СТИЛЬОВІ ЗНАКИ У ФОРТЕПІАННИХ КОНЦЕРТАХ МОРІСА РАВЕЛЯ: ВІД ІМПРЕСІОНІЗМУ ТА НЕОКЛАСИЦИЗМУ ДО ЕКЛЕКТИКИ ТА КІНОМУЗИКИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2022-3-10

Ключові слова:

Равель, фортепіанний концерт, імпресіонізм, неокласицизм, еклектика, кіномузика.

Анотація

Останній період творчості М. Равеля, а саме 30-ті роки, здебільшого відрізняється від попередніх тим, що у творах цих років, навіть більш ранніх, представлені широта та різноманітність стильових векторів, які на той момент або вже закріпились у музичному мистецтві, або тільки почали розвиватись. Імпресіонізм/постімпресіонізм та неокласицизм, які становлять стильове обличчя музики композитора як постійні стильові напрями, згодом почали розріджуватись іншими, не менш яскравими та впізнаними, такими як джаз, напрями модернізму 30-х рр. (конструктивізм, урбанізм тощо), еклектизм та ін. Треба звернути увагу на еклектизм, оскільки у музиці Равеля цей напрям позначив появу нових творчих завдань та є своєрідним поворотом композиторського шляху загалом, у тому числі позначився на єдиному, на жаль, нереалізованому досвіді роботи композитора в кіно. Йдеться про останній його твір «Три пісні Дон Кіхота», які були написані для художнього пригодницького фільму «Дон Кіхот» Георга Вільяма Пабста (Великобританія – Франція, 1933). У процесі кіновиробництва стрічка зазнала кардинальних змін, і продюсер стрічки Константін Гефтман запросив до створення музики Жака Ібера, який мав у своєму доробку музику до кіно. Так, равелівські пісні залишились у клавірі. Це єдиний прояв інтересу композитора до кінематографу, але деякі композиційні принципи та стильове різноманіття його останніх творів можна пояснити впливом естетики кіномузики того періоду. Метою статті є аналіз стильових знаків у двох фортепіанних концертах Моріса Равеля, в тому числі порівняльний аналіз двох творів з точки зору їх спорідненості. Актуальність зумовлена сучасними підходами в мистецтвознавстві, які пропонують альтернативні традиційним методи у вивченні світової музичної класики. Безумовно, творчість французького композитора Моріса Равеля є джерелом для виникнення ідей, які кореспондуються з новітніми науковими розвідками щодо осмислення музичної спадщини. Новизна полягає в тому, що погляд на стилістику творів М. Равеля, в тому числі його фортепіанних концертів, з точки зору взаємодії різних видів мистецтв (зокрема, кіно) вперше розкриває цікаві сторінки творчості відомого композитора. Методологія базується на компаративному аналізі концертів Моріса Равеля, мистецтвознавчому та культурологічному підході в дослідженні взаємодії музичних структур, образного світу та методу композицій обох концертів. У висновку підсумовується, наскільки є близькими фортепіанні концерти зі стильової та композиційної сторони, які приховані знаки (в тому числі позамузичні) об’єднують ці два твори, враховуючи контекст та період їх написання.

Посилання

Жаркова В. Авторское слово в творчестве М. Равеля. Науковий вісник НМАУ : збірник наукових праць. Київ : НМАУ, 2003. Вип. 27. С. 173–182.

Жаркова В. Морис Равель – «композитор-денди» (о правомерности постановки вопроса). Проблеми взаємодії мистецтва, педагогіки та теорії і практики освіти. Збірник наукових праць ХНУМ ім. І.П. Котляревського. Харків : С.А.М, 2012. Вип. 35. С. 259–269.

Жаркова В. О смысле загадок в творческом наследии Мориса Равеля. Науковий вісник НМАУ : збірник наукових праць. Київ : НМАУ, 2006. Вип. 59. С. 111–119.

Жаркова В.Б. Прогулки в музыкальном мире Мориса Равеля (в поисках смысла послания Мастера). Київ : Автограф, 2009. 528 с. 5. Жаркова В.Б. Творчество Мориса Равеля: музыкальные тексты и коммуникативный контекст : дис. … доктора мистецтвознавства : 17.00.03. Київ, 2009. 419 с.

Клименко В. Фортепианный концерт G-dur М. Равеля: правило игры – «игра с правилом»? Київське музикознавство : збірник наукових праць. Київ : КВМУ ім. P.М. Гліера, 1998. Т. 1. С. 227–239.

Goubault Ch. Maurice Ravel. Le jardin féerique. Paris : Minerve, 2004. 357 р.

Larner G. Maurice Ravel. London : Phaidon, 1996. 240 p.

Marnat M. Maurice Ravel. Paris : Fayard, 1995. 828 p.

Ravel au miroir de ses lettres / Gerar M., Chalupt R. Paris : Flammarion, 1989. 626 р.

Rousseau-Plotto E. Ravel, portraits basques. Paris : Seguier, 2004. 305 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-08-29

Як цитувати

МОРЄВА, Є. (2022). СТИЛЬОВІ ЗНАКИ У ФОРТЕПІАННИХ КОНЦЕРТАХ МОРІСА РАВЕЛЯ: ВІД ІМПРЕСІОНІЗМУ ТА НЕОКЛАСИЦИЗМУ ДО ЕКЛЕКТИКИ ТА КІНОМУЗИКИ. Fine Art and Culture Studies, (3), 73–78. https://doi.org/10.32782/facs-2022-3-10

Номер

Розділ

Статті