THE ROLE OF INSPIRATIONS IN THE FORMATION OF THE INDIVIDUAL STYLE OF THE STUDENT-ARTIST

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2025-4-33

Keywords:

inspiration, artist, individual style, educational process

Abstract

The aim of this article is to analyze the role of inspiration in the formation of an aspiring artist’s individual style and to identify methods for its stimulation within the educational process. The study is based on an interdisciplinary approach combining art history, pedagogy, and creativity psychology.The methodological framework includes the analysis of scientific literature in art history, pedagogy, and creativity psychology; a comparative analysis of the development of student works under the influence of various sources of inspiration (contemporary art, ethnic art, personal experiences); observation and analysis of students’ creative practices (academic and diploma works); elements of art-historical analysis of works demonstrating individual style; and interviews and discussions with students to identify their sources of inspiration.The scientific novelty lies in a systematic approach to inspiration as a factor in developing individual artistic style and in identifying methods for its active stimulation within the educational process. In this study, inspiration is understood not as a spontaneous impulse but as a systematic process shaped by various cultural factors influencing the creative personality. Within the educational context, it stimulates self-expression, the acquisition of new knowledge and techniques, and active creative activity. The formation of an individual artistic style implies the ability to transform diverse sources of inspiration into one’s own creative language without direct copying.Conclusions. The research shows that inspiration develops through a comprehensive approach combining practical experimentation, analysis of creative sources, reflection, and interdisciplinary influences. The study identifies the main sources of inspiration for young artists. It demonstrates that in art education, it is important not only to familiarize students with sources of inspiration but also to create conditions for conscious choice, encourage exploration and experimentation, and foster critical engagement with sources to develop a personal style.

References

Павельчук І. Постімпресіонізм в українському живописі XX – початку XXI ст.: історичні витоки, джерела інспірацій, специфіка розвитку : дис. … д-ра мистецтвознав. : 17.00.05 – образотворче мистецтво. Львівська національна академія мистецтв. Львів, 2020.

Колесник О. С. Феномен інтерпретації в художній культурі : монографія. Київ : НАКККіМ, 2014. 265 с.

Котова О., Носенко А., Мунтян С. Сучасна творчість студентів художньо-графічного факультету університету Ушинського: роль пленерного досвіду та натхнення від природи у становленні художників-педагогів. Теорія і практика візуальних мистецтв. 2024. Вип. 3 (6). С. 147–155.

Науменко А., Колосніченко О. Український андеграунд: інспірація в мистецтві костюма. Актуальні проблеми сучасного дизайну : матеріали VІ Міжнар. наук.-практ. конф. Київ, 2024. Т. 1. С. 344–347.

Школьна О. Натюрморти малих голландців як першоджерела мотивів «німецькі квіти» у фарфорі. Деміург: ідеї, технології, перспективи дизайну. 2019. Т. 2, № 2. С. 237–249. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ditpd_2019_2_2_9

Якименко Л. Декоративний розпис Параски Хоми: художньо-композиційний аспект. Вісник Львівської національної академії мистецтв. 2015. Вип. 27. С. 103–115. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vlnam_2015_27_13

Ясенєв О. Формування художньо-естетичних компетентностей у студентів-художників у процесі навчання в ЗВО. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2023. № 4. С. 92–99.

Amabile T. M. The social psychology of creativity: A componential conceptualization. Journal of Personality and Social Psychology. 1983. Vol. 45, No. 2. P. 357–376.

Csikszentmihalyi M. Creativity: Flow and the Psychology of Discovery and Invention. New York : HarperCollins, 1996. 456 p.

Arnheim R. Art and Visual Perception: A Psychology of the Creative Eye. Berkeley : University of California Press, 1974. 508 p.

Berlyne D. E. Aesthetics and Psychobiology. New York : Appleton-Century-Crofts, 1971. 336 p.

Thrash T. M., Elliot A. J. Inspiration as a Psychological Construct. Journal of Personality and Social Psychology. 2003. Vol. 84. P. 871–889.

Published

2025-11-07

How to Cite

KALENIUK О. (2025). THE ROLE OF INSPIRATIONS IN THE FORMATION OF THE INDIVIDUAL STYLE OF THE STUDENT-ARTIST. Fine Art and Culture Studies, (4), 267–273. https://doi.org/10.32782/facs-2025-4-33

Issue

Section

FINE ARTS, DECORATIVE ARTS, RESTORATION