VIOLA ART OF THE «KYIV AVANT-GARDE» COMPOSERS IN THE CONTEXT OF EUROPEAN MUSICAL TRADITIONS OF THE TWENTIETH CENTURY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2022-1-15

Keywords:

viola art, «Kyiv Avant-Garde», dodecaphony, sonorics, polystylistics

Abstract

The focus of our study is «Kyiv Avant-Garde», which has recently attracted the attention of connoisseurs of Ukrainian musical culture thanks to festivals, numerous interviews with composers representing it, and presentations of the anthology «Kyiv Avant-Garde of the 1960s-70s». Scientific study of the works of the Kyiv avant-garde composers advanced during the 2010‑2020s with the appearance of analytical studies of Ukrainian composers Alla Zahaykevych, Oleksii Voitenko and musicologists Yurii Chekan, Olesia Naidyuk, Lyubov Morozova, as well as Russian researchers Marianna Vysotska and Halyna Hryhorieva. «Kyiv Avant- Garde» is the most common name in Ukrainian musicological ateliers although some researchers prefer the term «avantgardists of the Kyiv School» or «Ukrainian Avant-Garde». Synonymous with the «Kyiv Avant-Garde» is the name Borys Lyatoshynsky School, the formation of which is marked by a radical genre and stylistic renewal of Ukrainian music. The object of research is the creative work of the composers of the «Kyiv Avant-Garde» for viola in the context of European musical avant-gardism and modernism of the twentieth century, and the subject is the genre and style features of viola art of Leonid Hrabovsky, Volodymyr Zahortsev and Ivan Karabyts. «Kyiv Avant-Garde» is an informal group of composers of the 1960s that included Valentyn Sylvestrov, Leonid Hrabovsky, Volodymyr Huba, Vitalii Hodziatsky, Volodymyr Zahortsev, Vitalii Patsera, later joined by Ivan Karabyts, Yevhen Stankovych, and Oleh Kyva. Poland became a kind of «window to Europe» for the composers of the «Kyiv Avant-Garde», from where they received scores of famous authors: Krzysztof Penderecki, Witold Lutoslawski, Kazimierz Serocki, Henryk Mikolaj Gorecki, Bohuslav Schaeffer (these composers were adherents of the sonorous concept of music). Creative work of L. Hrabovsky, V. Zahortsev, I. Karabyts for viola demonstrates a new understanding of the sound image of the viola, its timbre capabilities.

References

Берегова О. Інтегративні процеси в музичній культурі України ХХ–ХХI століть. Київ: Ін–т культурології НАН України, 2013. 232 с.

Берегова О. Музичний універсум Івана Карабиця. URL: http://mus.art.co.ua/muzychnyy-universum-ivana-.karabytsia/ (Дата звернення: 10.03.2021).

Берегова О. Феномен шістдесятництва в українській академічній музиці: витоки, персоналії, сучасні інтер- претації явища. Культура пам’яті сучасного українського суспільства: трансформація, декомунізація, європеїзація: монографія. Київ: Ін–т культурології НАН України, 2020. С. 240–243.

Войтенко О. Антологія «Київського авангарду». Нотатки на полях. URL: https://theclaquers.com/posts/5905 (Дата звернення: 8.03.2021).

Войтенко О. Пам’яті Володимира Загорцева. Українська музична газета. 2016. № 2.

Волкова А. Київський музичний авангард 60-х років: як витягти себе з «провінційного болота». URL: https://hromadske.ua/posts/kyivskyi-muzychnyi-avanhard-60-kh-rokiv (Дата звернення: 10.03.2021).

Высоцкая М., Григорьева Г. Музыка ХХ века: от авангарда к постмодерну. Москва: Московская консерватория, 2011. 440 с.

Городецька О. В. Українська музика 60-х років ХХ століття в контексті цілісності епохи: автореф. дис… канд. мистецтвознавства: 17.00.03. Київ: Ін–т мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М. Т. Рильського НАН України, 2009. 19 с.

Грабовський Л. «Великий стиль вимагає багатого словника». URL: https://theclaquers.com/posts/5206 (Дата звернення: 15.03.2021).

Грабовський Л. «Мене називають авангардистом…» URL: http://mus.art.co.ua/ (Дата звернення: 30.03.2021)

Громов Є. Володимир Загорцев: ескіз до портрету композитора. URL: https://philharmonia.lviv.ua/ (Дата звернення: 3.03.2021).

Загайкевич А. Таємничий концерт. Критика. 2010. Число 3–4 (149–150). С. 37–39.

Загайкевич А. Урочиста презентація особового фонду видатного українського композитора Володимира Миколайовича Загорцева. URL: http://www.m-r.co.ua/ (Дата звернення: 12.03.2021).

Задерецкий В. Заметки о стиле и поэтике инструментальных сочинений Ивана Карабица. Vivere memento (Пам’ятай про життя). Статті і спогади про Івана Карабиця. Київ: Національна музична академія України ім. П. І. Чайковського, 2003. С. 44–58.

Зінькевич О. Український музичний авангард: загальна панорама. Сучасність. 2002. № 9. С. 100–105.

Копица М. Мы из 60-х. Музыкальная академия. 1992. № 2. С. 71–73.

Копиця М. Аура пам’яті. Vivere memento (Пам’ятай про життя). Статті і спогади про Івана Карабиця. Київ: Національна музична академія України ім. П. І. Чайковського, 2003. С. 9–20.

Мезіна С. Національна традиція в українському авангарді 1960-х років: до постановки проблеми. Мистецтвознавчі зошити: Зб. наук. праць. Київ: Міленіум, 2015. Вип. 27. С. 246–254.

Мельник Л. «Сад божественних пісней» Івана Карабиця в контексті необароко європейського та українського. Vivere memento (Пам’ятай про життя). Статті і спогади про Івана Карабиця. Київ: Національна музична академія ім. П. І. Чайковського, 2003. С. 88–96.

Мельниченко І. В. Специфіка естетики постмодернізму в контексті феномену творчості Валентина Сильвестрова. Young Scientist. № 10 (50). October. 2017. С. 297–300.

Морозова Л. Галицька додекафонія: Юзеф Кофлер і Тадеуш Маєрський. URL: https://lb.ua/culture/2019/02/02/418658_galitska_dodekafoniya_yuzef_kofler_i.html (Дата звернення: 8.03.2021).

Морозова Л. «Дерзкий дух свободы: Киевский музыкальный авангард шестидесятых». Українська правда. 2015. 6 травня. URL: https://life.pravda.com.ua/culture/2015/05/6/193131/ (Дата звернення: 7.03.2021).

Найдюк О. Музичні шістдесяті: велич і трагедія. URL: http://www.m-r.co.ua/mr/mr.nsf/0/E6F92AEB0254AA76C22582A50078F837?OpenDocument (Дата звернення: 12.03.2021).

Рябуха Н. О. Звукообраз фортепіано у камерно-інструментальній творчості В. Сильвестрова. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. 2012. № 3. С. 129–133.

Самокіш М. Жанрово-стильова специфіка творів для альта сучасних українських композиторів (на прикладі Вальсу для альта соло Івана Карабиця). Музикознавча думка Дніпропетровщини. Дніпро: Грані, 2019. Вип. 16. С. 85–96.

Сильвестров В. «Сенс авангарду – ризик». URL: https://rozmova.wordpress.com/2018/02/16/valentynsylvestrov-3/ (Дата звернення: 4.05.2021).

Скринник-Миська Д. «Модернізм», «авангард» і їх співвідношення в українських мистецтвознавчих дослідженнях. Вісник Львівської національної академії мистецтв. 2018. Вип. 37. С. 4–19.

Чекан Ю. Антологія «Київський авангард»: деколонізація української камерної музики. URL: https://nspu.com.ua/bez-rubriki/antologiya-kiivskij-avangard-dekolonizaciya-ukrainskoi-kamernoi-muziki/ (Дата звернення: 10.03.2021).

Шаповал Л. Бах и Малер – против «психологи раба». Всемирно известные украинские композиторы Леонид Грабовский и Александр Щетинский – о художественных средствах сопротивления примитивизации. День. 2012. 17 февраля.

Ostrovsky O. and Sirenko L. Leonid Hrabovsky: «Kyiv Avant-Garde was historical group, but paved the way for future generations». URL: https://theclaquers.com/en/poshttps://www.ucmfnyc.com/saturday-2021ts/6051 (Дата звернення: 10.03.2021).

Pasiecznik M. The Kyiv Avant-Garde. New Music Scene. URL: https://translate.google.com/translate?hl=uk&sl=en&u=https://pasiecznik.wordpress.com/2014/09/17/ukrainian-new-music-scene/&prev=search&pto=aue (Дата звернення: 10.03.2021).

Published

2022-04-22

How to Cite

КУЛЕБА, Н. (2022). VIOLA ART OF THE «KYIV AVANT-GARDE» COMPOSERS IN THE CONTEXT OF EUROPEAN MUSICAL TRADITIONS OF THE TWENTIETH CENTURY. Fine Art and Culture Studies, (1), 105–113. https://doi.org/10.32782/facs-2022-1-15