ПЕРФОРМАТИВНІ ТЕНДЕНЦІЇ У СУЧАСНІЙ УКРАЇНСЬКІЙ ОПЕРІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2025-4-24Ключові слова:
перформативні тенденції, опера, жанр, жанрова модель, інтерпретаціяАнотація
Мета статті – концептуалізація перформативності в сучасній національній опері. Методологія статті ґрунтується на компаративних засадах, які передбачають поєднання культурологічного та системного підходів, а також музикознавчих дослідницьких стратегій, зокрема жанрового аналізу. Наукова новизна детермінована висвітленням значущості та специфіки перформативних тенденцій у сучасних інтерпретаціях жанрової моделі опери. Висновки. Акцентовано, що сучасна концептуалізація перформативності пов’язана із набуттям нею статусу самостійного змісто- та структуротворного компонента жанрової моделі опери, який слугує формуванню її нових перцептуальних обріїв, інтертекстуальних вимірів та семантичній багатовимірності, віддзеркалює постсучасну ревізію значимості аксіологічних орієнтирів, процеси дифузії та трансформації параметрів жанрових моделей і продукування нових жанрових утворень. Показано, що в сучасних репрезентаціях опер Дж. Россіні та Д. Бортнянського перформативні новації забезпечують: формування позачасових концептуальних вимірів творів та їх релевантність парадигмальним орієнтирам постсучасності; увиразнення трансформації структурних параметрів творів та зрушень у співвідношеннях між вокальним та акторським началами; модуляцію академічної традиції у простір масової культури; актуалізацію функції вокаліста як носія-трансформатора культурних кодів. Виявлено, що інтенсифікація перфомативного компонента в сучасних інтерпретаціях жанрової моделі опери у творчості В. Губаренка, Є. Станковича, О. Козаренка, З. Алмаші віддзеркалює процеси жанрової дифузії, стає вагомим засобом: концепто- та структуротворення; позиціонування академічного жанру як концентрованого втілення національного духовного досвіду; створення метафоричного, символічного художнього простору; репрезентації прихованих смислів. Показано, що в монооперах К. Майденберг-Тодорової та Л. Юріної перформативні новації марковані: апеляціями до кодів історико-культурних епох, які забезпечують семантичну багатовимірність творів; значущістю нон-академічних засобів виразності, що нівелюють межі академічного вокалу, надають вокалісту функцій режисера та фактично співавтора твору, а також формують нові шляхи художньої комунікації, пов’язані з модуляцією опери із академічного простору у простір повсякденності.
Посилання
Васильєв Є. М. Сучасна драматургія: жанрові трансформації, модифікації новації: монографія. Луцьк: ПВД «Твердиня», 2017. 532 с.
Вовкун В. Сучасні режисерські рефлексії щодо постановок «Сокіл» та «Алкід» Дмитра Бортнянського в Львівській національній опері. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв, 2022, № 1. С. 207–212.
Вороновська О. В. Сучасна українська опера: від жанрових традицій до новітніх експериментів. Південноукраїнські мистецькі студії, 2025. Вип. 1 (8). С. 69–74. DOI https://doi.org/10.24195/artstudies.2025-1.12
Зимогляд Н. Ю. Тенденції модифікації жанру в сучасній українській фортепіанній музиці: від мета – до антижанру. Вісник КНУКіМ. Серія: Мистецтвознавство, 2021, Вип. 44. С. 60–65. DOI: 10.31866/2410-1176.44.2021.235312
Каданцева Н. Б. Камерно-вокальна генеза та евристика оперної творчості (на матеріалі репертуару Одеського національного театру опери та балету): дис. … канд. мистецтвознавства (д-ра філософії): 025. Одеса: Одеська національна музична академія ім. А. В. Нежданової, 2021. 190 с.
Канюка Л. С. Український музичний театр в епоху змін ціннісних орієнтирів у мистецтві. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв, 2022, № 1. С. 148–153.
Колошук Н. Г. Нові аспекти актуальності прочитання п’єс Е. Йонеско в сучасній Україні. Кременецькі компаративні студії, 2023. Вип. XII. С. 76 – 90.
Коменда О. «Вічне коло не замкнеться до краю»: нова редакція «Орестеї» Олександра Козаренка. Музикознавчі студії Інституту мистецтв Волинського національного університету ім. Лесі Українки та Національної музичної академії України ім. П. І. Чайковського, 2013. Вип. 12. С. 143–146.
Крипчук М., Плуталов С., Устінов Є. Трансформації драматургії художніх форм сценічного мистецтва у постмодернізмі. Актуальні питання гуманітарних наук, 2023. Вип. 69. Т. 2. С. 50–57. DOI https://doi.org/10.24919/2308-4863/69-2-8
Олійник Л. Фолк-опера «Коли цвіте папороть» Євгена Станковича: український прорив у Львові. Музика, 2017, 17 грудня. URL: http://mus.art.co.ua/folk-opera-koly-tsvite-paporot-evhena-stankovycha-ukrajinskyj-proryv-u-lvovi/
Павлова О. Ю. Візуальна культура та повсякденність доби постмодерну. Культура і сучасність, 2015, № 2. С. 30–35.
Помпеєва О. Ю. Вокальна стилістика у європейській опері малої форми кінця XIX–XX століть: автореф. дис. …канд. мистецтвознавства: 17.00.03. Харків: Харківський національний університет мистецтв ім. І. П. Котляревського, 2017. 19 с.
Станкович-Спольська Р. «Цвіт папороті» Євгена Станковича: проблема жанру: автореф. дис…канд. мистецтвознавства: 17.00.03. Київ: Національна музична академія України ім. П. І. Чайковського, 2005. 20 с. URL: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/aref/20081124056995
Уманець О. В. Сучасна національна моноопера: тенденції модифікування жанрової моделі. Актуальні питання гуманітарних наук, 2023. Вип. 59. Т. 3. С. 69–76. DOI https://doi.org/10.24919/2308-4863/59-3-11
Черкашина-Губаренко М. Поетика оперного жанру. Художня культура. Актуальні проблеми. 2022. Вип. 1. Ч. 1. С. 17–25. DOI:10.31500/1992-5514.18(1).2022.260385
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.





