ІННОВАЦІЙНІ НАПРЯМИ ФОРМУВАННЯ СПІВАЦЬКОЇ КУЛЬТУРИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2023-1-3

Ключові слова:

майбутні вчителі музичного мистецтва, інноваційні напрями, співацькі здібності, основи вокальної культури, вокальні методики, науково-методична література

Анотація

Анотаціяю. Висвітлено рекомендації систематизованого використання інноваційних напрямів розвитку співацького голосу майбутніх учителів мистецтва у сучасній практиці підготовки в ЗВО. Стаття містить поради викладачам щодо застосування інноваційних науково-методичних засад у практичній роботі з розвитку співацького голосу здобувачів музичної освіти. Специфіка педагогічного спрямування вокального навчання у вищих навчальних закладах вимагає формування високого рівня розвитку вокально-технічного комплексу умінь та навичок; усвідомлення закономірностей процесу утворення голосу; розвитку вокально-слухових умінь; володіння науково-теоретичною базою знань із проблем розвитку учителя музичного мистецтва. Значне зростання зацікавленості у вокальному мистецтві у різних сферах людської діяльності і, зокрема, масове поширення різноманітних «модних» шоу-програм, мистецьких майстерень, конкурсів, картингів, творчих проектів тощо, засвідчують брак професійного підходу до кваліфікованої підготовки вокально-педагогічних кадрів, здатних задовільнити потреби сьогодення. А нові вимоги, як відомо, потребують якісно нових фахівців, які б зуміли професійно реалізувати ці проблеми. Мета роботи полягає у розкритті і узагальненні інноваційних вокальних методик підготовки здобувачів освіти у ЗВО, аналіз науково-методичних засад розвитку співацького голосу на допомогу викладачам вокалу у роботі з майбутніми учителями музичного мистецтва. Висвітленні нових прийомів вокально-методичної роботи над розвитком співацького голосу здобувачів музичної освіти. Методологія. Розвиток співацького голосу вимагає чіткої побудови стратегії і тактики педагогічної діяльності. Засвоєння необхідного обсягу інформації, оволодіння практичними уміннями і навичками вимагає більш чіткої організації навчального процесу. Методика викладання будь-якої дисципліни ґрунтується на врахуванні її закономірностей і підпорядковується певним принципам, від яких залежить її ефективність. Закономірності навчання віддзеркалюють залежність між діяльністю викладача, діяльністю здобувача та змістом навчання. Методика базується на обґрунтованих та науково перевірених принципах навчання, зумовлених закономірностями і завданнями навчальної діяльності. Загальна педагогіка дає таке визначення поняття принципів педагогічного процесу (лат. principium – основа, початок) – система основних вимог до навчання і виховання, дотримання яких дає змогу ефективно вирішувати проблеми всебічного розвитку. Ефективність розвитку співацького голосу майбутніх педагогів залежить від методів, за допомогою яких викладач вокалу формує та розвиває співацький голос здобувача, здійснює процес передачі вокально-педагогічного досвіду. Педагогічний словник так подає поняття «метод». Метод (з грецької – шлях дослідження чи пізнання) – спосіб організації практичного й теоретичного освоєння дійсності, зумовлений закономірностями об’єкта, що розглядається. Методом розвитку співацького голосу можна вважати спосіб організації упорядкованої взаємопов’язаної діяльності педагога та здобувача, спрямованої на практичне засвоєння та теоретичне осягнення засад вокального навчання, тобто – спосіб, за допомогою якого викладач передає, а здобувач засвоює теоретичні знання та вокально-практичні уміння та навички. Наукова новизна. У сучасних умовах реформування вищої педагогічної та музичної освіти, особливої актуальності набуває проблема модернізації підготовки майбутніх учителів мистецьких дисциплін до самостійної діяльності та забезпечення їхньої конкурентоспроможності на ринку праці. Саме тому особливості формування та розвитку студентів вимагають оновлення свого методичного підґрунтя, що стає дедалі більш значущим у теорії та практиці музичного навчання. Сучасна школа потребує фахівця з ґрунтовними психолого-педагогічними, предметно-спеціальними знаннями, прикладними уміннями та навичками, за допомогою яких учитель зможе ефективно реалізувати завдання, мету і цілі навчально-освітнього процесу.В дослідженнях з теорії і методики навчання музики і музичного виховання підкреслюється, що визначений комплекс вокальних знань, умінь і навичок не є достатнім дляроботи фахівців музично-педагогічного профілю, сутність професійної діяльності яких передбачає проектування і використання такої методики навчання студентів співу, яка б забезпечувала не тільки розкриття і формування їх власних співацьких можливостей і здібностей, а й враховувала б при цьому срецифіку майбутньої вокальної роботи із школярами. Тому актуальною стає проблема вдосконалення професійної підготовки здобувачів вищих навчальних закладів, змісту навчання, створення та втілення в практику роботи вищої школи новітніх методик викладання фахових дисциплін. Висновки. Становлення творчої індивідуальності є важливою умовою повноцінного розвитку особистості. Людина, яка має постійний та усвідомлений інтерес до творчості, вміє реалізувати свої творчі здібності, успішніше адаптується до змінення життєвих ситуацій, легше створює свій індивідуальний стиль діяльності, більш здатна до самовдосконалення. Еволюція вокального мистецтва вимагає вивчення провідних методик із питань постановки голосу. Процес розвитку вокальної майстерності є творчим, тому має свої особливості. Сучасні вокальні школи базуються на академічній постановці голосу, оскільки це складний процес, вимагають від співака систематичної цілеспрямованої роботи, опанування усього комплексу вокально-технічних навичок, теоретичних і практичних основ професійного співу.

Посилання

Антонюк, В. Г., (2000). Постановка голосу: навчальний посібник для студентів вищих муз. закладів. Київ: Українська ідея, 68 с.

Азарова Л. Є., (2018). Українська мова професійного спілкування. Практичний курс [Текст]. Частина І. Вінниця : ВНТУ, 126 с.

Бриліна В. Л., (2015). Педагогічне значення вокального фольклору в музично-естетичному вихованні, бібліографічний опис для цитування, Київ, 77 с.

Бриліна В. Л., Ставінська Л. М. (2015). Вокальна професійна підготовка вчителя музики, мет.посібник, Киів, Нова книга, 96 с.

Василенко Л. М., (2003). Взаємодія вокального і методичного компонентів у процесі професійної підготовки майбутнього вчителя музики. (Дис. канд. пед. наук). Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова. Київ, 211 с.

Гончаренко С. У. (1997). Український педагогічний словник, Київ, 206 с.

Гавриленко, Л. М., (2005). Психологічний фактор як домінуючий у процесі вокального виховання дитини. Теоретичні та практичні питання культурології. Зб. наук. праць НМАУ, Мелітопольський держ. педаг. Університет, Сана, С. 86–92.

Гавриленко, Л. М., (2008). Педагогічні умови формування основ вокальної культури учнів молодшого віку. Зб. наук. праць, Кам’янець-Поділ. Нац.. ун-т ім. І. Огієнка. Серія педагогічна. Кам’янець-Подільський: ПП Мошак М.І., вип. XIX. С. 126–129.

Гавриленко Л. М. (2010). Формування основ вокальної культури молодших школярів. (Дис. канд. пед. наук). Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова. Київ, 211 с.

Гребенюк, Н. Є., (1999). Вокально-виконавська творчість: психолого-педагогічний та мистецтвознавчий аспекти. [Монографія ]. Наукова праця. Київ: НМАУ ім. П.І.Чайковського, 269 с.

Данильчук О. Я. (2019). Актуальність фонетичного методу в процесі виховання співака виконавця. Збірник журнала Мистецтво “Молодий вчений” №10. Прикарпатський національний університет ім. В. Стефаника. Івано-Франківськ, 77 с.

Мадишева Т. П. (2002). Співак і мова : культура співу мовою оригіналу: теорія та практика: навч. посіб. для студ. вокал. ф-тів ВНЗ культури і мистецтва України. Харків : Штріх, 160 с.

Матвєєва О. В. (2006). Сценічне хвилювання як детермінанта вокально-виконавської надійності майбутніх учителів музики. Наука і сучасність: зб. наук. праць Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Київ, С. 64–71.

Матвєєва О. В. (2010). Методика формування вокально-виконавської надійності у майбутніх учителів музики Дис. на здобуття наукового ступеня канд пед. наук. Київ.

Олексюк О. М. (2006). Музична педагогіка. Навч. посібник. Київ: КНУКІМ, 188 с.

Падалка Г. М. (2008). Педагогіка мистецтва: теорія і методика викладання мистецьких дисциплін. Монографія. Київ : Освіта України, 272 с.

Пономарьова Г. Ф. (2010). Теоретико-методичні засади оцінювання професійної компетентності учителів: монографія А. А. Харківська, Т. В. Отрошко. Харків : ХГПА, 180 с.

Ройченко І. В. (2016). Використання фольклору на уроках музичного мистецтва в початкових класах. Вінниця: ММК, 54 с.

Стасько Г. Є. (2019). Основи технології звукоутворення в сучасній практиці виховання голосу. Прикарпатський національний університет ім. В. Стефаника. Івано-Франківськ, 100 с.

Юцевич Ю. Є. (2003). Музика. Словник-довідник / Ю. Є. Юцевич. – 2-ге вид. – Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 352 с.

Юцевич Ю. Є. (1988). Програма з вокального класу Програма педагогічних інститутів. Київ : РУМК, 20 с.

Юцевич Ю. Є. (2005). Теорія і методика розвитку співацького голосу : навч.-метод. посіб. для викладачів і студентів мистецьких навчальних закладів, учителів шкіл різного типу. Київ: ІЗМН, 160 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-04-04

Як цитувати

ДУБОВСЬКА, О. (2023). ІННОВАЦІЙНІ НАПРЯМИ ФОРМУВАННЯ СПІВАЦЬКОЇ КУЛЬТУРИ. Fine Art and Culture Studies, (1), 18–25. https://doi.org/10.32782/facs-2023-1-3

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО