КОНТЕКСТУАЛЬНІ ТА СТИЛІСТИЧНІ ОЗНАКИ ПРОЯВУ ІДЕОЛОГІЧНИХ АСПЕКТІВ В УКРАЇНСЬКІЙ ХОРОВІЙ ТВОРЧОСТІ ПЕРІОДУ 1930-Х – 1941-ГО РОКІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2022-1-13

Ключові слова:

хорова музика, ідеологія, концепт, патерн, інтерпретація, ідеологічні механізми, масова пісенність

Анотація

Метою статті є висвітлення особливостей хорових творів, які були написані у 1930–1941-х роках, з позиції виявлення в них ідеологічних концептів та характеру їхньої діалогічності з тогочасними суспільно-культурними реаліями за врахування культурологічних та ідеологічних факторів на основі міждисциплінарного підходу. Методологія заснована на міждисциплінарному підході, який забезпечує продуктивність застосування методів мистецтвознавчої, текстологічної, культурологічної і статистичної сфер за врахування факторів інтертекстуальності і психології творчості. Для увиразнення дії ідеологічних механізмів у конкретних творах застосовано метод контекстуальних аналогій а також музикознавчий аналіз циклу «Два хори на тексти Ів. Франка» Б. Лятошинського. Наукова новизна дослідження полягає у виявленні в хорових творах (зокрема, у їх назвах) безпосередніх іде- ологічних концептів, а також стилістичних прийомів, завдяки яким досягається таке значення для окремих складових поетичних текстів. Пропонуються шляхи з῾ясування гіпотетично ймовірних мотивацій для посилення очевидних чи створення прихованих концептів і символів у композиторських інтерпретаціях. У висновках констатовано наявність в українській хоровій творчості 1930-х і перших років наступного деся- тиліття концептів, які використовувалися в ідеологічно різних умовах як глибинні рушії суспільної свідомості з метою залучення більшої чи меншої аудиторії до суспільно значимих тенденцій. Вказано на активізацію таких намірів у випадках святкування ювілеїв культурно-мистецьких діячів. Констатовано, що комплексність і послі- довність таких досліджень, збагачуючи загальні уявлення істотними нюансами, розумінням закономірностей і зумовленістю окремих випадків, дозволить показати важливі здобутки обраного періоду і їх значення для твор- чості наступних періодів.

Посилання

Басса О. М. Поезія Івана Франка у вокальній інтерпретації західноукраїнських композиторів першої третини ХХ століття. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку. 2016. Випуск 22. С. 140–146.

Бентя Ю. В. Музична Шевченкіана в особових фондах українських композиторів (з архівних зібрань ЦДАМЛМ України). Архіви України. 2014. № 3. С. 5-28. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ay_2014_3_2

І. Н. З концертової салі. Діло. 1930. 9 квітня. № 78. С. 5.

Кияновська Л. Стильова еволюція галицької музичної культури ХІХ – ХХ ст. Тернопіль : СМП, «АСТОН», 2000. 339 с.

Костюк Н. Шевченко в композиторській творчості. Шевченківська енциклопедія : в 6 т. Т. 6: Т-Я / НАН України, Ін-т л-ри ім. Т. Г. Шевченка. Київ, 2015. С. 850–858.

Коханик И. К вопросу о диалектике стилевого и внестилевого в процессе стилеобразования. Науковий вісник Національної музичної академії України ім. П. І. Чайковського. 2004. Випуск 37 : Стиль музичної творчості: естетика, теорія, виконавство. С. 37–42.

Коханик И. К проблеме смысла в стилеобразовании. Науковий вісник Національної музичної академії України ім. П. І. Чайковського. 2004. Вип. 38 : Музичний стиль: теорія, історія, сучасність. С. 67–79.

Нємцова Л. Хорова інтерпретація поезії І. Франка в творчості С. Людкевича. Knowledge, Education, Law, Management. 2020. № 8 (36). Vol. 2. Рр. 26–32.

Нємцова Л. О. Хорова франкіана: соціокультурний та жанровостильовий виміри: Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата мистецтвознавства за спеціальністю 17.00.03 – Музичне мистецтво. Львівська національна музична академія ім. М. В. Лисенка, Міністерство культури України. Львів, 2017. 277 с.

Ницай І. Стан професійного хорового мистецтва та його перспективи. Музика – масам. 1939. № 3. С. 9–12.

Пархоменко Л. Українська хорова п’єса. Київ : Наук. думка, 1979. 218 с.

Савчук І. Б. Борис Лятошинський. Романси 1920-х: Nota bene у поствидавничих коментарях. Мистецтвознавство України. 2015. Вип. 15. C. 119-134.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-04-22

Як цитувати

Костюк, Н. (2022). КОНТЕКСТУАЛЬНІ ТА СТИЛІСТИЧНІ ОЗНАКИ ПРОЯВУ ІДЕОЛОГІЧНИХ АСПЕКТІВ В УКРАЇНСЬКІЙ ХОРОВІЙ ТВОРЧОСТІ ПЕРІОДУ 1930-Х – 1941-ГО РОКІВ. Fine Art and Culture Studies, (1), 91–97. https://doi.org/10.32782/facs-2022-1-13

Номер

Розділ

Статті