ФОРТЕПІАННИЙ ЦИКЛ ЛЕОНІДА ЛІСОВСЬКОГО «НА ВИСТАВЦІ СОБАК. СІМ ФОТОГРАФІЙ»: СТИЛЬОВІ ОСОБЛИВОСТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2022-1-8

Ключові слова:

українська музична культура межі ХІХ–ХХ століть, творчість Л. Лісовського, фортепіанний цикл, стильові особливості

Анотація

Мета роботи – визначити стильові особливості фортепіанного циклу Л. Лісовського «На виставці собак. Сім фотографій». Методологія дослідження: культурно-історичний метод застосовано для висвітлення історії створення циклу Л. Лісовського, структурний – для виявлення особливостей його стилю, музично-аналітичний – для аналізу циклу «На виставці собак. Сім фотографій», системний – для систематизації виявлених стильових ознак. Наукова новизна: уперше досліджено фортепіанну творчість Л. Лісовського; у науковий обіг введено фортепіанний цикл «На виставці собак. Сім фотографій», визначено його жанрово-стильові особливості і нова- торські ознаки. Висновки. Виявлено жанрово-стильові впливи і стилістичні компоненти: романтизму – яскраві ладогармонічні барви (альтеровані акорди), суттєве значення гармонії у створенні образу, жанр і форма мініа- тюри як основа циклу; пізнього романтизму – поєднання жанрів (хоралу, польки, маршу, полонезу, фокстроту) на рівні циклу й окремого твору, поліладовість, утворена комбінуванням тональних і модальних ладових засобів, переважання дисонуючих акордів і застосування функціональної інверсії, метроритмічна винахідливість; імпре- сіонізму – колористичність гармонії, використання стилістики джазових жанрів в академічній музиці (жанро- вих ознак фокстроту, численних септакордів, альтерованих акордів, блюзових нот – низьких третього, п’ятого і сьомого ступенів), фонічність акордики, декоративність і рельєфність музичної тканини, утворена акордовим дублюванням мелодичної лінії; модернізму – втілення мовою звуків технічних і культурних новацій, новий тип програмності. Новаторство композитора полягає в поєднанні зазначених методів у циклічному творі і застосуванні нового типу програмності. Фортепіанний цикл «На виставці собак. Сім фотографій» становить зразок освоєння сучасних для композитора стильових тенденцій і впровадження їх в українській музиці.

Посилання

Алексеева-Ежински О. А. Фортепианное творчество Эрика Сати и традиции французской музыкальной анималистики. Dialettica del suono. 2011. № 1. С. 14–28.

Антокольский М. М. По поводу книги графа Л. Н. Толстого об искусстве. Мастера искусства об искусстве : в 4 т. Т. 4 / ред. А. Фёдорова-Давыдова. Москва ; Ленинград : ИЗОГИЗ, 1937. С. 215–228.

Арановский М. Г. Структура музыкального жанра и современная ситуация в музыке. Музыкальный современник. Вып. 6. Москва : Сов. композитор, 1987. С. 5–44.

Глазунов А. К. Письмо Л. Лисовскому от 28.09.1907 г. НБУВ. Ін‑т рукопису. Ф‑І 40568. 8. 2 л.

Горюхина Н. А. Очерки по вопросам музыкального стиля и формы. Киев : Муз. Україна, 1985. 112 с.

Грушицька І. Б. Розвиток фотографії в Україні (1839 – І пол. ХХ ст.). Наукові праці історичного факультету Запорізького національного університету. 2014. Вип. 41. С. 285–291.

Эллиот С. Сати и Дебюсси. История дружбы-соперничества. Учёные записки Российской академии музыки имени Гнесиных. Москва, 2016. № 3. С. 25–33.

Зинькевич Е. С. Методологические аспекты проблемы традиции и новаторства. Исторические аспекты теоретических проблем в музыкознании : сб. науч. труд. / Киевская гос. консерватория им. П. И. Чайковского. Киев, 1985. С. 65–80.

Колтишева С. О. Забуті сторінки історії. Постать Л. Лісовського у контексті музичної культури. Науковий вісник Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. Вип. 74 : Естетика і практика мистецької освіти : зб. ст. Львів : Сполом, 2008. С. 236–245.

Котлобулатова І. П. Ґлойзнер Йоганн (Ян). Енциклопедія Львова / за ред. А. Козицького та І. Підкови. Львів : Літопис, 2007. Т. 1. С. 634–635.

Лисовский Л. Л. Автобиография : Автограф. НБУВ. Інститут рукопису. Ф. Ι. Од. зб. 39639. Нач. ХХ века. 2 арк.

Лисовский Л. Десять лет в Полтаве (из «Дневничков и воспоминаний» 1899–1909 гг.). Вып. II. 1900 г. НБУВ. Інститут рукопису. Ф. І. Од. зб. 39631. 39 арк.

Лисовский Л. Л. Дневник 1911 г. Музыкальный календарь в коленкоровом переплете. НБУВ. Інститут рукопису. Ф. І. Од. зб. 39660. 259 арк.

Лисовский Л. Л. Дневник с июля 1920 г. 1920–1921. НБУВ. Інститут рукопису. Ф. І. Од. зб. 39628. 161 арк.

Лисовский Л. Л. Каталог сочинений Л. Лисовского. 1928. НБУВ. Інститут рукопису. Ф. І. Од. зб. 39706. 12 арк.

Лисовский Л. Л. Письмо Н. Л. Лисовской. НБУВ. Інститут рукопису. Ф. І. Од. зб. 40216. 4 арк.

Литвиненко А. И. Этапами творческой биографии Леонида Лисовского (Петербург – Тифлис – Харьков). Virtus. Scientific Journal / Editor-in-Chief M. A. Zhurba. 2018. Issue 27. P. 38–21.

Литвиненко А. И. Леонид Лисовский – лабиринтами профессиональной судьбы (полтавский период жизни и творчества композитора). Virtus. Scientific Journal / Editor-in-Chief M. A. Zhurba. 2017. Issue 17. P. 26–29.

Литвиненко А. І. Полтавщина: музична культура (ХІХ – початок ХХ століття) : навч. посібник. Київ : Автограф, 2011. 184 с.

Михайлов М. К. Стиль в музыке: исследование. Ленинград: Музыка, 1981. 264 с.

Назайкинский Е. В. Стиль и жанр в музыке. Москва : Владос, 2003. 248 с.

Некролог. Харьковский рабочий. 27 декабря 1934. № 292.

Полфіоров Я. Я. Десять років української музичної культури. Червоний шлях. 1927. № 11. С. 225–242.

Ржевська М. Ю. Леонід Лісовський: сторінки біографії композитора. Музична україністика. Сучасний вимір. Київ, 2010. Вип. 5. С. 226–232.

Ржевська М. Ю. Леонід Лісовський: харківські сторінки біографії. Проблеми взаємодії мистецтва, педагогіки та теорії і практики освіти / Харківський держ. ун‑т мистецтв ім. І. П. Котляревського. Харків, 2009. Вип. 24. С. 41–49.

Ржевська М. Ю. На зламі часів. Музика Наддніпрянської України першої третини ХХ століття у соціокультурному контексті епохи. Київ : Автограф, 2005. 352 с.

Сати Э., Ханон Ю. Воспоминания задним числом / пер.: Е. Львова, Ю. Ханон, А. Икар. Санкт-Петербург : Центр Средней Музыки. 2010. 680 с.

Симзен-Сичевський О. М. Давні київські фотографи та їхні знімки старого Києва. Ювілейний збірник на пошану академіка Михайла Сергійовича Грушевського з нагоди шістдесятої річниці життя та сорокових роковин наукової діяльності / Українська акад. наук. Київ, 1928. № 76. Т. I. С. 359–409.

Скворцова И. А. Стиль модерн как комплексное явление в русской музыке рубежа XIX–XX веков. Журнал Общества теории музыки / Московская гос. консерватория им. П. И. Чайковского. Москва :. 2014. № 3 (7). С. 23–37.

Трачун А. И. История украинской фотографии XIX–XXI века. Киев : Балтія-Друк, 2014. 256 с.

Холопов Ю. Н. Гармония. Практический курс : в 2 ч. Ч. I. Москва : Композитор, 2005. 472 с.

Холопов Ю. Н. Очерки современной гармонии. Москва : Музыка, 1974. 287 с.

Шелудякова О. Е. Вопросы музыкальной эстетики позднего романтизма. Культура и общество : интернет- журнал. 2006. URL: http://www.e-culture.ru/Articles/2006/Sheludyakova.pdf (дата обращения: 10.10.2021).

Ширяева О. Ф. Жанр музыкальной картины в творчестве композиторов Сибири и Дальнего Востока. Вестник культуры и искусств / Челябинская гос. акад. культуры и искусств. Челябинск, 2018. № 1 (53). С. 91–101.

Щеголєв С. Н. История «украинского» сепаратизма. Москва : Имперская традиция, 2004. 472 с.

Щелков К. П. Историческая хронология Харьковской губернии. Харьков : Университетская типография, 1882. 372 с.

Orledge R. Satie the Composer. New York : Cambridge University Press, 1990. XLIII, 394 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-04-22

Як цитувати

ДРОБИШ, А. (2022). ФОРТЕПІАННИЙ ЦИКЛ ЛЕОНІДА ЛІСОВСЬКОГО «НА ВИСТАВЦІ СОБАК. СІМ ФОТОГРАФІЙ»: СТИЛЬОВІ ОСОБЛИВОСТІ. Fine Art and Culture Studies, (1), 54–64. https://doi.org/10.32782/facs-2022-1-8

Номер

Розділ

Статті