PIANO CYCLE OF LEONID LISOVSKY “AT THE DOG EXHIBITION. SEVEN PHOTOS”: STYLE FEATURES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2022-1-8

Keywords:

Ukrainian musical culture of the 19–20 centuries, creativity of L. Lisovsky, piano cycle, stylistic features

Abstract

The purpose of the work is to determine the stylistic features of L. Lisovsky’s piano cycle “At the dog show. Seven photos”. Research methodology: cultural-historical method used to cover the history of the cycle of L. Lisovsky, structural – to identify features of his style, musical-analytical – to analyze the cycle “At the dog show. Seven photos”, system – to systematize the identified stylistic features. The scientific novelty: the study of L. Lisovsky’s piano work was started; L. Lisowski’s piano cycle “At the dog show. Seven photos”; the piano cycle “At the dog show. Seven photos", its genre and style features and innovative features are defined. Conclusions. Genre-style influences and stylistic components are revealed: romanticism – bright ladoharmonic colors (altered chords), the essential importance of harmony in the creation of the image, genre and form of miniature as the basis of the cycle, late romanticism – a combination of genres (chorale, polka, march, polonaise, foxtrot) at the level of cycle and individual work, polyladism, formed by combining tonal and modal means, the predominance of dissonant chords and the use of functional inversion, metrorhythmic ingenuity; impressionism – color harmony, the use of stylistics of jazz genres in academic music (genre features of foxtrot, numerous septachords, altered chords, blues notes – low third, fifth and seventh degrees), phonics of chords, decorativeness and relief of musical fabric, formed by chord duplication of melodic line; modernism – the embodiment in the language of sounds of technical and cultural innovations, a new type of software. The composer’s innovation is the combination of these methods in a cyclic work and the use of a new type of software. Piano cycle “At the dog show. Seven Photographs” is an example of mastering contemporary stylistic trends for the composer and introducing them into Ukrainian music.

References

Алексеева-Ежински О. А. Фортепианное творчество Эрика Сати и традиции французской музыкальной анималистики. Dialettica del suono. 2011. № 1. С. 14–28.

Антокольский М. М. По поводу книги графа Л. Н. Толстого об искусстве. Мастера искусства об искусстве : в 4 т. Т. 4 / ред. А. Фёдорова-Давыдова. Москва ; Ленинград : ИЗОГИЗ, 1937. С. 215–228.

Арановский М. Г. Структура музыкального жанра и современная ситуация в музыке. Музыкальный современник. Вып. 6. Москва : Сов. композитор, 1987. С. 5–44.

Глазунов А. К. Письмо Л. Лисовскому от 28.09.1907 г. НБУВ. Ін‑т рукопису. Ф‑І 40568. 8. 2 л.

Горюхина Н. А. Очерки по вопросам музыкального стиля и формы. Киев : Муз. Україна, 1985. 112 с.

Грушицька І. Б. Розвиток фотографії в Україні (1839 – І пол. ХХ ст.). Наукові праці історичного факультету Запорізького національного університету. 2014. Вип. 41. С. 285–291.

Эллиот С. Сати и Дебюсси. История дружбы-соперничества. Учёные записки Российской академии музыки имени Гнесиных. Москва, 2016. № 3. С. 25–33.

Зинькевич Е. С. Методологические аспекты проблемы традиции и новаторства. Исторические аспекты теоретических проблем в музыкознании : сб. науч. труд. / Киевская гос. консерватория им. П. И. Чайковского. Киев, 1985. С. 65–80.

Колтишева С. О. Забуті сторінки історії. Постать Л. Лісовського у контексті музичної культури. Науковий вісник Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. Вип. 74 : Естетика і практика мистецької освіти : зб. ст. Львів : Сполом, 2008. С. 236–245.

Котлобулатова І. П. Ґлойзнер Йоганн (Ян). Енциклопедія Львова / за ред. А. Козицького та І. Підкови. Львів : Літопис, 2007. Т. 1. С. 634–635.

Лисовский Л. Л. Автобиография : Автограф. НБУВ. Інститут рукопису. Ф. Ι. Од. зб. 39639. Нач. ХХ века. 2 арк.

Лисовский Л. Десять лет в Полтаве (из «Дневничков и воспоминаний» 1899–1909 гг.). Вып. II. 1900 г. НБУВ. Інститут рукопису. Ф. І. Од. зб. 39631. 39 арк.

Лисовский Л. Л. Дневник 1911 г. Музыкальный календарь в коленкоровом переплете. НБУВ. Інститут рукопису. Ф. І. Од. зб. 39660. 259 арк.

Лисовский Л. Л. Дневник с июля 1920 г. 1920–1921. НБУВ. Інститут рукопису. Ф. І. Од. зб. 39628. 161 арк.

Лисовский Л. Л. Каталог сочинений Л. Лисовского. 1928. НБУВ. Інститут рукопису. Ф. І. Од. зб. 39706. 12 арк.

Лисовский Л. Л. Письмо Н. Л. Лисовской. НБУВ. Інститут рукопису. Ф. І. Од. зб. 40216. 4 арк.

Литвиненко А. И. Этапами творческой биографии Леонида Лисовского (Петербург – Тифлис – Харьков). Virtus. Scientific Journal / Editor-in-Chief M. A. Zhurba. 2018. Issue 27. P. 38–21.

Литвиненко А. И. Леонид Лисовский – лабиринтами профессиональной судьбы (полтавский период жизни и творчества композитора). Virtus. Scientific Journal / Editor-in-Chief M. A. Zhurba. 2017. Issue 17. P. 26–29.

Литвиненко А. І. Полтавщина: музична культура (ХІХ – початок ХХ століття) : навч. посібник. Київ : Автограф, 2011. 184 с.

Михайлов М. К. Стиль в музыке: исследование. Ленинград: Музыка, 1981. 264 с.

Назайкинский Е. В. Стиль и жанр в музыке. Москва : Владос, 2003. 248 с.

Некролог. Харьковский рабочий. 27 декабря 1934. № 292.

Полфіоров Я. Я. Десять років української музичної культури. Червоний шлях. 1927. № 11. С. 225–242.

Ржевська М. Ю. Леонід Лісовський: сторінки біографії композитора. Музична україністика. Сучасний вимір. Київ, 2010. Вип. 5. С. 226–232.

Ржевська М. Ю. Леонід Лісовський: харківські сторінки біографії. Проблеми взаємодії мистецтва, педагогіки та теорії і практики освіти / Харківський держ. ун‑т мистецтв ім. І. П. Котляревського. Харків, 2009. Вип. 24. С. 41–49.

Ржевська М. Ю. На зламі часів. Музика Наддніпрянської України першої третини ХХ століття у соціокультурному контексті епохи. Київ : Автограф, 2005. 352 с.

Сати Э., Ханон Ю. Воспоминания задним числом / пер.: Е. Львова, Ю. Ханон, А. Икар. Санкт-Петербург : Центр Средней Музыки. 2010. 680 с.

Симзен-Сичевський О. М. Давні київські фотографи та їхні знімки старого Києва. Ювілейний збірник на пошану академіка Михайла Сергійовича Грушевського з нагоди шістдесятої річниці життя та сорокових роковин наукової діяльності / Українська акад. наук. Київ, 1928. № 76. Т. I. С. 359–409.

Скворцова И. А. Стиль модерн как комплексное явление в русской музыке рубежа XIX–XX веков. Журнал Общества теории музыки / Московская гос. консерватория им. П. И. Чайковского. Москва :. 2014. № 3 (7). С. 23–37.

Трачун А. И. История украинской фотографии XIX–XXI века. Киев : Балтія-Друк, 2014. 256 с.

Холопов Ю. Н. Гармония. Практический курс : в 2 ч. Ч. I. Москва : Композитор, 2005. 472 с.

Холопов Ю. Н. Очерки современной гармонии. Москва : Музыка, 1974. 287 с.

Шелудякова О. Е. Вопросы музыкальной эстетики позднего романтизма. Культура и общество : интернет- журнал. 2006. URL: http://www.e-culture.ru/Articles/2006/Sheludyakova.pdf (дата обращения: 10.10.2021).

Ширяева О. Ф. Жанр музыкальной картины в творчестве композиторов Сибири и Дальнего Востока. Вестник культуры и искусств / Челябинская гос. акад. культуры и искусств. Челябинск, 2018. № 1 (53). С. 91–101.

Щеголєв С. Н. История «украинского» сепаратизма. Москва : Имперская традиция, 2004. 472 с.

Щелков К. П. Историческая хронология Харьковской губернии. Харьков : Университетская типография, 1882. 372 с.

Orledge R. Satie the Composer. New York : Cambridge University Press, 1990. XLIII, 394 p.

Published

2022-04-22

How to Cite

ДРОБИШ, А. (2022). PIANO CYCLE OF LEONID LISOVSKY “AT THE DOG EXHIBITION. SEVEN PHOTOS”: STYLE FEATURES. Fine Art and Culture Studies, (1), 54–64. https://doi.org/10.32782/facs-2022-1-8