СЕГМЕНТИ НАУКОВОГО ДИСКУРСУ ДОСЛІДЖЕНЬ ТВОРЧОСТІ ДЛЯ БАЯНА-АКОРДЕОНА УКРАЇНСЬКИХ КОМПОЗИТОРІВ ПЕРІОДУ НЕЗАЛЕЖНОСТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2022-6-1

Ключові слова:

творчість, українські композитори, баян, акордеон, дослідження, наука, дисертація.

Анотація

Проблематика статті зконцентрована навколо певного аналізу дисертаційних досліджень, у яких предметний пріоритет – творчість українських композиторів-баяністів (акордеоністів) та його розмаїта складова. Таким чином, діяльність українських композиторів знайшла розгорнуте висвітлення у працях М. Булди, А. Голяки, А. Гончарова, Є. Іванова, А. Черноіваненко, Д. Кужелєва, Г. Олексів, Я. Олексіва, А. Нижника, А. Єрьоменка, А. Сташевського, А. Шамігова, Ю. Чумака. У роботах – окреслені жанрові особливості, стереотипи і напрямки класифікації творчості, виокремлені творчі портрети та діяльність представників різних композиторських шкіл (зокрема, В. Власов – Львівської та Одеської; А. Гайденко – Харківської; В. Зубицький – Київської), розкрито затребуваність українських митців українською та міжнародною спільнотою. Проаналізовані дослідження, становлять базову основу феномену і простежуть розвиток творчості композиторського наслідування від фольклорної обробки до оригінальної академічної музики у поєднанні з сучасними готово-виборними багато-тембровими інструментами та прийомами гри у співвідношенні до формування виконавської майстерності баяніста-акордеоніста. Власне, творчість та її різновид, у доробку українських композиторів-баяністів, постає ключовою фазою входження баяна-акордеона у сферу академічних інструментів. Оригінальна музика українських митців (Зубицького, Рунчака, Власова, Олексіва та ін.) визнана та затребувана у світі, і тим самим, постає вагомим чинником інтеграції у міжнародний соціокультурний прострі. Наукові факти говорять про глибину пізнання музики та її вплив на емоційно-психологічний симбіоз, навчально-концертний український баянно-акордеонний репертуар як засіб виховання культури музиканта, репертуарну політику у часі та просторі крізь призму наповненості сучасними композиторськими техніками та виконавськими прийомами, конкурентно-спроможність українських композиторів у гроні світової композиторської індустрії з написання оригінального репертуару для баяна-акордеона.

Посилання

Булда М. Естрадно-джазова музика в акордеонно-баянному мистецтві України другої половини ХХ – початку ХХІ століття: композиторська творчість і виконавство : автореф. дис. …. канд. мистецтвозн. : спец. 17.00.03 «Музичне мистецтво». Харків, 2007. 22 с.

Голяка Г. Творчість Володимира Зубицького в контексті розвитку сучасного баянного репертуару : автореф. дис. … канд. мистецтвознав. : спец. 17.00.03 «Музичне мистецтво». Харків, 2008. 20 с.

Гончаров А. Неофольклористичні тенденції у баянній творчості В. Зубицького : автореф. дис. … канд. мистецтвознав. : спец. 17.00.03 «Музичне мистецтво». Київ, 2006. 17 с.

Давидов М. Історія виконавства на народних інструментах (Українська академічна школа): підручник [для вищих та сер. муз. навч. закладів]. Київ: НМАУ ім. П. І. Чайковського, 2010. 592 с.

Душний А. «Прикарпатський дует баяністів»: творчо-виконавський аспект : навч. пос. Дрогобич : Посвіт, 2007. 88 с.

Душний А. Анатолій Онуфрієнко: життя присвячене музиці : монографія / [за заг. ред. Б. Пица]. Дрогобич : Посвіт, 2010. 328 с.

Душний А., Пиц Б. Львівська школа баянно-акордеонного мистецтва: довідник. Дрогобич : Посвіт, 2010. 216 с.

Єрьоменко А. Баянна творчість Анатолія Гайденка: естетичні та жанрово-стильові аспекти : автореф. дис. … канд. мистецтвознав. : спец. 17.00.03 «Музичне мистецтво». Суми, 2019. 23 с.

Іванов Є. Академічне баянно-акордеонне мистецтво на Україні : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. мистецтвознавства : спец. 17.00.03 «Музичне мистецтво». Київ, 1995. 16 с.

Кужелєв Д. Баянна творчість українських композиторів : навч. посіб. Львів : СПОЛОМ, 2011. 206 с.

Кужелєв Д. Художні тенденції розвитку академічного баяного виконавства у другій половині ХХ століття : автореф. дис. … канд. мистецтвознав. : спец. 17.00.01 «Теорія і історія культури». Київ, 2002. 20 с.

Нижник А. Український баянний концерт: тенденції розвитку жанру : автореф. дис. … канд. мистецтвознав. : спец. 17.00.03 «Музичне мистецтво». Львів, 2013. 18 с.

Олексів Г. Жанр перекладення в сучасному баянному мистецтві: історичний та аналітичний аспекти : дис. … наук. ступ. док. філософ. : спец. 025 «Музичне мистецтво». Львів, 2021. 205 с.

Олексів Я. Рецепція жанрів сюїти і партити в українській баянній музиці другої половини ХХ століття : автореф. дис. … канд. мистецтвознав.: спец. 17.00.03 «Музичне мистецтво». Львів, 2011. 20 с.

Семешко А. Баянно-акордеонне мистецтво України на зламі ХХ–ХХІ століть : довідник. Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 2009. 244 с.

Семешко А. Виктор Власов. Київ : Acco-opus, 2004. 112 с.

Сташевський А. Баянне мистецтво в Україні: тенденції розвитку оригінальної музики та індивідуальне втілення жанрово-стильового аспекту у творчості Володимира Рунчака : автореф. дис. … канд. мистецтвознав. : спец. 17.00.03 «Музичне мистецтво». Київ, 2004. 20 с.

Сташевський А. Великі жанри в українській музиці для баяна та акордеона (тенденції розвитку в останній чверті ХХ та на початку ХХІ століть) : монографія. Луганськ : Поліграфресурс, 2007. 159 с.

Сташевський А. Володимир Рунчак «Музика про життя…» Аналітичні есе баянної творчості : монографічне дослідження. Луцьк : Волин. обл. друкарня, 2004. 199 с.

Сташевський А. Нариси з історії української музики для баяна : навч. посіб. [для студ. вищ. навч. закл. мистецтв і освіти]. Луганськ : Поліграфресурс, 2006. 152 с.

Сташевський А. Специфіка виражальних засобів в українській музиці для баяна (остання чверть ХХ – перше десятиріччя ХХІ ст.) : дис. … доктора мистецтвознав. : спец. 17.00.03 «Музичне мистецтво». Київ, 2014. 473 с.

Черепанин М., Булда М. Естрадний олімп акордеона: монографія. Івано-Франківськ : Видавництво «Лілея-НВ», 2008. 256 с.

Черноіваненко А. Фактура у виявленні виражальних властивостей баянної музики : автореф. дис. … канд. мистецтвознав. : спец. 17.00.03 «Музичне мистецтво». Одеса, 2001. 20 с.

Чумак Ю. Творчість Віктора Власова в контексті баянно-акордеонної музики України : автореф. дис. … канд. мистецтвознав. : спец. 17.00.03 «Музичне мистецтво». Одеса, 2014. 20 с.

Шамігов А. Особливості опосередкування фольклору в оригінальній музиці українських композиторів для баяна соло (фольклорний неоромантизм, неофольклоризм, нова фольклорна хвиля) : автореф. дис. … канд. мистецтвознав. : спец. 26.00.01 «Теорія й історія культури». К., 2011. 16 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-03-10

Як цитувати

ДИДИК, Р. (2023). СЕГМЕНТИ НАУКОВОГО ДИСКУРСУ ДОСЛІДЖЕНЬ ТВОРЧОСТІ ДЛЯ БАЯНА-АКОРДЕОНА УКРАЇНСЬКИХ КОМПОЗИТОРІВ ПЕРІОДУ НЕЗАЛЕЖНОСТІ. Fine Art and Culture Studies, (6), 3–11. https://doi.org/10.32782/facs-2022-6-1

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО