МЕТРО-РИТМІЧНІ ПРОПОРЦІЇ У ПАРТЕСНИХ ТВОРАХ
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2022-3-5Ключові слова:
українські партесні твори, творчість М. Дилецького, партесні концерти І. Домарацького, метро-ритмічні співвідношення, пропорції, темп музичного твору.Анотація
Інтерпретація барокових хорових композицій, зокрема українських партесних творів, містить чимало виконавських труднощів, зокрема, визначення темпу твору. У бароковий період музичний темп був приблизною величиною і його вимірювали порівняно із серцебиттям чи пульсом людини. Точніші способи темпових кореляцій стосувалися зміни темпів у разі зміни метра музичного твору. Такі співвідношення зазвичай передбачали відповідне застосування мензуральних ритмічних пропорцій. Завданням цієї публікації є висвітлення залежності темпу від метричних змін у вибраних партесних композиціях. Методологія. За допомогою музично-теоретичного аналізу виявлено особливості зміни метра з парного на непарний у партесних композиціях. Методом дедукції зібрано і систематизовано інформацію щодо метро-ритмічних співвідношень у трактатах XVII–XVIII століть. Порівняння темпових та метроритмічних вказівок, описаних у західноєвропейських та українських трактатах, застосовано для висвітлення процесів засвоєння практики європейського барокового виконавства та її адаптації до українських хорових жанрів. Метод моделювання використаний для практичних рішень кореляції темпу та метра в українських партесних композиціях. Наукова новизна. Стаття є першою спробою наукового обґрунтування застосування різних темпових співвідношень в інтерпретації українських барокових творів, основаних на музично-теоретичних матеріалах цього часу. Висновки. Проаналізовані твори Миколи Дилецького містять лише один приклад зміни розміру з простого (₵) на тридольний (3/1). У разі такого поєднання можливе застосування двох видів темпових співвідношень: за пропорцією tripla, або ж за прирівнюванням тотожних ритмічних мотивів в обох метрах. У партесних концертах Івана Домарацького можливим є застосування чотирьох видів темпових співвідношень: пропорцій tripla і sesquialtera, також співвідношень згідно із сучасною системою нотації або способу, описаного у трактаті «Препорцыя», де прирівнюються четвертні ноти парного метра з основною вимірною вартістю тридольного (будь-якої тривалості). Різноманітність кореляцій темпу й метрових змін у партесних творах вимагає обізнаності з практикою барокового виконавства та усвідомлених рішень музиканта-інтерпретатора під час їх реалізації.
Посилання
Герасимова-Персидська Н. Хоровий концерт на Україні в XVII–XVIII ст. Київ : Музична Україна, 1978. 184 с.
Дем’яненко Б. Голосоведення у партесному восьмиголоссі як статистично стійка властивість індивідуального композиторського стилю. Українське музикознавство : науково-методичний збірник. НМАУ імені П.І. Чайковського; центр музичної україністики. Київ, 2015. Вип. 41. С. 196–221.
Дем’яненко Б. Трактат «Препорцыя» з київського рукопису XVIII століття. Укр. католиц. ун-т, Ін-т церковної музики. Серія: Історія української музики. Вип. 24: Джерела. Львів : Т. Тетюк, 2018. 44 с.
Дилецький М. Граматика музикальна: фотокопія рукопису 1723 р. / підгот. О. Цалай-Якименко. Київ : Музична Україна, 1970. 109 с.
Жукова О. Орнаментика у клавірних творах доби бароко: питання нотації. Українське музикознавство. Київ : НМАУ імені П.І. Чайковського, 2018. Вип. 44. С. 20–30.
Кузьмінський І. Витоки, музична теорія та виконавська практика партесного багатоголосся : дисертація кандидата мистецтвознавства : 17.00.03. Київ, 2014. 175 с.
Марченко М. Проблема достовірної реалізації вербального тексту партесних творів (XVII – перша половина XVIII ст.). Київське музикознавство. Вип. 53. Київ : Київська муніципальна академія музики імені Р.М. Глієра, 2016. С. 98–107.
Марченко М. Особливості вокальної манери у виконанні партесних творів: нові концепції та гіпотези. Київське музикознавство. Вип. 55. Київ : Київська муніципальна академія музики імені Р.М. Глієра, 2017. С. 224–231.
Партесні концерти XVII–XVIII століть з Київської колекції / упор., розшифр., зведення в партитуру, наук. ред., вступна ст., комент. Н. Герасимової-Персидської. Київ : Музична Україна, 2006. 340 с.
Стельмащук Р. Про деякі аспекти виконання українських партесних концертів початку XVIII століття. Старовинна музика: сучасний погляд / Ars Medievalis – Ars Contemporaris : Науковий вісник НМАУ ім. П. Чайковського. Вип. 41. Кн. 2. Київ, 2006. С. 324–330.
Фоменко Н. Дисонанс у системі виразових засобів і виконавській практиці клавірного мистецтва бароко. Часопис Національної музичної академії ім. П. Чайковського. Київ, 2020. № 2–3 (47–48). С. 151–167.
Харнонкурт Н. Музика як мова звуків. Суми : Собор. 2002. 184 с.
Цалай-Якименко О. Київська школа музики. Київ–Львів–Полтава : НТШ у Львові, 2002. 488 с.
Шабалтіна С. Деякі проблеми інтерпретації французької клавесинної музики. Науковий вісник НМАУ імені П.І. Чайковського: До 90-річчя Національної музичної академії імені П.І. Чайковського. Київ, 2003. Вип. 24: Старовинна музика, Кн. 1. С. 145–149.
Шуміліна О. Партесні концерти Герасима Левицького та інших. Актуальні проблеми мистецької практики і мистецтвознавчої науки. Київ : Національна академія мистецтв України, 2008. Вип. 1. С. 147–151.
Шуміліна О. Партесна творчість Івана Домарацького. КАЛОФѠНІЯ : Науковий збірник з історії церковної монодії та гимнографії. Львів : Видавництво Українського Католицького Університету, 2012 а. Ч. 6. С. 99–118.
Шуміліна О. Українська партесна літургія у контексті мовних традицій духовної музики XVII – першої половини XVIII століть. Українська музика. Львів : ЛНМА ім. М. Лисенка, 2012 б. Вип. 2. С. 90–98.
Donington R. Baroque Music: Style and Performance. London : Thetford Press. 1982. 206 p.
Niedt Fr. The Musical Guide. Parts 1 (1700/10), 2 (1721), and 3 (1717). / Translated by P.L. Poulin and I.C. Taylor. Oxford : Clarendon Press. 1989. 55 p.
Playford J. A Brief Introduction to the Skill of Music. London : W. Godbid. 1674.
Simpson Ch. A Compendium or Introduction to Practical Music. London : W. Pearson. 1732.
Walter Th. The Grounds and Rules of Music or an Introduction to the Art of Singing by Note. Boston : F. Franklin. 1721.