертуару в системі навчання й у професійній діяльності естрадного співака. Молодий вчений. 2021. № 8(96). С. 56–58. DOI: https://doi.org/10.32839/2304-5809/2021-8-96-12

Фурдичко А., Усачова І., Калюжна Т. Художньо-виконавські рефлексії естрадного вокаліста як показник авторського стилю. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Музичне мистецтво. 2024. № 7(2). С. 183–191. DOI: https://doi.org/10.31866/2616-7581.7.2.2024.316736

Published

2025-11-07

How to Cite

HATSENKO Г., GOSPODINOVA М., & КАLIUZHNA Т. (2025). MEANS OF MUSICAL EXPRESSION IN POPULAR MUSIC AS A COMPONENT OF STAGE DIRECTION IN VOCAL PERFORMANCE. Fine Art and Culture Studies, (4), 17–30. https://doi.org/10.32782/facs-2025-4-3