НАЦІОНАЛЬНА ІДЕНТИЧНІСТЬ ТВОРЧОСТІ БОГДАНА ВЕСЕЛОВСЬКОГО У КОНТЕКСТІ СТАНОВЛЕННЯ ЕСТРАДНОЇ МУЗИКИ ПОЛІКУЛЬТУРНОГО ЛЬВОВА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2022-5-5

Ключові слова:

national identity, Ukrainian pop music, Bohdan Veselovskyi, musical culture of Lviv, musical culture of the interwar twentieth century

Анотація

Серед «знакових» імен української музичної культури ‒ Іван-Богдан Веселовський, чия діяльність у Львові в період міжвоєнного двадцятиріччя здійснила «вибух» у сфері естрадної музики. Мета статті – конструювання рис національної ідентичність у творчості Богдана Веселовського у контек- сті становлення естрадної музики полікультурного Львова. Наукова новизна полягає у маркуванні рис національної ідентичності у діяльності Богдана Веселовського та однодумців мистця у полікультурному Львові міжвоєнного двадцятиріччя ХХ століття. У висновку зазначається, що українська національно-ідентична естрадна музика у полікультурному Львові в період міжвоєнного двадцятиріччя ХХ століття мала наступні характеристики. Вказаний феномен виник із потреби тво- рення у багатонаціональному львівському міському соціокультурному середовищі із домінуючим польським впливом українського розважального національно-ідентичного осередку; творцями стали професійні музиканти ‒ випускни- ки та студенти Львівської консерваторії, представники молодого покоління із інтеліґентних, національно свідомих галицьких родин, учасники «Пласту», національно-визвольних змагань та ін.; це явище увібрало передові жанрові і стилістичні віяння західноєвропейської та американської розважальної музики, а також елементи львівської батяр- ської пісні, та поєднало у собі танцювальну (танго, фокстрот та ін.) основу і національний колорит; пісня справила визначальний вплив на подальший розвиток музичної естради міста Львова та Галичини, а також суттєвий вплив на українську естраду у цілому, функціонуючи навіть в умовах підпілля та сталінських заборон, без озвучування справ- жніх імен її творців; львівська естрадна пісня увійшла у культуру сучасності у вигляді як оригінальних ретро-компози- цій «забутих» та заборонених мистців, так і модерних кавер-версій хітів минулого століття. Богдан Весоловський, а також Ярослав Барнич, Анатоль Кос-Анатольський та ряд інших галицьких мистців у 1920‒1940-х роках, перебуваючи під польською владою та в жорстоких умовах німецько-нацистського та біль- шовицько-радянського режимів, створили перші шедеври української естради, сповненої ознак національної іден- тичності, чим заклали основи майбутнього розвитку національної естрадної пісні, що стала промовистим сим- волом українства у радянську добу. При цьому більшість творців цього жанру, за винятком А. Кос-Анатольського та деяких інших, «розсіялися по світу», а їхня яскрава, колоритна, модна творчість, часто безіменна, продовжу- вала звучати, подекуди вириваючись із лещат радянського тоталітаризму. У її дослідженні вбачаємо перспек- тиви подальших наукових розвідок за окресленою тематикою.

Посилання

Антонович М. Богдан Веселовський. Новий шлях. 1981. 21 листопада.

Богдан Весоловський та його пісні (І). Автор і ведучий Олександр Зелінський ; реж. А. Якимишин ; ред. Л. Козак; Львівське ТБ, 2012. URL : https://www.youtube.com/watch?v=pIBSQhb4OjQ (15.11.2022).

Богдан Весоловський та його пісні (II). Автор і ведучий Олександр Зелінський; реж. А. Якимишин ; ред. Л. Козак; Львівське ТБ, 2012. URL : https://www.youtube.com/watch?v=36qgAolToKY (15.11.2022).

Бонді або повернення Богдана Весоловського. 30 травня 2019. URL : https://www.youtube.com/watch?v=Jc3Tlk_njCw (17.11.2022).

Гавалюк Р. Пісні міжвоєнного Львова: як формували українську естрадну музику. 032.ua. 21 листопада 2019 / ред. Є. Пласконь. URL : https://www.032.ua/news/2580749/pisni-mizvoennogo-lvova-ak-formuvaliukrainsku- estradnu-muziku-video (15.11.2022).

Зорич В. Пісні Б. Веселовського повертаються на Батьківщину. Патріот України. 1998. 4‒17 травня.

Калинич Л. Памʼяті талановитого композитора. Гомін України. 1973. 21 квітня.

Конончук В. Пісенна творчість Анатолія Кос-Анатольського в контексті становлення розважальної музики Галичини : автореф. дис... канд. мистецтвознавства: 17.00.03. Львів, 2006. 15 с.

Космолінська Н., Охріменко Ю. Homo leopolensis esse. Незалежний культурологічний часопис «Ї». 2004. Число 36. Галичина ‒ країна людей. URL : http://www.ji.lviv.ua/n36-1texts/kosmolinska.htm (19.11.2022).

Мазепа Т. Галицьке музичне товариство у культурно-мистецькому процесі XIХ – початку ХХ століття : дис.… докт. мистецтв. : 26.00.01. Київ, 2018. 568 с. URL : http://elib.nakkkim.edu.ua/bitstream/handle/123456789/2242/Disser-T.Mazepa.pdf?sequence=1&isAllowed=y (22.08.2022).

Молчко У. Сторінки життя та творчості композитора і диригента Богдана Веселовського. Наукові записки Тернопільського університету та Національної музичної академії України імені П.І. Чайковського. Серія : Мист-во. Тернопіль ‒ Київ, 2003. № 2(11). С. 9‒14.

Муха А. Весоловський Іван-Богдан. Енциклопедія Сучасної України. Т. 4 : електронна версія / гол. редкол.: І. Дзюба, А. Жуковський, М. Железняк та ін.; НАН України, НТШ. Київ : Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2005. URL: https://esu.com.ua/article-33794 (17.11.2022).

Муха А. Композитори України та української діаспори : довідник. Київ : Музична Україна, 2004. 352 с.

Овсяник Ю. Століття маестро Бонді. Збруч. 30 травня 2015. URL : https://zbruc.eu/node/36956 (01.11.2022).

Олександр Зелінський про Богдана Весоловського ‒ українського поета, композитора і музиканта. 13 травня 2012 року. URL : https://www.rr.lviv.ua/podcasts/oleksandr-zelinskyj-pro-bohdana-vesolovskoho-ukrajinskohopoeta-kompozytora-i-muzykanta/ (05.11.2022).

Осташ І. Бонді або повернення Богдана Весоловського. Київ : Дуліби, 2013. 328 с. URL : http://lemko.org/pdf/Bondi.pdf (12.11.2022).

Новакович М. Галицька музика габсбурзької доби (1772–1918) в контексті явища національної ідентичності : автореф. дис. ... д-ра мистецтвознавства : 17.00.03. Одеса, 2020. 33 с.

Симоненко В. Українська енциклопедія джазу. Київ : Центрмузінформ, 2004. 232 с.

Шешуряк Н. «Ябцьо-джаз»: львівські поп-зірки 1930-х. Танцюємо танго, закусуємо голубцями. Як проходили львівські рейви міжвоєнного періоду і хто там розкачував танцпол. Амнезія. Історія української культури. 16 січня 2019. URL : https://amnesia.in.ua/bondi-jazz (12.06.2022).

Яворська Т. Джаз-діва зі Львова, яка стала першою леді польської діаспори. Дивись ‒ Info. 30 серпня 2020. URL: https://dyvys.info/2020/08/30/dzhaz-diva-zi-lvova-yaka-stala-pershoyu-ledi-polskoyi-diaspory/ (11.11.2022).

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-02-13

Як цитувати

ОХІТВА, Х. . (2023). НАЦІОНАЛЬНА ІДЕНТИЧНІСТЬ ТВОРЧОСТІ БОГДАНА ВЕСЕЛОВСЬКОГО У КОНТЕКСТІ СТАНОВЛЕННЯ ЕСТРАДНОЇ МУЗИКИ ПОЛІКУЛЬТУРНОГО ЛЬВОВА. Fine Art and Culture Studies, (5), 32–39. https://doi.org/10.32782/facs-2022-5-5

Номер

Розділ

Статті