РОЛЬ ІНСПІРАЦІЙ У СТАНОВЛЕННІ ІНДИВІДУАЛЬНОЇ МАНЕРИ СТУДЕНТА-МИТЦЯ
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2025-4-33Ключові слова:
інспірація, митець, індивідуальна манера, освітній процесАнотація
Мета статті – проаналізувати роль інспірації у формуванні індивідуальної художньої манери майбутнього митця та визначити способи її стимулювання в освітньому процесі. Дослідження базується на міждисциплінарному підході, який поєднує мистецтвознавство, педагогіку та психологію творчості.Методологічну основу складають аналіз наукових джерел з мистецтвознавства, педагогіки, та психології творчості, порівняльний аналіз прикладів розвитку студентських робіт під впливом різних джерел інспірації (сучасне мистецтво, етніка, особисті враження). Спостереження та аналіз творчих практик студентів ( академічні, дипломні роботи). Елементи мистецтвознавчого аналізу художніх робіт, що демонструють індивідуальну манеру. Метод інтерв’ю та бесіди зі студентами для з’ясування їхніх джерел натхнення.Наукова новизна полягає у системному підході до інспірації як чинника розвитку індивідуальної художньої манери та визначенні методів її активного стимулювання у навчальному процесі. У дослідженні інспірація виступає не спонтанним поривом, а системним процесом, що формується під впливом різних культурних чинників на творчу особистість. В освітньому процесі вона стимулює самовираження, засвоєння нових знань і технік, а також активну творчу діяльність. Формування індивідуальної художньої манери передбачає здатність перетворювати різноманітні джерела інспірації у власну творчу мову без прямого копіювання. Висновки. Дослідження показує, що інспірація формується через комплексний підхід, який поєднує практичні експерименти, аналіз творчих джерел, рефлексію та міждисциплінарні впливи. Визначено, що саме слугує джерелом інспірацій для молодого митця. Дослідження показує, що у мистецькій освіті важливо не лише ознайомлювати студентів із джерелами натхнення, а й створювати умови для свідомого вибору, заохочувати пошук і експерименти для критичного ставлення до джерел та формування власного стилю.
Посилання
Павельчук І. Постімпресіонізм в українському живописі XX – початку XXI ст.: історичні витоки, джерела інспірацій, специфіка розвитку : дис. … д-ра мистецтвознав. : 17.00.05 – образотворче мистецтво. Львівська національна академія мистецтв. Львів, 2020.
Колесник О. С. Феномен інтерпретації в художній культурі : монографія. Київ : НАКККіМ, 2014. 265 с.
Котова О., Носенко А., Мунтян С. Сучасна творчість студентів художньо-графічного факультету університету Ушинського: роль пленерного досвіду та натхнення від природи у становленні художників-педагогів. Теорія і практика візуальних мистецтв. 2024. Вип. 3 (6). С. 147–155.
Науменко А., Колосніченко О. Український андеграунд: інспірація в мистецтві костюма. Актуальні проблеми сучасного дизайну : матеріали VІ Міжнар. наук.-практ. конф. Київ, 2024. Т. 1. С. 344–347.
Школьна О. Натюрморти малих голландців як першоджерела мотивів «німецькі квіти» у фарфорі. Деміург: ідеї, технології, перспективи дизайну. 2019. Т. 2, № 2. С. 237–249. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ditpd_2019_2_2_9
Якименко Л. Декоративний розпис Параски Хоми: художньо-композиційний аспект. Вісник Львівської національної академії мистецтв. 2015. Вип. 27. С. 103–115. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vlnam_2015_27_13
Ясенєв О. Формування художньо-естетичних компетентностей у студентів-художників у процесі навчання в ЗВО. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2023. № 4. С. 92–99.
Amabile T. M. The social psychology of creativity: A componential conceptualization. Journal of Personality and Social Psychology. 1983. Vol. 45, No. 2. P. 357–376.
Csikszentmihalyi M. Creativity: Flow and the Psychology of Discovery and Invention. New York : HarperCollins, 1996. 456 p.
Arnheim R. Art and Visual Perception: A Psychology of the Creative Eye. Berkeley : University of California Press, 1974. 508 p.
Berlyne D. E. Aesthetics and Psychobiology. New York : Appleton-Century-Crofts, 1971. 336 p.
Thrash T. M., Elliot A. J. Inspiration as a Psychological Construct. Journal of Personality and Social Psychology. 2003. Vol. 84. P. 871–889.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.





