ЛІРИКО-ПСИХОЛОГІЧНА ДРАМА «ЖАЛЬ ЗА МИНУЛИМ» У ДЗЕРКАЛІ СВОГО ЧАСУ: ЛУ СІНЬ – ШИ ГУАННАНЬ
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2023-1-16Ключові слова:
Ши Гуаннань, Лу Сінь, «Жаль за минулим», «Regret for the Past», «Рух 4 травня», «епоха відкритості та реформ», сучасна китайська музика, китайська лірична опера, драматургічний конфліктАнотація
Звернення до опери Ши Гуаннаня («Жаль за минулим» («Regret for the Past» / 伤逝) є актуальним у контексті інтеграційних процесів, що характеризують сучасне музично-театральне мистецтво Європи та Китаю. Особливості лібрето опери, заснованого на оповіданні видатного китайського письменника і мислителя Лу Сіня (справжнє ім’я – Чжоу Шужень, 1881–1936) «Скорбота за минулим, або Записки Цзюаньшена» (1925), розглядаються крізь призму соціально-історичних процесів ХХ століття, що мали безпосередній вплив на сюжетну концепцію твору Лу Сіня та музичну драматургію опери Ши Гуаннаня. Розділені часовою дистанцією у понад п’ятдесят років, опера Ши Гуаннаня та оповідання Лу Сіня опинилися на піку хвилі своєї доби. У роботі вивчаються основні чинники, що визначили особливості світосприйняття та естетичні погляди Лу Сіня, досліджуються основні проблемні лінії творчості письменника, виявляються стрижневі етичні питання, висвітлені в оповіданні «Скорбота за минулим». Драматургія та система художніх образів літературного твору аналізуються з погляду актуальних проблем китайського суспільства першої чверті ХХ століття. Взаємини двох центральних персонажів твору, Цзюаньшена (тенор) та Цзицзюнь (сопрано), є центром драматургії опери Ши Гуаннаня «Жаль за минулим». Історія, розказана від першої особи, є драматичним каяттям головного героя. Цзюаньшен та Цзицзюнь належали до покоління, пробудженого хвилею нової культури. Їхня молодість збіглася із трагічними подіями «Руху 4 травня». Вони прагнули до демократії та науки, жадаючи вільного та безумовного кохання. Проте жорстоке суспільне засудження та соціальні перешкоди призвели до непереборних труднощів у житті закоханої пари. У статті висвітлюються явні та приховані мотиви, які спонукали Ши Гуаннаня по-новому осмислити давно відомий, проте далеко не типовий для Лу Сіня текст. Зосередження на внутрішньому світі героїв зумовлює всю музично-сценічну структуру опери Ши Гуаннаня «Жаль за минулим». Головною рисою опери є камерність. Прихильність Ши Гуаннаня до жанрової гілки європейської лірико-психологічної опери (Дж. Пуччіні, Ж. Массне, П. Чайковський) є очевидною. На матеріалі постановок «Regret for the Past» у 1981 (Beijing People’s Theater) та у 2018 (China National Opera and Dance Drama Theatre) роках аналізується сучасна виконавсько-сценографічна практика. У статті виявляються композиційні та драматургічні особливості опери в аспекті взаємодії китайської та західноєвропейської традицій, розкривається технологія органічного поєднання в стилістиці опери національних кодів з академічною музичною мовою; визначається оригінальність творчого методу Ши Гуаннаня, зумовлена збереженням великої кількості традиційних культурних чинників.
Посилання
Ван Юйхэ. Китайская новая история музыки. Пекин: Издательство народной музыки, 2002. 377 с.
Васильев В. П. Очерк истории китайской литературы. Институт Конфуция в СПбГУ, 2013. 334 с.
Дай Юй. Элементы традиционной культуры в новой китайской музыке «периода открытости»: дис. ... канд. искусствовед. 2017. 238 с.
Иэн Бурума. Путь, которым мог пойти Китай. URL: https://forbes.kz/life/observation/put_kotoryim_mog_ poyti_kitay/ (дата звернення: 16.02.2023).
Классическая китайская опера «Скорбь по умершим» была поставлена в Большом театре Фуцзянь 24 и 25 числа. (2016) 中国经典歌剧《伤逝》24日、25日在福建大剧院上演 2016-04-21 URL: https://www.sohu. com/a/70590554_148871 (дата звернення: 16.02.2023)
Коробова А. Полемика о «литературе шрамов» и политика КНР в области литературы в конце 1970-х – середине 1980-х годов. Журнал Шаги / Steps. Т. 8. № 4. 2022. С. 120–135. 7. Ли Шиюань. Китайская современная музыка – диалог Китая и Запада. Шанхай: Издательство Шанхайской консерватории, 2004. 303 с.
Ли Яо Гуо. Современная китайская опера. Ганьсу: Издательство Ганьсу, 1998. 150 с.
Лу-Синь. Повести и рассказы / Сост.: Н. Федоренко. Художественная литература, 1971. 496 с.
Люй Пэн. История китайского искусства в XX веке. Пекин: Издательство «Пекинский университет». 2009 陆鹏。 20世纪中国美术史. 北京:北京大学出版社。 2009.
Семанов В. И. Эволюция китайского романа. Конец XVIII – начало XX в. Наука, 1970. 343 с.
Сунь Лу. Китайская народная опера: к проблеме становления и развития жанра: автореф. дис. кандидата иск: 17.00.03. 2016. 29 с.
У Минмин. Композитор Ши Гуаннань: к постановке проблемы биографических исследований в китайском музыковедении. Актуальные проблемы высшего музыкального образования. 2020. С. 69–75.
Фэн Сюэфэн. Литературный творческий путь Лу Синя (1881–1936). Чанша, 1980.
Хуан Инань. Публицистика Лу Синя, 1881–1936 гг.: дис. … кандидат филологических наук: 10.01.10 – Журналистика. 2001. 163 с.
Цзин Лань. История китайской оперы 1920–2000 гг. Пекин: Издательство «Искусство Культуры», 2012. 524 с. 荆蓝. 中国歌剧史 1920–2000[M]. 北京:文化艺术出版社, 2012年. 524页. 17. Цзюань Сунь. Китайский музыкальный театр новой эпохи: основные тенденции развития современной оперы во 2-й половине XX ст. Вестник Белорусского государственного университета культуры и искусств. Минск, 2010, № 1. С. 62–67.
Цзюй Цихун. Китайская музыка в XX веке. Циндао: Издательство Циндао, 1992. 258 с. 19. Цянь Юань. Современная китайская опера. Шанхай: Шанхайское издательство, 2003. 452 с.
Чень Ин. Китайская опера ХХ – начала XXI века: к проблеме освоения европейского опыта: дис. … канд. искусствоведения. 2015. 174 с.
Чжан Личжэнь. Современная китайская опера: история и перспективы развития: дис. кандидат искусствоведения. 2010. 149 с.
Чжу Линьцзи. Современная китайская камерная опера как отражение культуры постмодернизма: дис. … кандидат наук: 17.00.02 – Музыкальное искусство. ФГБОУ ВО «Новосибирская государственная консерватория имени М. И. Глинки». 2021. 219 с.
Эйдлин Л. З. О сюжетной прозе Лу Синя. Лу Синь. Повести и рассказы. Художественная литература, 1971. С. 1–28.
Minglu Gao. Inside Out: New Chinese Art. Publisher: University of California Press; First Edition (November 15, 1998). 204 p.
Minglu Gao. The Wall: Reshaping Contemporary Chinese Art. Publisher: Timezone 8/The Buffalo Fine Arts Academy. 2005. 414 p.
Writer Lu Xun’s short story ‘Regret for the Past’ to be staged as opera in May. Global Times. 23 Mar. 2018. URL: https://www.pressreader.com/china/global-times/20180323/281840054207264 (дата звернення: 16.02.2023).