РЕІНТЕРПРЕТАЦІЯ ОБРАЗУ ГАЛИЦЬКО-ВОЛИНСЬКОГО КНЯЗІВСТВА В ТВОРЧОМУ ДОРОБКУ МИСТЕЦЬКОГО ОБ’ЄДНАННЯ «КУЛЯ»

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2022-6-8

Ключові слова:

Галицько-Волинське князівство, міфи, знаки, символи, картини-реконструкції, графіка, реінтерпретація, мистецьке об’єднання «Куля»

Анотація

Проблематика дослідження присвячена розкриттю реінтерпретації образу Галицько-Волинського князівства в творчому доробку провідних художників мистецького об’єднання «Куля». Увагу акцентовано на домінування широкого спектру ідей у творчості членів мистецького товариства. Доведено, що творчий доробок художників значний кількісно, та глибокий ідейно та важко піддається повному аналізу в межах лише статті, тому аналізуються лише деякі твори, які на нашу думку глибоко характеризують ідейний і техніко-технологічний портрет митців творчого об’єднання, їхні погляди та філософію створених образів тощо. Алегорична,символічна, багатоголоса творчість цього колективу епічна та монументальна. У багатьох творах відчувається суперечність між реальним і навколишнім світом і думкою автора. Охарактеризовано творчі постаті мистецького об’єднання та їх діяльність, яка спрямована на художню реінтерпретацію історії Галицько-Волинського князівства шляхом розвідок-візуалізацій маловідомих тем. Проаналізовано графічний доробок керівника мистецького об’єднання «Куля» – Олександра Дишка, як талановитого сучасного волинського графіка, реінтерпретатора образу Галицько-Волинського князівства. Визначено основні теми, типи образності та особливості їхнього втілення у художніх роботах митця. Окреслено давньоруську тематику і типи образів у графічних роботах, описано Триглава, Пентархію, Колокрута, Волинію.Алегорію, Європу. Алегорію, Князя Дулебата, Летобора численні знаки земель, замків, гербів, прапорів як ключові міфічні образи, знаки і символи, за допомогою яких відбувається реінтерпретація образу Галицько-Волинського князівства в роботах членів товариства. Проаналізовано специфіку реінтерпретації історичних персоналій Галицько-Волинського князівства різних його періодів, у тому числі цілого ряду вождів, князів, королів, святих, зазначено, що вони постають на картинах художників як у вигляді окремих фігур, так і як елементи більш складних композицій, стилізованого іконопису, географічно-політичних карт-розгорток, різноманітних сюжетних композицій. Доведено, що архітектурно-ландшафтна тематика представлена цілим рядом картин-реконструкцій, присвячених реінтерпретації історії Галицько-Волинського князівства шляхом вільного фантазування на основі історичних фактів, легенд, переказів, за допомогою елементів стилізації, дуже дрібних штрихів, граничної деталізації рисунка, що створює різноманітні візуальні ефекти та відчуття гри сенсів. Перше наукове осмислення образу Галицько-Волинського князівства у графічних роботах керівника мистецького об’єднання Олександра Дишка та членів мистецького об’єднання «Куля» є завданням нашого дослідження, актуальність якого полягає у необхідності сучасної мистецтвознавчої реінтерпретації подій давно минулих літ з метою просвітництва та популяризації давньої історії Луцька і Волині. Своїми творчими роботами члени мистецького об’єднання «Куля» авторитетно декларують про те, що дух править світом, утворюючи відносно самостійну ідеальну субстанцію. Властивості творчості, в основу якої покладено філософське розуміння буття, виражені в особливій художній формі, вони є унікальним, найефективнішим способом розуміння прекрасного.

Посилання

Байцар А. Рутенія – давня назва українських земель (карти ХIV–XVII ст.). 2018. 23 лют. URL: https://baitsar.blogspot.com/2018/02/xiv-xvii.html (дата звернення 01.12.2021).

Галицько-Волинська держава. Історія України: зародження української нації. URL: https://history.ed-era.com/vstup (дата звернення 02.02.2022).

Демиденко В. Символ і філософія свастики у різних народів. Останній бастіон. 2020. 20 лип. URL: https://bastion.tv/simvol-i-filosofiya-svastiki-u-riznih-narodiv_n36538 (дата звернення 01.10.2021).

Диба Ю. Батьківщина святого Володимира: Волинська земля у подіях Х століття (Міждисциплінарні нариси ранньої історії Руси-України). Львів : Видавництво Колір ПРО, 2014. 484 c.

Дишко Олександр. Велика Волинь. Art gallery галерея мистецтв. URL: https://www.volart.com.ua/art/dyshko/ (дата звернення 09.01.2022).

До річниці Волинсько-Галицької держави (1119). Луцьк 1429. Остання столиця. Альбом-каталог художнього обʼєднання КУЛЯ. Луцьк : Ініціал. 2019. С. 59.

Ісаєвич Я. Д. Королівство Русь. Енциклопедія історії України. Т. 5. Київ : Наукова думка, 2008. 568 с.

Пентархия: определение, история, современный контекст. Релігія в Україні. 2011. 21 лип. URL: https://www.religion.in.ua/zmi/foreign_zmi/11044-pentarxiya-opredelenie-istoriya-sovremennyj-kontekst.html (дата звернення 01.01.2022).

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-03-10

Як цитувати

БЕРЛАЧ, О., & ЛЕСИК-БОНДАРУК, О. (2023). РЕІНТЕРПРЕТАЦІЯ ОБРАЗУ ГАЛИЦЬКО-ВОЛИНСЬКОГО КНЯЗІВСТВА В ТВОРЧОМУ ДОРОБКУ МИСТЕЦЬКОГО ОБ’ЄДНАННЯ «КУЛЯ». Fine Art and Culture Studies, (6), 54–61. https://doi.org/10.32782/facs-2022-6-8

Номер

Розділ

ОБРАЗОТВОРЧЕ МИСТЕЦТВО, ДЕКОРАТИВНЕ МИСТЕЦТВО, РЕСТАВРАЦІЯ