THE CONCEPT OF A PROGRAM MUSICAL CONSONANCE OF VIOLIN MINIATURES IN THE CONTEXT OF NATIONALITY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2022-5-6

Keywords:

Ukrainian folk music, program and music paradigm, folklore, program consonance, violin miniature

Abstract

The study of the program musical consonance of the Ukrainian violin miniature, which represents one of the most popular genres not only of composer's and performing creativity, but also in musical and pedagogical practice, the study of the main trends in its development, compositional features and multi-vector perception aimed at reproducing intellectual and emotional reflections, argue the relevance and timeliness of the study. The violin miniature, which has become one of the main directions of world musical practice over the past two centuries, having taken a stable position in the modern system of musical genres, was addressed by outstanding masters of romantic art, who drew inspiration and images from the nationality, the origins of folklore and national characteristics and historical moments, which gave the whole world Ukrainian culture, knowledge of the Ukrainian personality. In the artistic process, it is the miniature, in particular the violin one, in our opinion, that deserves special attention, since it is a kind of laboratory of composer's creativity and reveals a sensitive and prompt reaction of artists to changes in the aesthetic and stylistic vectors of a particular time and the search and testing of appropriate expressiveness. The instrumental work of Ukrainian music, defined by a broad genre vector of diversity and richness of creative progression and interests: this is also an attraction to classical support, where structures and personal explanation of sensations in music acquire a deep interpretation, contributing to source themes with a kind of instruction, this is also a modern vision of musical interpretations, sometimes not understood by society. Recognition of the role of Ukrainian identity as a paradigm of meaning formation, when transferred to the modern foundation of program-progressive musical semantics contributes to a deep understanding of the present and the disclosure of the spirituality of the nation and the development of the future.

References

Хохлов Ю. Про музичну програмність. М. : Держмузвидавництво, 1963. 148 с.

Борух І. Програмність в українській скрипковій музиці: історичний. Соціокультурний і естетико-стильовий аспекти 2020 Дисертація. URL: boruh_dysertacija.pdf

Крістофер Мускато. Абсолютна музика проти програмної музики Absolute Music vs. Program Music – Video & Lesson Transcript URL: https://study.com/academy/lesson/absolute-music-vs-program-music.html

Янь Ю. Програмна музика як педагогічний ресурс формування художньо-образних репрезентацій майбутніх вчителів музичного мистецтва. DOI 10.36074/logos-26.02.2021.v2.5 2021 Boston, USA. С. 1 71. https://ojs.ukrlogos.in.ua/index.php/logos/article/view/9488

Кияновська Л.О. Відгук офіційного опонента на дисертацію Борух І. М. «Програмність в українській скрипковій музиці: історичний, соціокультурний і естетико-стильовий аспекти». URL: kyanovska.pdf

Шестаков В. П. Музична естетика Східної Європи XVII–XVIII століття / склад. текстів та загальний вступ. М. : Музика, 1971. 688 с.

Асафьєв Б. В. Музична форма як процес. 2-ге вид. Л. : "Музика", 1971. 376 с.

Назайкінський Є. «О психології музичного сприйняття» (М.,1972) Нарис II-го дослідження. С. 95–130.

Зенкин К. В. Фортепіанна мініатюра та шляхи музичного романтизму : автореф. дис. … д-ра мистецтвозн. : 17.00.02 / К. В. Зенкин ; М. держ. консерваторія ім. П. І. Чайковського. М., 1996. 54 с.

Мельник А. Українська скрипкова мініатюра: до проблеми історії жанру. На честь Тараса Кравцова. 2014. Українське музичне мистецтво Розділ 3. С. 201–214. URL: http://num.kharkiv.ua/intermusic/vypusk39.pdf#page=201

Мельник А.О. Тенденції жанрово-стильової динаміки української скрипкової мініатюри. 2016. Матеріали дисертації. Дисертація Мельник А. pdf

Рябінін О. «Істоки музичної платформи у сучасному сьогоденні творчості Іщенка Ю.Я.». Матеріали МНК: Теорія мистецтва та концепція збереження культурної спадщини. 30.04.2021 р. Полтава. Україна. стр.44-46. URL: https://ojs.ukrlogos.in.ua/index.php/mcnd/issue/view/30.04.2021-4

Мельник А. Скрипкова мініатюра у творчості Людмили Шукайло: особливості жанрової інтерпретації. 2019. Аспекти історичного музикознавства. URL: https://www.researchgate.net/publication/338223139_Violin_miniature_in_creativity_by_Liudmila_Shukailo_features_of_the_genre_interpretation

Медушевский В.В. Інтонаційна форма музики. М., 1993.С. 72.

Published

2023-02-13

How to Cite

РЯБІНІН, О. . (2023). THE CONCEPT OF A PROGRAM MUSICAL CONSONANCE OF VIOLIN MINIATURES IN THE CONTEXT OF NATIONALITY. Fine Art and Culture Studies, (5), 40–46. https://doi.org/10.32782/facs-2022-5-6