ПОРТРЕТ ВИКОНАВЦЯ ЖАКА ТІБО В ДРУГІЙ СОНАТІ ДЛЯ СКРИПКИ СОЛО ЕЖЕНА ІЗАЇ ОР. 27

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2022-3-6

Ключові слова:

соната для скрипки соло, творчість Ежена Ізаї, Шість сонат для скрипки соло оp. 27, скрипаль Жак Тібо, портрет виконавця, присвята, інтерпретація.

Анотація

У статті розглянуто Другу сонату з циклу (op. 27) бельгійського композитора Ежена Ізаї. Цей твір присвячений одному з найвідоміших скрипалів-віртуозів першої половини ХХ ст. – Жаку Тібо. Жанр присвяти зумовлює посилання на біографічні відомості французького скрипаля Жака Тібо, наводяться характеристики його манери гри. Проте є декілька різновидів присвят залежно від часу їхньої появи: після завершення твору, під час його написання, або перед початком роботи над ним. Саме останній різновид застосовує у своїй Другій сонаті Ізаї. У цьому творі присвята також є своєрідною прихованою програмною основою, хоча сама соната не належить до програмних творів. Мета статті – виявити взаємозв’язок між присвятою та вибраними Е. Ізаї композиторськими прийомами відтворення портрету виконавця на прикладі його Другої сонати з циклу (op. 27). Методологія включає аналітичний, інтерпретативний та компаративний методи. Також дослідження спирається на жанрово-стильовий аналіз. Наукова новизна полягає в осмисленні зв’язку між присвятою Другої сонати Ежена Ізаї скрипалю Жаку Тібо та вибраною композитором формою твору, використаними цитатами (Dies Irae, мі мажорна партита Й.С. Баха), його головними темами, засобами виразності, елементами фактури. Висновки. Розглянуті особливості будови Другої сонати фокусують на тісному взаємозв’язку присвяти з музичним текстом, що дає можливість дослідникам і виконавцям інтерпретувати цей твір з іншого ракурсу. Основою для цього є розуміння виконавського стилю першої половини ХХ ст., манери гри і характерних Жаку Тібо технічних прийомів. Саме такий підхід дасть можливість більш усвідомленого і глибокого розкриття задуму Ежена Ізаї в різноманітних інтерпретаціях.

Посилання

Альшванг А.А. Людвиг ван Бетховен. Очерк жизни и творчества: изд. четвертое. Москва : Сов. композитор, 1971. 560 с.

Бодіна-Дячок В.В. Авторська присвята музичного твору: погляд в історію. Київське музикознавство. Київ, 2017. № 55. С. 228–236. 3. Гинзбург Л.С. Эжен Изаи. Москва : Гос. муз. изд-во, 1959. 200 с.

Кияновская Л.А. Функции программности в восприятии программного произвидения : автореф. дис … канд. искусствоведения : 17.00.02. Ленинград, 1985. 25 с.

Кузьмин Д.В. К функциональной типологии посвящений. Toronto Slavic Quarterly, 2013. № 45. C. 64–85.

Мнацаканян Г.А. Шесть сонат для скрипки соло Э. Изаи в контексте эволюции скрипичного исполнительства XX века : дис. … канд. искусствоведения : 17.00.02. Санкт-Петербургская гос. консерватория им. Н.А. Римского-Корсакова. Санкт-Петербург, 2016. 191 с.

Нейгауз Г.Г. Три художника. Советское искусство. Москва, 1936. № 18. С. 3.

Нестеров С.И. Пути развития сонаты для скрипки соло в контексте стилевых, жанровых и исполнительских исканий музыки XX века : дис. … канд. искусствоведения : 17.00.02. Ростовская гос. консерватория им. С.В. Рахманинова. Ростов-на-Дону, 2009. 210 с.

Раабен Л.Н. Жизнь замечательных скрипачей и виолончелистов. Биографические очерки. Ленинград : Музыка, 1967. 312 с.

Сандлер В.И. Западноевропейская соната для скрипки соло первой половины XX века (История, стиль, проблемы интерпретации) : дис. … канд. искусствоведения : 17.00.02. Московская гос. консерватория им. П.И. Чайковского. Москва, 1993. 212 с.

Соллертинский И.И. Музыкально-исторические этюды. Ленинград : Музгиз, 1956. 361 с.

Фоміна Н.П. Йозеф Гайдн: від статусних присвячень до дружнього послання. Часопис національної музичної академії України імені П.І. Чайковського. Київ, 2013. № 1 (18). С. 21–30.

Curty A. A Pedagogical Approach to Eugene Ysaye’s Six Sonatas for Solo Violin, op. 27. A Document Submitted to the Graduate Faculty of The University of Georgia in Partial Fulfillment of the Requirements of the Degree University of Georgia. Athens, 2003. 86 р.

Niles Laurie Ray Iwazumi On Ysaÿe’s Sonatas No. 2 And No. 5. URL: http://www.violinist.com/blog/laurie/ 20116/12408/ (дата звернення: 10.10.2021).

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-08-29

Як цитувати

КОЛЯДА, Н. (2022). ПОРТРЕТ ВИКОНАВЦЯ ЖАКА ТІБО В ДРУГІЙ СОНАТІ ДЛЯ СКРИПКИ СОЛО ЕЖЕНА ІЗАЇ ОР. 27. Fine Art and Culture Studies, (3), 47–55. https://doi.org/10.32782/facs-2022-3-6

Номер

Розділ

Статті