КОНЦЕПЦІЯ ПРОГРАМНОГО МУЗИЧНОГО СПІВЗВУЧЧЯ СКРИПКОВИХ МІНІАТЮР В КОНТЕКСТІ НАРОДНОСТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2022-5-6

Ключові слова:

українська народна музика, програмно-музична парадигма, фольклор, програмне співзвуччя, скрипкова мініатюра

Анотація

Вивчення програмного музичного співзвуччя української скрипкової мініатюри, що представляє один із най- більш затребуваних жанрів не лише композиторської і виконавської творчості, але й у музично-педагогічній практиці, дослідження основних тенденцій її розвитку, композиційних ознак та багатовекторності сприйнят- тя, спрямованих на відтворення інтелектуальних та емоційних рефлексій, аргументують актуальність та сво- єчасність дослідження. До скрипкової мініатюри, що стала одним із основних направлень світової музичної практики протягом останніх двох століть, зайнявши стабільну позицію у сучасній системі музичних жанрів, звертались видатні майстри романтичного мистецтва, які черпали натхнення та образи саме в народності, витоках фольклоризму і національних особливостях та історичних моментах, що дала всьому світу українська культура, пізнання української особистості. В художньому процесі саме мініатюра, зокрема скрипкова, на нашу думку, заслуговує на особливу увагу, оскільки є своєрідною лабораторією композиторської творчості і виявляє чуйну й оперативну реакцію митців на зміни естетико-стильових векторів конкретного часу та пошуки й апро- бацію відповідної виразності. Інструментальний доробок української музики, визначений широким жанровим вектором різноманіття та багатством творчої прогресії та інтересів: це і тяжіння до класичної опори, де структури та особисте пояснення відчуття у музиці здобувають глибинного трактування, сприяючи джерельні тематики своєрідною настановою, це і сучасне бачення музичних інтерпретацій, інколи не зрозуміле суспільству. Визнання ролі української ідентичності, як парадигми смислоутворення, при перенесені на сучасний фундамент програмно-прогресивної музичної семантики сприяє глибокому розумінню сучасності та розкриттю духовності нації і розвитку майбутнього

Посилання

Хохлов Ю. Про музичну програмність. М. : Держмузвидавництво, 1963. 148 с.

Борух І. Програмність в українській скрипковій музиці: історичний. Соціокультурний і естетико-стильовий аспекти 2020 Дисертація. URL: boruh_dysertacija.pdf

Крістофер Мускато. Абсолютна музика проти програмної музики Absolute Music vs. Program Music – Video & Lesson Transcript URL: https://study.com/academy/lesson/absolute-music-vs-program-music.html

Янь Ю. Програмна музика як педагогічний ресурс формування художньо-образних репрезентацій майбутніх вчителів музичного мистецтва. DOI 10.36074/logos-26.02.2021.v2.5 2021 Boston, USA. С. 1 71. https://ojs.ukrlogos.in.ua/index.php/logos/article/view/9488

Кияновська Л.О. Відгук офіційного опонента на дисертацію Борух І. М. «Програмність в українській скрипковій музиці: історичний, соціокультурний і естетико-стильовий аспекти». URL: kyanovska.pdf

Шестаков В. П. Музична естетика Східної Європи XVII–XVIII століття / склад. текстів та загальний вступ. М. : Музика, 1971. 688 с.

Асафьєв Б. В. Музична форма як процес. 2-ге вид. Л. : "Музика", 1971. 376 с.

Назайкінський Є. «О психології музичного сприйняття» (М.,1972) Нарис II-го дослідження. С. 95–130.

Зенкин К. В. Фортепіанна мініатюра та шляхи музичного романтизму : автореф. дис. … д-ра мистецтвозн. : 17.00.02 / К. В. Зенкин ; М. держ. консерваторія ім. П. І. Чайковського. М., 1996. 54 с.

Мельник А. Українська скрипкова мініатюра: до проблеми історії жанру. На честь Тараса Кравцова. 2014. Українське музичне мистецтво Розділ 3. С. 201–214. URL: http://num.kharkiv.ua/intermusic/vypusk39.pdf#page=201

Мельник А.О. Тенденції жанрово-стильової динаміки української скрипкової мініатюри. 2016. Матеріали дисертації. Дисертація Мельник А. pdf

Рябінін О. «Істоки музичної платформи у сучасному сьогоденні творчості Іщенка Ю.Я.». Матеріали МНК: Теорія мистецтва та концепція збереження культурної спадщини. 30.04.2021 р. Полтава. Україна. стр.44-46. URL: https://ojs.ukrlogos.in.ua/index.php/mcnd/issue/view/30.04.2021-4

Мельник А. Скрипкова мініатюра у творчості Людмили Шукайло: особливості жанрової інтерпретації. 2019. Аспекти історичного музикознавства. URL: https://www.researchgate.net/publication/338223139_Violin_miniature_in_creativity_by_Liudmila_Shukailo_features_of_the_genre_interpretation

Медушевский В.В. Інтонаційна форма музики. М., 1993.С. 72.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-02-13

Як цитувати

РЯБІНІН, О. . (2023). КОНЦЕПЦІЯ ПРОГРАМНОГО МУЗИЧНОГО СПІВЗВУЧЧЯ СКРИПКОВИХ МІНІАТЮР В КОНТЕКСТІ НАРОДНОСТІ. Fine Art and Culture Studies, (5), 40–46. https://doi.org/10.32782/facs-2022-5-6

Номер

Розділ

Статті