SEGMENTS OF THE SCIENTIFIC DISCOURSE OF CREATIVITY RESEARCH FOR BAYAN-ACCORDION OF UKRAINIAN COMPOSERS OF THE INDEPENDENCE PERIOD

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2022-6-1

Keywords:

creativity, Ukrainian composers, bayan, accordion, research, science, dissertation.

Abstract

The problem of the article is concentrated around a certain analysis of dissertation studies, in which the subject priority is the work of Ukrainian composers-bayanists (accordionists) and its various components. So, the activity of Ukrainian composers was extensively covered in works M. Bulda, G. Golyaka, A. Goncharov, Ye. Ivanov, A. Chernoivanenko, D. Кuzhelev, H. Oleksiv, Y. Oleksiv, A. Nyzhnyk, A. Yeremenko, A. Stashevskiy, A. Shamihov. In the works – outlined genre features, stereotypes and directions of creativity classification, creative portraits and activities of representatives of various composer schools are singled out (in particular, V. Vlasov – from Lviv and Odesa; A. Haydenko – Kharkiv; V. Zubytskyi – Kyiv), the demand for Ukrainian artists in Ukrainian was revealed and the international community. Analyzed studies, constitute the basic basis of the phenomenon and trace the development of the creativity of the composer's imitation from folk processing to the original academic music in combination with modern ready-selectable multi-timbral instruments and techniques of the game in relation to the formation of the performance skill of the bayanist-accordionist. Actually, creativity and its variety, in the works of Ukrainian bayanist composers, appears as the key phase of the bayanaccordion entry into the field of academic tools. The original music of Ukrainian composers (Zubytskyi, Runchak, Vlasov, Oleksiv, etc.) recognized and in demand in the world, and by the same becomes an important factor of integration in the international socio-cultural space. Scientific facts speak of the depth of knowledge of music and its influence on emotional and psychological symbiosis, educational-concert Ukrainian bayan-accordion repertoire as a means of educating the musician’s culture, repertoire policy in time and space through the prism of being filled with modern compositional techniques and performance methods, competitiveness of Ukrainian composers in the world composition industry from writing an original repertoire for the bayan-accordion.

References

Булда М. Естрадно-джазова музика в акордеонно-баянному мистецтві України другої половини ХХ – початку ХХІ століття: композиторська творчість і виконавство : автореф. дис. …. канд. мистецтвозн. : спец. 17.00.03 «Музичне мистецтво». Харків, 2007. 22 с.

Голяка Г. Творчість Володимира Зубицького в контексті розвитку сучасного баянного репертуару : автореф. дис. … канд. мистецтвознав. : спец. 17.00.03 «Музичне мистецтво». Харків, 2008. 20 с.

Гончаров А. Неофольклористичні тенденції у баянній творчості В. Зубицького : автореф. дис. … канд. мистецтвознав. : спец. 17.00.03 «Музичне мистецтво». Київ, 2006. 17 с.

Давидов М. Історія виконавства на народних інструментах (Українська академічна школа): підручник [для вищих та сер. муз. навч. закладів]. Київ: НМАУ ім. П. І. Чайковського, 2010. 592 с.

Душний А. «Прикарпатський дует баяністів»: творчо-виконавський аспект : навч. пос. Дрогобич : Посвіт, 2007. 88 с.

Душний А. Анатолій Онуфрієнко: життя присвячене музиці : монографія / [за заг. ред. Б. Пица]. Дрогобич : Посвіт, 2010. 328 с.

Душний А., Пиц Б. Львівська школа баянно-акордеонного мистецтва: довідник. Дрогобич : Посвіт, 2010. 216 с.

Єрьоменко А. Баянна творчість Анатолія Гайденка: естетичні та жанрово-стильові аспекти : автореф. дис. … канд. мистецтвознав. : спец. 17.00.03 «Музичне мистецтво». Суми, 2019. 23 с.

Іванов Є. Академічне баянно-акордеонне мистецтво на Україні : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. мистецтвознавства : спец. 17.00.03 «Музичне мистецтво». Київ, 1995. 16 с.

Кужелєв Д. Баянна творчість українських композиторів : навч. посіб. Львів : СПОЛОМ, 2011. 206 с.

Кужелєв Д. Художні тенденції розвитку академічного баяного виконавства у другій половині ХХ століття : автореф. дис. … канд. мистецтвознав. : спец. 17.00.01 «Теорія і історія культури». Київ, 2002. 20 с.

Нижник А. Український баянний концерт: тенденції розвитку жанру : автореф. дис. … канд. мистецтвознав. : спец. 17.00.03 «Музичне мистецтво». Львів, 2013. 18 с.

Олексів Г. Жанр перекладення в сучасному баянному мистецтві: історичний та аналітичний аспекти : дис. … наук. ступ. док. філософ. : спец. 025 «Музичне мистецтво». Львів, 2021. 205 с.

Олексів Я. Рецепція жанрів сюїти і партити в українській баянній музиці другої половини ХХ століття : автореф. дис. … канд. мистецтвознав.: спец. 17.00.03 «Музичне мистецтво». Львів, 2011. 20 с.

Семешко А. Баянно-акордеонне мистецтво України на зламі ХХ–ХХІ століть : довідник. Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 2009. 244 с.

Семешко А. Виктор Власов. Київ : Acco-opus, 2004. 112 с.

Сташевський А. Баянне мистецтво в Україні: тенденції розвитку оригінальної музики та індивідуальне втілення жанрово-стильового аспекту у творчості Володимира Рунчака : автореф. дис. … канд. мистецтвознав. : спец. 17.00.03 «Музичне мистецтво». Київ, 2004. 20 с.

Сташевський А. Великі жанри в українській музиці для баяна та акордеона (тенденції розвитку в останній чверті ХХ та на початку ХХІ століть) : монографія. Луганськ : Поліграфресурс, 2007. 159 с.

Сташевський А. Володимир Рунчак «Музика про життя…» Аналітичні есе баянної творчості : монографічне дослідження. Луцьк : Волин. обл. друкарня, 2004. 199 с.

Сташевський А. Нариси з історії української музики для баяна : навч. посіб. [для студ. вищ. навч. закл. мистецтв і освіти]. Луганськ : Поліграфресурс, 2006. 152 с.

Сташевський А. Специфіка виражальних засобів в українській музиці для баяна (остання чверть ХХ – перше десятиріччя ХХІ ст.) : дис. … доктора мистецтвознав. : спец. 17.00.03 «Музичне мистецтво». Київ, 2014. 473 с.

Черепанин М., Булда М. Естрадний олімп акордеона: монографія. Івано-Франківськ : Видавництво «Лілея-НВ», 2008. 256 с.

Черноіваненко А. Фактура у виявленні виражальних властивостей баянної музики : автореф. дис. … канд. мистецтвознав. : спец. 17.00.03 «Музичне мистецтво». Одеса, 2001. 20 с.

Чумак Ю. Творчість Віктора Власова в контексті баянно-акордеонної музики України : автореф. дис. … канд. мистецтвознав. : спец. 17.00.03 «Музичне мистецтво». Одеса, 2014. 20 с.

Шамігов А. Особливості опосередкування фольклору в оригінальній музиці українських композиторів для баяна соло (фольклорний неоромантизм, неофольклоризм, нова фольклорна хвиля) : автореф. дис. … канд. мистецтвознав. : спец. 26.00.01 «Теорія й історія культури». К., 2011. 16 с.

Published

2023-03-10

How to Cite

ДИДИК, Р. (2023). SEGMENTS OF THE SCIENTIFIC DISCOURSE OF CREATIVITY RESEARCH FOR BAYAN-ACCORDION OF UKRAINIAN COMPOSERS OF THE INDEPENDENCE PERIOD. Fine Art and Culture Studies, (6), 3–11. https://doi.org/10.32782/facs-2022-6-1