THE NATIONAL IDENTITY BY BOHDAN VESELOVSKYI’S WORK IN THE CONTEXT OF THE POP MUSIC FORMATION IN MULTICULTURAL LVIV

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2022-5-5

Keywords:

national identity, Ukrainian pop music, Bohdan Veselovskyi, musical culture of Lviv, musical culture of the interwar twentieth century

Abstract

Among the «iconic» names of Ukrainian musical culture is Ivan-Bohdan Veselovskyi, whose activities in Lviv during the interwar twenties caused an «explosion» in the field of pop music. The aim of the article is to construct the features of national identity in the work by Bohdan Veselovskyi in the context of the pop music formation in multicultural Lviv. The scientific novelty consists in marking the features of national identity in the activities by Bohdan Veselovskyi and fellow artists in the multicultural Lviv of the interwar twenties of the 20th century. In conclusion to the article, it is noted that Ukrainian nationally identical pop music in multicultural Lviv during the interwar period of the 20th century had the following characteristics. This phenomenon arose from the need to create a Ukrainian entertainment center of national identity in the multinational Lviv urban socio-cultural environment with a dominant Polish influence; the creators were professional musicians ‒ graduates and students of the Lviv Conservatory, representatives of the younger generation from intelligent, nationally conscious Galician families, participants of «Plast», national liberation competitions, etc.; this phenomenon absorbed the advanced genre and stylistic trends of Western European and American entertainment music, as well as elements of the Lviv batyar song, and combined a dance (tango, foxtrot, etc.) basis and a national flavor; the song had a decisive influence on the further development of the musical pop scene of the city of Lviv and Galicia, as well as a significant impact on the Ukrainian pop scene as a whole, functioning even in the conditions of the underground and Stalinist bans, without the real names of its creators being announced; the Lviv pop song entered modern culture in the form of original retro compositions of «forgotten» and banned artists, as well as modern cover versions of hits of the last century. Bohdan Vesolovskyi, as well as Yaroslav Barnych, Anatol Kos-Anatolskyi and a number of other Galician artists in the 1920s and 1940s, while under Polish rule and in the brutal conditions of the German-Nazi and Bolshevik-Soviet regimes, created the first masterpieces of Ukrainian pop, full of features national identity, which laid the foundations for the future development of the national pop song, which became an eloquent symbol of Ukrainianness in the soviet era. At the same time, most of the creators of this genre, with the exception of A. Kos-Anatolskyi and some others, «scattered around the world», and their bright, colorful, fashionable work, often nameless, continued to sound, sometimes breaking out of the grip of Soviet totalitarianism. In her research, we see the prospects for further scientific research on the outlined topic.

References

Антонович М. Богдан Веселовський. Новий шлях. 1981. 21 листопада.

Богдан Весоловський та його пісні (І). Автор і ведучий Олександр Зелінський ; реж. А. Якимишин ; ред. Л. Козак; Львівське ТБ, 2012. URL : https://www.youtube.com/watch?v=pIBSQhb4OjQ (15.11.2022).

Богдан Весоловський та його пісні (II). Автор і ведучий Олександр Зелінський; реж. А. Якимишин ; ред. Л. Козак; Львівське ТБ, 2012. URL : https://www.youtube.com/watch?v=36qgAolToKY (15.11.2022).

Бонді або повернення Богдана Весоловського. 30 травня 2019. URL : https://www.youtube.com/watch?v=Jc3Tlk_njCw (17.11.2022).

Гавалюк Р. Пісні міжвоєнного Львова: як формували українську естрадну музику. 032.ua. 21 листопада 2019 / ред. Є. Пласконь. URL : https://www.032.ua/news/2580749/pisni-mizvoennogo-lvova-ak-formuvaliukrainsku- estradnu-muziku-video (15.11.2022).

Зорич В. Пісні Б. Веселовського повертаються на Батьківщину. Патріот України. 1998. 4‒17 травня.

Калинич Л. Памʼяті талановитого композитора. Гомін України. 1973. 21 квітня.

Конончук В. Пісенна творчість Анатолія Кос-Анатольського в контексті становлення розважальної музики Галичини : автореф. дис... канд. мистецтвознавства: 17.00.03. Львів, 2006. 15 с.

Космолінська Н., Охріменко Ю. Homo leopolensis esse. Незалежний культурологічний часопис «Ї». 2004. Число 36. Галичина ‒ країна людей. URL : http://www.ji.lviv.ua/n36-1texts/kosmolinska.htm (19.11.2022).

Мазепа Т. Галицьке музичне товариство у культурно-мистецькому процесі XIХ – початку ХХ століття : дис.… докт. мистецтв. : 26.00.01. Київ, 2018. 568 с. URL : http://elib.nakkkim.edu.ua/bitstream/handle/123456789/2242/Disser-T.Mazepa.pdf?sequence=1&isAllowed=y (22.08.2022).

Молчко У. Сторінки життя та творчості композитора і диригента Богдана Веселовського. Наукові записки Тернопільського університету та Національної музичної академії України імені П.І. Чайковського. Серія : Мист-во. Тернопіль ‒ Київ, 2003. № 2(11). С. 9‒14.

Муха А. Весоловський Іван-Богдан. Енциклопедія Сучасної України. Т. 4 : електронна версія / гол. редкол.: І. Дзюба, А. Жуковський, М. Железняк та ін.; НАН України, НТШ. Київ : Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2005. URL: https://esu.com.ua/article-33794 (17.11.2022).

Муха А. Композитори України та української діаспори : довідник. Київ : Музична Україна, 2004. 352 с.

Овсяник Ю. Століття маестро Бонді. Збруч. 30 травня 2015. URL : https://zbruc.eu/node/36956 (01.11.2022).

Олександр Зелінський про Богдана Весоловського ‒ українського поета, композитора і музиканта. 13 травня 2012 року. URL : https://www.rr.lviv.ua/podcasts/oleksandr-zelinskyj-pro-bohdana-vesolovskoho-ukrajinskohopoeta-kompozytora-i-muzykanta/ (05.11.2022).

Осташ І. Бонді або повернення Богдана Весоловського. Київ : Дуліби, 2013. 328 с. URL : http://lemko.org/pdf/Bondi.pdf (12.11.2022).

Новакович М. Галицька музика габсбурзької доби (1772–1918) в контексті явища національної ідентичності : автореф. дис. ... д-ра мистецтвознавства : 17.00.03. Одеса, 2020. 33 с.

Симоненко В. Українська енциклопедія джазу. Київ : Центрмузінформ, 2004. 232 с.

Шешуряк Н. «Ябцьо-джаз»: львівські поп-зірки 1930-х. Танцюємо танго, закусуємо голубцями. Як проходили львівські рейви міжвоєнного періоду і хто там розкачував танцпол. Амнезія. Історія української культури. 16 січня 2019. URL : https://amnesia.in.ua/bondi-jazz (12.06.2022).

Яворська Т. Джаз-діва зі Львова, яка стала першою леді польської діаспори. Дивись ‒ Info. 30 серпня 2020. URL: https://dyvys.info/2020/08/30/dzhaz-diva-zi-lvova-yaka-stala-pershoyu-ledi-polskoyi-diaspory/ (11.11.2022).

Published

2023-02-13

How to Cite

ОХІТВА, Х. . (2023). THE NATIONAL IDENTITY BY BOHDAN VESELOVSKYI’S WORK IN THE CONTEXT OF THE POP MUSIC FORMATION IN MULTICULTURAL LVIV. Fine Art and Culture Studies, (5), 32–39. https://doi.org/10.32782/facs-2022-5-5