ЖАНРОВІ ВИТОКИ ТА СВІТОГЛЯДНІ ЗАСАДИ ГАЛИЦЬКОЇ СПІВОГРИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2022-1-24

Ключові слова:

музична культура Галичини, композитори-священики, співогра, водевіль, театральна дидактика

Анотація

Одним із жанрів, що потребують більш об’ємного дослідження у реконструкції цілісного панорамного образу української музично-театральної спадщини, є галицька співогра. Замовчувана протягом усього радянського періоду через авторство священиків ‒ композиторів і драматургів, співогра потребує як докладнішого вивчення у своїх нерозривних зв’язках з різними художніми джерелами, так і з’ясування умов її повернення на сучасну театральну сцену. Мета статті – з’ясування основних національних витоків та західноєвропейських прототипів співогри компо- зиторів-священиків другої половини ХІХ ст. та її спрямованості на виховну функцію в середовищі українців Галичини Методологія дослідження відображена у таких його завданнях: 1) аналіз основних досліджень, присвячених творчості композиторів-священиків та співогрі в українському музикознавстві; 2) вирізнення головних націо- нальних та західноєвропейських прототипів української галицької співогри; 3) обґрунтування етико-дидактич- ної спрямованості співогри; 4) узагальнення та розкриття перспектив подальших досліджень даної теми. Наукова новизна. У статті систематизовано витоки музично-сценічного жанру співогри, та прослідковано шляхи і способи досягнення композиторами-священиками багатоманітних цілей у цьому жанрі: утвердження своєї національної ідентичності; репрезентацію власної духовної традиції перед представниками інших народів, встановлення культурно-мистецьких зв’язків між сусідніми народами Висновок. Композитори-священики у співогрі послідовно плекали той напрям сценічного мистецтва, значен- ня якого для національної культури важко переоцінити і який в сучасних умовах все ще не втратив своєї акту- альності. Його вплив, попри всі авангардові та постмодерні модифікації сучасного театру, надалі залишається істотним в пошуках національних пріоритетів сценічного мистецтва. Безперечно, музичний сегмент галицької співогри впродовж багатьох десятиріч отримав самостійну художню «біографію». Як народна пісня, природно включена у фабулу драматичної дії, так і музика, яка спеціально писалась для окремих спектаклів композиторами-священиками, якщо розглядати їх цілісно, системно, складають вельми об’ємний пласт української культури.

Посилання

Білинська М. Сидір Воробкевич. Нарис про життя і творчість. Київ : Держвидав образ. мист. і муз. літ. УРСР, 1958. 45 c.

Волинський Й. Музична культура Галичини 60-х років ХІХ ст. Живі сторінки української музики. Київ : Наукова думка, 1965. С. 55-120.

Доридор Г. Український водевіль ХІХ століття : автореф. дис... канд. філол. наук : 10.01.01. Київ, 2000. 18 с.

Забзалюк О. В. Концепції державного устрою на західноукраїнських землях у середині ХІХ – на початку ХХ століття: історико-правовий аспект. Науковий вісник Львівського державного університету внутрішніх справ. 2017. № 4. С. 20‒31.

Загайкевич М. М. М. Вербицький : нарис про життя і творчість. Київ : Держвидав образ. мист. і муз. літ. УРСР, 1961. 48 с.

Каплієнко-Ілюк Ю.В. Музичне мистецтво Буковини: стильові парадигми композиторської творчості XIX– XXI ст. : дис. … докт. мист-ва : 17.00.03. Одеса, 2021. 391 с.

Кияновська Л. Еволюційні процеси в духовній хоровій творчості львівських композиторів сучасності. Молодь і ринок. 2011. № 10. С. 16-20.

Кудрик Б. Огляд історії української церковної музики. Львів : Інститут українознавства ім. І. Крип'якевича НАН України, 1995. 128 с.

Кушлик Н. І. Музично-просвітницька діяльність о. Порфирія Бажанського в контексті соціокультурної практики греко-католицького духовенства Галичини в ХІХ - початку ХХ століття : дис. канд. мист-ва : 17.00.01. Львів, 2007. 232 с.

Кушлик Н. Представники греко-католицького духовенства в національнокультурному відродженні Галичини ХІХ – поч. ХХ ст. (історикокультурологічний аспект). Вісник Прикарпатського університету. Мистецтвознавство. Івано-Франківськ, 2006. Вип. ІХ. С. 39-48.

Лисько З. Піонери музичного мистецтва в Галичині. Львів-Нью-Йорк, 1994. 125 с.

Лугова Т. Український вертеп: синтактика, семантика, прагматика, динаміка. Одеса : ОНПУ, 2006. 465 с.

Лужницький Г. Про трьох мистців українського театру. Наше життя. Нью-Йорк, 1986, ч. 12, грудень. С. 7‒9.

Людкевич С. Віктор Матюк. С. Людкевич. Дослідження, статті, рецензії, виступи / упор. З. Штундер. Львів : Вид-во М. Коць, 1999. Том I. С. 78-84.

Новакович М. Галицька музика габсбурзької доби: у пошуках української ідентичності. Львів: Видавець Т. Тетюк, 2019. 376 с.

Петрусь У. Матеріали до нотографії М. Вербицького. М. Загайкевич. Михайло Вербицький. Сторінки життя і творчості. Львів : Місіонер, 1998. С. 110-140.

Франко Іван. Русько-український театр (Історичні обриси). Іван Франко. Твори в двадцяти томах, т. XVI. Літературно-критичні статті. ред кол. О.Є. Корнійчук, О.Є. Білецький, П.С. Козланюк. Київ : Держлітвидав, 1955. С. 209–245.

Хороб С. Генеза і шляхи розвитку української релігійної драми. С. Хороб. Українська драматургія: крізь виміри часу. Івано-Франківськ : Лілея-НВ, 1999. С. 160‒170.

Чарнецький С. Театр. Історія української культури. Заг. ред. І. Крип’якевича. 4-те вид., стереотип. Київ : Либідь, 2002. 656 с. URL : http://litopys.org.ua/krypcult/krcult50.htm (08.02.2022).

Шамрай А. «Наталка-Полтавка» І. Котляревського. Київ : Мистецтво, 1955. 76 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-04-22

Як цитувати

СИДІР, М. (2022). ЖАНРОВІ ВИТОКИ ТА СВІТОГЛЯДНІ ЗАСАДИ ГАЛИЦЬКОЇ СПІВОГРИ. Fine Art and Culture Studies, (1), 171–179. https://doi.org/10.32782/facs-2022-1-24

Номер

Розділ

Статті