NATIONAL VECTOR OF THE SOUND IMAGE OF THE PIANO IN THE PROGRAM MINIATURE OF CHINESE COMPOSERS OF THE OTHER HALF OF THE ХХTH CENTURY
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2025-4-26Keywords:
national vector of piano sound image, program piano miniature, Chinese composers, avant-garde piano sound image, traditional culture, modern compositional means of European musicAbstract
The purpose of the work is to reveal the national vector of the piano sound image in the program miniature of Chinese composers of the second half of the 20th century, Chen Peixiong, Wang Jianzhong, and Sun Yiqiang. The article examines the features of the manifestation of the national vector of the piano sound image in the program miniature of Chinese composers of the second half of the 20th century. The role of the national in the semantic filling of Chinese piano art, the coloring of the artistic thinking of composers with the national color, qualitatively different states of the manifestation of the national vector of the piano sound image in the program piano miniature, which acts as a unique form of artistic expression, which reflects the specifics of national thinking, are determined. The program miniatures of Chinese composers of the second half of the 20th century Chen Peixiong, Wang Jianzhong, Sun Yiqiang are analyzed in the context of the national vector of the piano sound image. Research methodology. To carry out a musicological analysis of the program piano miniatures of Chinese composers of the second half of the 20th century, we applied a range of analytical methods (intonational, hermeneutic, comparative, historical-stylistic, onto-sonological), which allowed us to identify the specifics of the national vector of the piano sound image at the level of the individual thinking of the indicated composers, as well as to generalize the common features of their reproduction of the national flavor in the works. The scientific novelty lies in the attempt of a comprehensive approach to highlighting the national specificity of the piano sound image in the program miniature of Chinese composers of the second half of the 20th century. The article indicates that the national piano sound image in the program miniature of Chinese composers is formed against the background of the synthesis of traditional culture and modern compositional means of European music. It is proved that the following elements of the musical text were common to various composers of the second half of the 20th century in the embodiment of the national specificity of the piano sound image: intonation-melodic and mode structures, rhythmic-linguistic features of the presentation of the material, the variational principle of its development, texture-timbre techniques, sound-like dramaturgy. The avant-garde piano sound image in these works reflects not only the aesthetics of the timbre-sonor sound of the instrument, enriched by the compositional techniques of writing of this historical period, but also the psychoaesthetic features of the Chinese worldview.
References
Ван Ке. Творча постать Лю Шикуня в контексті розвитку фортепіанного мистецтва Китаю (друга половина ХХ – початок ХХІ ст.): Дис…. д-ра філос.: 025 – Музичне мистецтво. Харків, 2025. 240 с.
Ляшенко І.Ф. Національне та інтернаціональне в музиці. Київ: Наукова думка, 1991. 268 с.
Рябуха Н.О. Трансформація звукового образу світу у фортепіанній культурі: онто-сонологічний підхід: автореф. дис. …д-ра мистецтв.: 26.00.01. Харків, 2017. 39 с.
Сюнь Ї. Етноцентричний аспект у розвитку китайської фортепіанної музики. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2024. № 2. С. 327 – 331.
Хуан Чжулін. Шляхи розвитку дитячої фортепіанної музики в Китаї: автореф. дис. канд. мистецтв.: 17.00.03. Харків, 2009. 21 с.
Цао Шиюй. Фортепіанні сюїти китайських композиторів в історико-стильовій парадигмі розвитку жанру: дис. …д-ра філос.: 025 – Музичне мистецтво. Львів, 2025. 253 с.
Чернявська Маріанна, Тимофеєва Кіра. Наукові проблеми сучасного фортепіанного виконавства. Навчально-методичний посібник для студентів вищих навчальних закладів культури і мистецтв. Харків, 2022. 115 с.
Чжан Юньшо. Інтерпретація міфологем стихій природи у звукообразному змісті фортепіанних мініатюр китайських композиторів ХХ століття. Культурологія та соціальні комунікації: інноваційні стратегії розвитку. Матеріали Міжнар. Наук. Конференції 26-27 листопада 2020 року. Харків, ХДАК, 2020. С. 347-348.
Чжао Юе. Варіаційна форма у китайській фортепіанній музиці. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку. 2022. Випуск 40. С. 110-114.
Чжао Юе. Періодизація фортепіанної культури Китаю у дискурсі наукових підходів. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2022. № 2. С. 188-192.
Шип С. Музична форма від звуку до стилю. Начальний посібник. Київ: «Заповіт», 1998. 367 с.
Янь Чжихао. Типологічні особливості обробок, аранжувань і транскрипцій у фортепіанній творчості китайських композиторів ХХ – початку ХХІ століть: дис. …канд. мистецтв.: 025 – Музичне мистецтво. Львів, 2018. 212 с.
Li Yuge. The creative background and artistic characteristics of Sun Yiqiang’s piano music. URL: https://m.fx361.cc/news/2020/1125/7257905.html?utm_source=chatgpt.com






