ДО ПИТАНЬ ДЕФІНІЦІЇ ПОНЯТЬ ВИКОНАВСЬКОЇ ТА АВТОРСЬКОЇ ШКОЛИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2022-4-4

Ключові слова:

школа як феномен, виконавська школа, авторська школа.

Анотація

Сучасне українське музикознавство дедалі докладніше розробляє дефініцію, термінологічний апарат, систему типологічних ознак та класифікацію виконавських шкіл. Саме визначення поняття, його змістове наповнення, ознаки, структура, коло функцій істотно відрізняються у працях різних дослідників, що свідчить про пошук і активне формування найбільш відповідного наукового апарату (категоріального, термінологічного, типологічного та ін.). Чимало дослідників приділяє увагу вивченню характерних рис окремих інструментальних чи національних виконавських шкіл. Інші соціально-політичні умови сформувалися в другій половині ХХ століття й соціокультурні зміни стали могутнім імпульсом до розвитку та зростання кількості авторських шкіл, а водночас – до формування відповідних понять. Суть діяльності педагога як представника школи полягає, в першу чергу, в навчанні учня технології майстерності. Цінність і істинність цього навчання розкривається в осмисленості дій, в доказі «правильності» обраних педагогом методів і рекомендацій, які сприймаються і творчо реалізуються учнем. Стабільність структури школи, що забезпечується через культурогенез, поєднується з факторами динаміки – новими обставинами, в яких здійснюється виконавська діяльність і які забезпечують змінність програм при стабільності структури школи як феномена (Давидов, 2010: 6). Структуризація школи за етнічно-територіальним принципом відбувається на рівнях національної, регіональної (периферійної, локальної), авторської (індивідуально-педагогічної). На кожному з рівнів в різний спосіб реалізуються функції школи: пізнавальна, комунікативна та дидактична. Пізнавальна функція спрямована на підсумування й осмислення творчого, методичного, педагогічного, пізнавального, виховного досвіду через створення навчальної літератури, репертуарних збірників, самовияв через інтерпретацію і композицію та інші види творчої діяльності. Комунікативна та дидактична функції полягають у відборі та розбудові дидактично вивіреної системи передачі та засвоєння знань, співпраці педагога та учня над етапами підготовки концертних виконань, формуванні у цьому процесі творчої особистості молодого музиканта, вихованні емоційної, художньої, інтелектуальної, технічної та виразової сфер спрямованих на виконавський процес.

Посилання

Давидов М. Виконавське музикознавство. Енциклопедичний довідник. Луцьк: ВАТ «Волинська обласна друкарня», 2010. 400 с. 2. Дедусенко Ж. Виконавська пiанiстична школа як рiд культурної традицiї: автореф. дис...канд. мистецтвознавства: сец. 17.00.01 «Теорія та історія культури». Київ, 2002. 20 с.

Заєць В. Науково-практична школа М. А. Давидова як феномен формування виконавської майстерності баяніста: автореф. дис. … канд. мистецтвозн.: спец. 17.00.03 «Музичне мистецтво». Київ, 2012. 16 с.

Закопець Л. Львівська гобойна школа: ґенеза, виконавсько-педагогічні принципи, культурні зв’язки: дис. … канд. мистецтвозн.: спец. 17.00.03 «Музичне мистецтво». Львів, 2021. 204 с.

Князєв В. Еволюція виконавської техніки Української баянної школи (друга половина ХХ століття): автореф. дис. … канд. мистецтвозн.: спец. 17.00.03 «Музичне мистецтво». Київ, 2005. 20 с.

Кундис Р. Діяльність Львівської баянної школи в контексті українського народно-інструментального мистецтва: автореф. дис. … канд. мистецтвозн.: спец. 17.00.03 «Музичне мистецтво». Суми, 2019. 21 с.

Посвалюк В. Київська школа виконавства на трубі: історичні та методичні аспекти: автореф. дис. … канд. мистецтвозн.: спец. 17.00.03 «Музичне мистецтво». Київ, 2001. 21 с.

Посвалюк В. Шляхи становлення і проблеми розвитку української школи виконавства на трубі: історичний, професійно-виконавський, теоретико-методичний аспекти: автореф. дис. … док. мистецтвозн.: спец. 17.00.03. «Музичне мистецтво». Київ, 2008. 41 с.

Садова Л. Виконавсько-методичні засади фортепіанної школи Вілема Курца як джерело львівської піаністки: автореф. дис. … канд. мистецтвозн.: спец. 17.00.03 «Музичне мистецтво». Львів, 2007. 21 с.

Сторонська Н. Діяльність дрогобицької музичної школи в контексті українського академічного мистецтва (на прикладі Інституту музичного мистецтва Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка): дис. … канд. мистецтвозн.: спец. 17.00.03 «Музичне мистецтво». Суми, 2021. 345 с.

Хананаєв С. Взаємодія композиторської, виконавської та педагогічної шкіл у фортепіанному мистецтві Придніпров’я: автореф. дис. ... канд. мистецтвозн.: спец. 17.00.03 «Музичне мистецтво». Одеса, 2009. 17 с.

Ярошевська Л. Методика диригентсько-хорової підготовки майбутнього вчителя музики на основі традицій Одеської хорової школи: дис. … канд. пед. наук: спец. 13.00.02. «Теорія та методика музичного навчання». Київ, 2017. 195 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-08

Як цитувати

ДУШНИЙ, А., СТОРОНСЬКА, Н., & САЛІЙ, В. (2022). ДО ПИТАНЬ ДЕФІНІЦІЇ ПОНЯТЬ ВИКОНАВСЬКОЇ ТА АВТОРСЬКОЇ ШКОЛИ. Fine Art and Culture Studies, (4), 31–38. https://doi.org/10.32782/facs-2022-4-4

Номер

Розділ

Статті