МІЖ МИНУЛИМ ТА МАЙБУТНІМ: ПРО ХУДОЖНІ НОВАЦІЇ ЛУ СІНЯ (НА МАТЕРІАЛІ ЛІТЕРАТУРНОГО ПЕРШОДЖЕРЕЛА ОПЕРИ ШИ ГУАННАНЯ «ЖАЛЬ ЗА МИНУЛИМ»)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2022-5-7

Ключові слова:

Ши Гуаннань, Лу Сінь, «Regret for the Past», «епоха відкритості» сучасна китайська музика, китайська опера, біографічні дослідження

Анотація

У статті аналізується творчість класика китайської літератури Лу Сіня – видатного письменника, публі- циста та суспільного діяча початку ХХ століття. Глибоке знання реалій свого часу виступає у творах Лу Сіня як найважливіший компонент мистецької свідомості. Центральну увагу приділено аналізу оповідання «Скорбота за минулим, або Записки Цзюаньшена» («Shang shi»), яке послужило літературною першоосновою для лібрето опери Ши Гуаннаня «Жаль за минулим» (1981). Авторами лібрето виступили драматурги Ван Цзян та Хан Вей. У роботі аргументується вибір теми, аналізується система художніх образів, соціально-історичний контекст, виявляються ключові стильові новації Лу Сіня-письменника. Наскрізною проблемою дослідження є проблема асиміляції західноєвропейського композиторського досвіду у творчості Ши Гуаннаня. В даному аспекті вивчаються суспільно-політичні та мистецькі тенденції останньої третини ХХ століття в китайській культурі; відтворюється панорама жанрових різновидів китайської опери 1980-х років; аналізується процес включення китайської камерної опери у світовий музичний простір. На матеріалі опери «Жаль за минулим» вивчаються специфічні тенденції розвитку китайського музичного театру 1980-х років на рівні сюжету, сценічного рішення, акторської гри, костюма, музичної мови, інструмен- тарію, вокальних технік. Зазначається, що головною особливістю опери «Жаль за минулим» є поєднання принци- пів західноєвропейської опери та національно забарвленої мелодики. Підкреслюється, що опера «Жаль за мину- лим», написана за часів політики «реформ і відкритості», має надзвичайно велике значення для історії оперного мистецтва Китаю. Особливу увагу у статті приділено аналізу документального боку життя та творчості Ші Гуаннаня. Незва- жаючи на те, що значення даного композитора в історії китайської музики оцінюється досить високо, а його вокальні твори й досі популярні у слухачів, не можна сказати, що творчість Ши Гуаннаня глибоко досліджена в китайському музикознавстві. Аналіз наукових робіт, присвячених композитору, розкриває ряд наявних у них протиріч, а також надмірну політизацію уявлень про життя та творчість композитора.

Посилання

Дай Юй. Элементы традиционной культуры в новой китайской музыке «периода открытости» : дис. ... канд. искусствовед. Нижний Новгород, 2017. 238 с.

Ивлев Л. А. Десять абзацев о «литературе шрамов». URL: http://sanwen.ru/2012/01/04/desyat-abzacev-oliterature-shramov/ (дата обращения: 28.11.2022).

Семанов В. И. Лу Синь и его предшественники. Москва : Наука, 1967. 147 с.

У Минмин. Композитор Ши Гуаннань: к постановке проблемы биографических исследований в китайском музыковедении. Актуальные проблемы высшего музыкального образования: Российский государственный педагогический университет им. А. И. Герцена, Санкт-Петербург, 2020. С. 69–75.

Федоренко Н. Проблемы исследования китайской литературы. Москва : Художественная литература, 1974. 362 с.

Хуан Инань. Публицистика Лу Синя, 1881–1936 гг. : дис. кандидат филологических наук : 10.01.10 – Журналистика. Ростов-на-Дону. 2001. 163 с.

Цзин Лань. История китайской оперы 1920–2000 гг.. Пекин: Изд-во «Искусство Культуры», 2012. 524 с.荆蓝. 中国歌剧史 1920–2000[M]. 北京:文化艺术出版社, 2012年. 524页.

Чжан Личжэнь. Современная китайская опера: история и перспективы развития : дис. кандидат искусствоведения: 17.00.02 – Музыкальное искусство. Санкт-Петербург. 2010. 149 с.

Чжу Линьцзи. Современная китайская камерная опера как отражение культуры постмодернизма: дис. кандидат наук : 17.00.02 – Музыкальное искусство. ФГБОУ ВО «Новосибирская государственная консерватория имени М. И. Глинки». 2021. 219 с.

Theater opens with homage to Shi Guangnan. China Daily. 19.05.2015. URL: http://en.chinaculture.org/2015-05/19/content_614367.htm (дата звернення: 28.11.2022).

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-02-13

Як цитувати

СЯО, Х. . (2023). МІЖ МИНУЛИМ ТА МАЙБУТНІМ: ПРО ХУДОЖНІ НОВАЦІЇ ЛУ СІНЯ (НА МАТЕРІАЛІ ЛІТЕРАТУРНОГО ПЕРШОДЖЕРЕЛА ОПЕРИ ШИ ГУАННАНЯ «ЖАЛЬ ЗА МИНУЛИМ»). Fine Art and Culture Studies, (5), 47–54. https://doi.org/10.32782/facs-2022-5-7

Номер

Розділ

Статті