АЛЬТОВЕ МИСТЕЦТВО КОМПОЗИТОРІВ «КИЇВСЬКОГО АВАНГАРДУ» В КОНТЕКСТІ ЄВРОПЕЙСЬКИХ МУЗИЧНИХ ТРАДИЦІЙ ХХ СТОЛІТТЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2022-1-15

Ключові слова:

альтове мистецтво, «київський авангард», додекафонія, сонорика, полістилістика

Анотація

У фокусі нашої розвідки є «київський авангард», котрий останнім часом привертає увагу поціновувачів укра- їнської музичної культури завдяки фестивалям, численним інтерв’ю композиторів, що його представляють, та презентаціям антології «Київський авангард 1960–70-х років». Наукове студіювання творів композиторів «київського авангарду» активізувалось упродовж 2010–2020-х років. з появою аналітичних розвідок українських композиторів Алли Загайкевич, Олексія Войтенка та музикознавців Юрія Чекана, Олесі Найдюк, Любові Морозової, російських дослідниць Маріанни Висоцької та Галини Григор’євої. Назва «київський авангард» є найпоширенішою в українських музикознавчих студіях, хоч окремі дослідники послуговуються терміном «авангардисти київської школи» або «український авангард». Синонімічною до «київського авангарду» є назва «школа Бориса Лятошинського», формування якої позначене радикальним жанровим і стильовим оновленням української музики. Об’єктом дослідження є альтова творчість композиторів «київського авангарду» в контексті європейського музичного авангардизму й модернізму ХХ століття, а предметом – жанрово-стильові особливості альтового мистецтва Леоніда Грабовського, Володимира Загорцева та Івана Карабиця. «Київський авангард» – неформаль- на група композиторів-шістдесятників, куди входили Валентин Сильвестров, Леонід Грабовський, Володимир Губа, Віталій Годзяцький, Володимир Загорцев, Віталій Пацера, згодом до них Іван Карабиць, Євген Станкович, Олег Кива. Польща стала для композиторів «київського авангарду» своєрідним «вікном у Європу», звідки вони отримували партитури знаних авторів: Кшиштофа Пендерецького, Вітольда Лютославського, Казімежа Сероцького, Генрика Миколая Гурецького, Богуслава Шеффера (ці композитори були прихильниками сонористичної концепції музики). Альтова творчість Л. Грабовського, В. Загорцева І. Карабиця демонструє нове розуміння звукообразу альта, його тембрових можливостей.

Посилання

Берегова О. Інтегративні процеси в музичній культурі України ХХ–ХХI століть. Київ: Ін–т культурології НАН України, 2013. 232 с.

Берегова О. Музичний універсум Івана Карабиця. URL: http://mus.art.co.ua/muzychnyy-universum-ivana-.karabytsia/ (Дата звернення: 10.03.2021).

Берегова О. Феномен шістдесятництва в українській академічній музиці: витоки, персоналії, сучасні інтер- претації явища. Культура пам’яті сучасного українського суспільства: трансформація, декомунізація, європеїзація: монографія. Київ: Ін–т культурології НАН України, 2020. С. 240–243.

Войтенко О. Антологія «Київського авангарду». Нотатки на полях. URL: https://theclaquers.com/posts/5905 (Дата звернення: 8.03.2021).

Войтенко О. Пам’яті Володимира Загорцева. Українська музична газета. 2016. № 2.

Волкова А. Київський музичний авангард 60-х років: як витягти себе з «провінційного болота». URL: https://hromadske.ua/posts/kyivskyi-muzychnyi-avanhard-60-kh-rokiv (Дата звернення: 10.03.2021).

Высоцкая М., Григорьева Г. Музыка ХХ века: от авангарда к постмодерну. Москва: Московская консерватория, 2011. 440 с.

Городецька О. В. Українська музика 60-х років ХХ століття в контексті цілісності епохи: автореф. дис… канд. мистецтвознавства: 17.00.03. Київ: Ін–т мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М. Т. Рильського НАН України, 2009. 19 с.

Грабовський Л. «Великий стиль вимагає багатого словника». URL: https://theclaquers.com/posts/5206 (Дата звернення: 15.03.2021).

Грабовський Л. «Мене називають авангардистом…» URL: http://mus.art.co.ua/ (Дата звернення: 30.03.2021)

Громов Є. Володимир Загорцев: ескіз до портрету композитора. URL: https://philharmonia.lviv.ua/ (Дата звернення: 3.03.2021).

Загайкевич А. Таємничий концерт. Критика. 2010. Число 3–4 (149–150). С. 37–39.

Загайкевич А. Урочиста презентація особового фонду видатного українського композитора Володимира Миколайовича Загорцева. URL: http://www.m-r.co.ua/ (Дата звернення: 12.03.2021).

Задерецкий В. Заметки о стиле и поэтике инструментальных сочинений Ивана Карабица. Vivere memento (Пам’ятай про життя). Статті і спогади про Івана Карабиця. Київ: Національна музична академія України ім. П. І. Чайковського, 2003. С. 44–58.

Зінькевич О. Український музичний авангард: загальна панорама. Сучасність. 2002. № 9. С. 100–105.

Копица М. Мы из 60-х. Музыкальная академия. 1992. № 2. С. 71–73.

Копиця М. Аура пам’яті. Vivere memento (Пам’ятай про життя). Статті і спогади про Івана Карабиця. Київ: Національна музична академія України ім. П. І. Чайковського, 2003. С. 9–20.

Мезіна С. Національна традиція в українському авангарді 1960-х років: до постановки проблеми. Мистецтвознавчі зошити: Зб. наук. праць. Київ: Міленіум, 2015. Вип. 27. С. 246–254.

Мельник Л. «Сад божественних пісней» Івана Карабиця в контексті необароко європейського та українського. Vivere memento (Пам’ятай про життя). Статті і спогади про Івана Карабиця. Київ: Національна музична академія ім. П. І. Чайковського, 2003. С. 88–96.

Мельниченко І. В. Специфіка естетики постмодернізму в контексті феномену творчості Валентина Сильвестрова. Young Scientist. № 10 (50). October. 2017. С. 297–300.

Морозова Л. Галицька додекафонія: Юзеф Кофлер і Тадеуш Маєрський. URL: https://lb.ua/culture/2019/02/02/418658_galitska_dodekafoniya_yuzef_kofler_i.html (Дата звернення: 8.03.2021).

Морозова Л. «Дерзкий дух свободы: Киевский музыкальный авангард шестидесятых». Українська правда. 2015. 6 травня. URL: https://life.pravda.com.ua/culture/2015/05/6/193131/ (Дата звернення: 7.03.2021).

Найдюк О. Музичні шістдесяті: велич і трагедія. URL: http://www.m-r.co.ua/mr/mr.nsf/0/E6F92AEB0254AA76C22582A50078F837?OpenDocument (Дата звернення: 12.03.2021).

Рябуха Н. О. Звукообраз фортепіано у камерно-інструментальній творчості В. Сильвестрова. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. 2012. № 3. С. 129–133.

Самокіш М. Жанрово-стильова специфіка творів для альта сучасних українських композиторів (на прикладі Вальсу для альта соло Івана Карабиця). Музикознавча думка Дніпропетровщини. Дніпро: Грані, 2019. Вип. 16. С. 85–96.

Сильвестров В. «Сенс авангарду – ризик». URL: https://rozmova.wordpress.com/2018/02/16/valentynsylvestrov-3/ (Дата звернення: 4.05.2021).

Скринник-Миська Д. «Модернізм», «авангард» і їх співвідношення в українських мистецтвознавчих дослідженнях. Вісник Львівської національної академії мистецтв. 2018. Вип. 37. С. 4–19.

Чекан Ю. Антологія «Київський авангард»: деколонізація української камерної музики. URL: https://nspu.com.ua/bez-rubriki/antologiya-kiivskij-avangard-dekolonizaciya-ukrainskoi-kamernoi-muziki/ (Дата звернення: 10.03.2021).

Шаповал Л. Бах и Малер – против «психологи раба». Всемирно известные украинские композиторы Леонид Грабовский и Александр Щетинский – о художественных средствах сопротивления примитивизации. День. 2012. 17 февраля.

Ostrovsky O. and Sirenko L. Leonid Hrabovsky: «Kyiv Avant-Garde was historical group, but paved the way for future generations». URL: https://theclaquers.com/en/poshttps://www.ucmfnyc.com/saturday-2021ts/6051 (Дата звернення: 10.03.2021).

Pasiecznik M. The Kyiv Avant-Garde. New Music Scene. URL: https://translate.google.com/translate?hl=uk&sl=en&u=https://pasiecznik.wordpress.com/2014/09/17/ukrainian-new-music-scene/&prev=search&pto=aue (Дата звернення: 10.03.2021).

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-04-22

Як цитувати

КУЛЕБА, Н. (2022). АЛЬТОВЕ МИСТЕЦТВО КОМПОЗИТОРІВ «КИЇВСЬКОГО АВАНГАРДУ» В КОНТЕКСТІ ЄВРОПЕЙСЬКИХ МУЗИЧНИХ ТРАДИЦІЙ ХХ СТОЛІТТЯ. Fine Art and Culture Studies, (1), 105–113. https://doi.org/10.32782/facs-2022-1-15

Номер

Розділ

Статті