НАЦІОНАЛЬНИЙ ВЕКТОР ЗВУКООБРАЗУ ФОРТЕПІАНО У ПРОГРАМНІЙ МІНІАТЮРІ КИТАЙСЬКИХ КОМПОЗИТОРІВ ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ ХХ СТОЛІТТЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2025-4-26

Ключові слова:

національний вектор звукообразу фортепіано, програмна фортепіанна мініатюра, китайські композитори, авангардний звукообраз фортепіано, традиційна культура, сучасні композиційні засоби європейської музики

Анотація

Мета роботи полягає у розкритті національного вектору звукообразу фортепіано у програмній мініатюрі китайських композиторів другої половини ХХ століття Чен Пейсюна, Ван Цзяньчжона, Сун Іцяна. У статті розглянуто особливості вияву національного вектору звукообразу фортепіано у програмній мініатюрі китайських композиторів другої половини XX століття. Визначено роль національного у смисловому наповненні китайського фортепіанного мистецтва, забарвлення національним колоритом художнього мислення композиторів, якісно різні стани виявлення національного вектору звукообразу фортепіано у програмній фортепіанній мініатюрі, яка виступає унікальною формою художнього висловлювання, в якій відображено специфіку національного мислення. Проаналізовано програмні мініатюри китайських композиторів другої Чен Пейсюна, Ван Цзяньчжона, Сун Іцяна у контексті національного вектору звукообразу фортепіано. Методологія дослідження. Для здійснення музикознавчого аналізу програмної фортепіанної мініатюри китайських композиторів другої половини ХХ століття нами було застосовано коло аналітичних методів (інтонаційний, герменевтичний, компаративний, історико-стильовий, онто-сонологічний), які дозволили виявити специфіку національного вектору звукообразу фортепіано на рівні індивідуального мислення означених композиторів, а також узагальнити спільні риси відтворення ним національного колориту у творах. Наукова новизна полягає у спробі комплексного підходу щодо висвітлення національної специфіки звукообразу фортепіано у програмній мініатюрі китайських композиторів другої половини ХХ століття. У статті зазначено, що національний звукообраз фортепіано у програмній мініатюрі китайських композиторів формується на тлі синтезу традиційної культури і сучасних композиційних засобів європейської музики. Доведено, що спільними для різних композиторів другої половини ХХ століття у втіленні національної специфіки звукообразу фортепіано стали такі елементи музичного тексту: інтонаційно-мелодичні та ладові структури, ритмомовні особливості викладу матеріалу, варіаційний принцип його розвитку, фактурно-темброві прийоми, звукообразна драматургія. Авангардний звукообраз фортепіано у цих творах відображає не лише естетику тембросонорного звучання інструменту, збагачену композиційними техніками письма цього історичного періоду, а й психоестетичні риси китайського світогляду.

Посилання

Ван Ке. Творча постать Лю Шикуня в контексті розвитку фортепіанного мистецтва Китаю (друга половина ХХ – початок ХХІ ст.): Дис…. д-ра філос.: 025 – Музичне мистецтво. Харків, 2025. 240 с.

Ляшенко І.Ф. Національне та інтернаціональне в музиці. Київ: Наукова думка, 1991. 268 с.

Рябуха Н.О. Трансформація звукового образу світу у фортепіанній культурі: онто-сонологічний підхід: автореф. дис. …д-ра мистецтв.: 26.00.01. Харків, 2017. 39 с.

Сюнь Ї. Етноцентричний аспект у розвитку китайської фортепіанної музики. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2024. № 2. С. 327 – 331.

Хуан Чжулін. Шляхи розвитку дитячої фортепіанної музики в Китаї: автореф. дис. канд. мистецтв.: 17.00.03. Харків, 2009. 21 с.

Цао Шиюй. Фортепіанні сюїти китайських композиторів в історико-стильовій парадигмі розвитку жанру: дис. …д-ра філос.: 025 – Музичне мистецтво. Львів, 2025. 253 с.

Чернявська Маріанна, Тимофеєва Кіра. Наукові проблеми сучасного фортепіанного виконавства. Навчально-методичний посібник для студентів вищих навчальних закладів культури і мистецтв. Харків, 2022. 115 с.

Чжан Юньшо. Інтерпретація міфологем стихій природи у звукообразному змісті фортепіанних мініатюр китайських композиторів ХХ століття. Культурологія та соціальні комунікації: інноваційні стратегії розвитку. Матеріали Міжнар. Наук. Конференції 26-27 листопада 2020 року. Харків, ХДАК, 2020. С. 347-348.

Чжао Юе. Варіаційна форма у китайській фортепіанній музиці. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку. 2022. Випуск 40. С. 110-114.

Чжао Юе. Періодизація фортепіанної культури Китаю у дискурсі наукових підходів. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2022. № 2. С. 188-192.

Шип С. Музична форма від звуку до стилю. Начальний посібник. Київ: «Заповіт», 1998. 367 с.

Янь Чжихао. Типологічні особливості обробок, аранжувань і транскрипцій у фортепіанній творчості китайських композиторів ХХ – початку ХХІ століть: дис. …канд. мистецтв.: 025 – Музичне мистецтво. Львів, 2018. 212 с.

Li Yuge. The creative background and artistic characteristics of Sun Yiqiang’s piano music. URL: https://m.fx361.cc/news/2020/1125/7257905.html?utm_source=chatgpt.com

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-07

Як цитувати

ЧЖАН, Ю. (2025). НАЦІОНАЛЬНИЙ ВЕКТОР ЗВУКООБРАЗУ ФОРТЕПІАНО У ПРОГРАМНІЙ МІНІАТЮРІ КИТАЙСЬКИХ КОМПОЗИТОРІВ ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ ХХ СТОЛІТТЯ. Fine Art and Culture Studies, (4), 212–222. https://doi.org/10.32782/facs-2025-4-26

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО