КУЛЬТУРНО-МИСТЕЦЬКИЙ ПРОЄКТ ЯК ЯВИЩЕ СУЧАСНОЇ НАЦІОНАЛЬНОЇ КУЛЬТУРИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2024-1-31

Ключові слова:

культурно-мистецький проєкт, аксіологічні настанови, національна культура.

Анотація

Метою дослідження є окреслення специфіки культурно-мистецького проєкту як явища сучасної культури та виявлення провідних модусів його функціонування у сучасному культурному просторі України. Методологія статті ґрунтується на феноменологічному, історичному, структурно-функціональному, аналітичному методах і підходах. Наукова новизна статті полягає у виявленні модусів осмислення сутності культурно-мистецького проєкту в гуманітарному знанні та висвітленні його сучасної концептуальної, структурної та функціональної специфіки. Висновки. Актуалізація культурно-мистецького проєкту резонує із плюралізмом парадигмальних настанов метамодерну, віддзеркалює ревізію аксіологічних орієнтацій і алгоритмів художньої комунікації. Акцентовано нормативно-правову визначеність, різноманіття дефініцій означеного явища в контексті соціокультурної проєктної діяльності, подієвого менеджементу і мистецтвознавства. Виявлено провідні концептуальні модуси культурно-мистецького проєкту: історичний, спрямований на актуалізацію духовного досвіду та історичної пам’яті; глокалізуючий, регіональний, орієнтований на активізацію етнічної ідентифікації, збереження і розвиток культури локусів, зокрема автентичної; просвітницький, художньо-комунікативний, спрямований на активне уведення індивіда у художній простір (зокрема одного виду мистецтва); репрезентативний, який має метою демонстрацію сучасного національного мистецтва; консолідуючий, громадянсько-ідентифікуючий, патріотичний, спрямований на закарбування новітнього образу нації її боротьбі за ідентичність і суверенітет. Зазначено, що рисами культурно-мистецького проєкту, як нової форми духовного буття нації, орієнтованої на піднесення духовного спадку та багатовимірну промоцію у світі нового образу України, є: багатокомпонентність, синтетичність; резонанс із актуальними проблемами духовного буття соціуму; концептуальна, організаційно-структурна варіативність; спільна діяльність держави, інститутів громадянського суспільства, мистецької еліти; локаційність у часі і просторі; новаційність репрезентації знакових культурних, художніх досягнень; актуалізація консолідаційного, культурно-дипломатичного, соціально-комунікативного концептів.

Посилання

Бас Д. Арт-проекти, їх особливості та визначення. Вісник Черкаського державного технологічного університету, 2016, № 3. С. 57–62.

Бермес І. Організаційні засади музичного фестивального руху в Україні. Культурологічна думка, 2015, № 8. С. 150–155.

Давидовський К. Семантика мистецького проекту (на прикладі творчих ініціатив Київського інституту музики ім. Р. М. Глієра 1990–2000-х років). Культурологічна думка. 2013. № 6. С. 160–164.

Зінська Т. В. Музичні конкурси та фестивалі в контексті соціокультурного проєктування в Україні кінця XX-початку XXI століття. Професійна мистецька освіта і художня культура: виклики XXI століття : матер. II Міжнар. наук.-практ. конф., 14–15 квітня 2016 р. С. 384–395.

Зінська Т. В. Музично-виконавське мистецтво в соціокультурномму просторі України кінця XX – початку XXI століття : автореф. дис …канд. мистецтвознавства : 26.00.01. Київ: НАКККіМ, 2011. 18 с.

Зуєв С. Сучасний культурний простір та семіотика музичного фестивалю (на матеріалі Харкова) : автореф. дис. …канд. мистецтвознавства : 17.00.01. Харків: Харківська державна академія культури. 2007. 20 с.

Івановська Н. В. Проєкт «Мистецький арсенал» у часопросторі культури України початку XXI століття: дис. …канд. мистецтвознавства (докт. філософії): 26.00.01. Київ: НАКККіМ, 2017. 200 с.

Комар В. Особливості управління мистецькими проектами в системі культурно-креативних індустрій України. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв, 2021. № 3. С. 53–60.

Кучина Н. Фестиваль як феномен культури. Культура України, 2019. Вип. 65. С. 57–68.

Оборська С. Сучасна проблематика подієвого менеджменту мистецьких проектів. Культура України, 2018. Вип. 61. С. 389–397.

Обух Л. Концептуалізація поняття «музичний проект академічного мистецтва». Науковий вісник Національної музичної академії ім. П. І. Чайковського, 2019. Вип. 125. С. 89–103.

Поплавський М. Мистецький проект: дискурс художньої культури початку нового тисячоліття (у точці перетину – crossover point). Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв, 2019. № 1. С. 248–254.

Про культуру. Закон України від 14 грудня 2010 року № 2778–VI. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2778-17#Text

Рамкова конвенція Ради Європи про значення культурної спадщини для суспільства. URK: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_719#Text

Регеша Н., Трінько О., Ковмір Н. Роль та значення культурно-мистецьких проектів для розвитку естрадного вокалу. Молодий вчений, 2017. Вип. 8 (48). С. 76–79.

Уманець О. Глокалізація. Соціологія права: енциклопедичний словник / Л. М. Герасіна, О. Ю. Панфілов, В. Л. Погрібна та ін.: за ред. М. П. Требіна. Харків Право, 2020. С. 186–188.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-04-26

Як цитувати

УМАНЕЦЬ, О. (2024). КУЛЬТУРНО-МИСТЕЦЬКИЙ ПРОЄКТ ЯК ЯВИЩЕ СУЧАСНОЇ НАЦІОНАЛЬНОЇ КУЛЬТУРИ. Fine Art and Culture Studies, (1), 247–256. https://doi.org/10.32782/facs-2024-1-31

Номер

Розділ

КУЛЬТУРОЛОГІЯ