LYRICAL AND PSYCHOLOGICAL DRAMA “REGRET FOR THE PAST” IN THE MIRROR OF ITS TIME: LU XUN – SHI GUANGNAN
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2023-1-16Keywords:
Shi Guangnan, Lu Xun, «Regret for the Past», «May 4th Movement», «era of openness and reforms», modern Chinese music, Chinese lyric opera, dramatic conflictAbstract
The reference to Shi Guangnan's (施光南) opera "Regret for the Past" (伤逝) is relevant in the context of the integration processes that characterize contemporary musical and theatrical art in Europe and China. Features of the libretto of the opera, based on the story of the outstanding Chinese writer and thinker Lu Xun (real name Zhou Shuzhen, 1881–1936) "Regret for the Past, or Notes of Juansheng" (1925), are considered through the prism of the socio-historical processes of the XX century, which had a direct impact on the plot concept of Lu Xun's story and the musical dramaturgy of Shi Guangnan's opera. Separated by more than half a century, Shi Guangnan's opera and Lu Xun's story were at the forefront of their time. In the work the main factors that determined the features of the worldview and aesthetic views of Lu Xun are identified, the main problematic lines of the writer's work are studied. The core ethical issues expressed in the story "Mourning of the Gone" are also indicated. Dramaturgy and the system of artistic images of the story are analyzed from the point of view of the relevant problems of Chinese society in the first quarter of the XX century. The relationship between the two main characters of the composition – Juansheng and Zijun – is the center of the dramaturgy of the opera. The story, told in the first person, is a dramatic narrative and the protagonist's remorse. Juansheng and Zijun belonged to a generation awakened by the wave of a new culture. Their youth coincided with the tragic events of the May 4th Movement. They aspired to democracy and science, wanting free and unconditional love. However, severe public condemnation and social obstacles have led to insurmountable difficulties in the life of a couple in love. The article highlights the explicit and hidden motives that prompted Shi Guangnan to reconsider the text, which has been known for a long time, but is not typical for the writer. The focus on the inner world of the characters determines the entire musical and stage structure of Shi Guangnan's opera “Regret for the Past”. The main feature of Shi Guangnan's opera is its intimacy. Shi Guangnan's commitment to the genre branch of the European lyric-psychological opera is obvious. The article uncovers the compositional and dramatic features of the opera in terms of the interaction of Chinese and Western European traditions, reveals the technology of organic combination in the stylistics of the opera of national codes with the academic musical language, determines the originality of the creative method of Shi Guangnan, due to the preservation of a large number of traditional cultural factors.
References
Ван Юйхэ. Китайская новая история музыки. Пекин: Издательство народной музыки, 2002. 377 с.
Васильев В. П. Очерк истории китайской литературы. Институт Конфуция в СПбГУ, 2013. 334 с.
Дай Юй. Элементы традиционной культуры в новой китайской музыке «периода открытости»: дис. ... канд. искусствовед. 2017. 238 с.
Иэн Бурума. Путь, которым мог пойти Китай. URL: https://forbes.kz/life/observation/put_kotoryim_mog_ poyti_kitay/ (дата звернення: 16.02.2023).
Классическая китайская опера «Скорбь по умершим» была поставлена в Большом театре Фуцзянь 24 и 25 числа. (2016) 中国经典歌剧《伤逝》24日、25日在福建大剧院上演 2016-04-21 URL: https://www.sohu. com/a/70590554_148871 (дата звернення: 16.02.2023)
Коробова А. Полемика о «литературе шрамов» и политика КНР в области литературы в конце 1970-х – середине 1980-х годов. Журнал Шаги / Steps. Т. 8. № 4. 2022. С. 120–135. 7. Ли Шиюань. Китайская современная музыка – диалог Китая и Запада. Шанхай: Издательство Шанхайской консерватории, 2004. 303 с.
Ли Яо Гуо. Современная китайская опера. Ганьсу: Издательство Ганьсу, 1998. 150 с.
Лу-Синь. Повести и рассказы / Сост.: Н. Федоренко. Художественная литература, 1971. 496 с.
Люй Пэн. История китайского искусства в XX веке. Пекин: Издательство «Пекинский университет». 2009 陆鹏。 20世纪中国美术史. 北京:北京大学出版社。 2009.
Семанов В. И. Эволюция китайского романа. Конец XVIII – начало XX в. Наука, 1970. 343 с.
Сунь Лу. Китайская народная опера: к проблеме становления и развития жанра: автореф. дис. кандидата иск: 17.00.03. 2016. 29 с.
У Минмин. Композитор Ши Гуаннань: к постановке проблемы биографических исследований в китайском музыковедении. Актуальные проблемы высшего музыкального образования. 2020. С. 69–75.
Фэн Сюэфэн. Литературный творческий путь Лу Синя (1881–1936). Чанша, 1980.
Хуан Инань. Публицистика Лу Синя, 1881–1936 гг.: дис. … кандидат филологических наук: 10.01.10 – Журналистика. 2001. 163 с.
Цзин Лань. История китайской оперы 1920–2000 гг. Пекин: Издательство «Искусство Культуры», 2012. 524 с. 荆蓝. 中国歌剧史 1920–2000[M]. 北京:文化艺术出版社, 2012年. 524页. 17. Цзюань Сунь. Китайский музыкальный театр новой эпохи: основные тенденции развития современной оперы во 2-й половине XX ст. Вестник Белорусского государственного университета культуры и искусств. Минск, 2010, № 1. С. 62–67.
Цзюй Цихун. Китайская музыка в XX веке. Циндао: Издательство Циндао, 1992. 258 с. 19. Цянь Юань. Современная китайская опера. Шанхай: Шанхайское издательство, 2003. 452 с.
Чень Ин. Китайская опера ХХ – начала XXI века: к проблеме освоения европейского опыта: дис. … канд. искусствоведения. 2015. 174 с.
Чжан Личжэнь. Современная китайская опера: история и перспективы развития: дис. кандидат искусствоведения. 2010. 149 с.
Чжу Линьцзи. Современная китайская камерная опера как отражение культуры постмодернизма: дис. … кандидат наук: 17.00.02 – Музыкальное искусство. ФГБОУ ВО «Новосибирская государственная консерватория имени М. И. Глинки». 2021. 219 с.
Эйдлин Л. З. О сюжетной прозе Лу Синя. Лу Синь. Повести и рассказы. Художественная литература, 1971. С. 1–28.
Minglu Gao. Inside Out: New Chinese Art. Publisher: University of California Press; First Edition (November 15, 1998). 204 p.
Minglu Gao. The Wall: Reshaping Contemporary Chinese Art. Publisher: Timezone 8/The Buffalo Fine Arts Academy. 2005. 414 p.
Writer Lu Xun’s short story ‘Regret for the Past’ to be staged as opera in May. Global Times. 23 Mar. 2018. URL: https://www.pressreader.com/china/global-times/20180323/281840054207264 (дата звернення: 16.02.2023).