“CRIMEAN SKETCHES” BY SERHII BORTKEVYCH THROUGH OF THE ORIENTALISM SEMANTICS PRISM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2023-3-3

Keywords:

orient, occident, piano suite, work by Serhii Bortkevych.

Abstract

Works of Serhii Bortkevych – composer and pianist from Kharkiv, were unknown in his Motherland during the Bolshevik era. Today we have the opportunity to study the legacy of the artist in the context of historical, genre, stylistic and other views, in particular, the problem of the “cultural meeting” of the Occident and the Orient in the musical art of past centuries, which is important for today. The purpose of the article is to reveal the semantic and stylistic features of the "Eastern" type of thinking in the suite “Crimean Sketches” by Serhii Bortkevych and to show this work among other examples of the embodiment of Orientalism in Ukrainian piano music. The research methodology is related to the following tasks: to outline the essence of the phenomenon of the “cultural meeting” of the West and the East; to consider the general thematic panorama of Serhii Bortkevychʼs music, to distinguish the works in which the features of orientalism are manifested; analyse the piano suite “Crimean Sketches” op. 8 through the prism of orientalism identifying it’s features; to show Serhii Bortkevychʼs suite among other examples of the orientalism embodiment in Ukrainian piano music. Scientific novelty. The article analyses the composition by Sergii Bortkevych, who was banned as a composer during the soviet era, through the prism of the oriental semantics embodiment. Conclusion. Serhii Bortkevychʼs piano suite “Crimean Sketches” reflects the composerʼs traditional romantic worldview, which is embodied in the corresponding semantic and stylistic features, including those caused by a combination of Occidental and Oriental types of musical thinking, the latter of which is caused by the atmosphere of the southern mountainous and Crimea marine environment. Manifestations of the Occidental thinking type in the suite are due to its programmatic semantics associated with the southern world of nature and life. They are revealed in the colourful display of the mysterious gorge with its varied landscapes in the first number “Rocks of Uch-Kosh”, the sophistication of the melodism in the robes of arabesque texture and the fresh colour of harmonic juxtapositions in the second number “Sea Caprice”, the “capriciousness” of the melodism and the oriental flavour of natural ethnic harmony in the play “Oriental Idyll”, the harmonic sequences colours and the overtone sounds phonies in the finale “Chaos”.

References

Азарова Ю. Діалог традицій Сходу та Заходу в музиці постмодернізму. Студії мистецтвознавчі. Київ, 2018. № 3. С. 7–31.

Гантінґтон С. П. Протистояння цивілізацій та зміна світового порядку / Пер. з англ. Н. Климчук. Львів : Кальварія, 2006. 474 с.

Калашникова А. Стильові параметри формування української фортепіанної музики малих форм першої третини ХХ ст. : дис. … канд. мистецтв. (доктора філософії) : 17.00.03. Харків, Суми, 2020. 225 с.

Карась Г. Музична культура української діаспори у світовому часопросторі ХХ століття : монографія. Івано-Франківськ : Тіповіт, 2012. 1164 с.

Кашкадамова Н. Фортепʼянно-виконавське мистецтво України : історичні нариси. Львів : Кінпатрі ЛТД, 2017. 611 с.

Левкулич Є. Фортепіанна спадщина Сергія Борткевича у актуальному просторі виконавського мистецтва ХХ – початку ХХІ століття : дис. … канд. мистецтв. : 26.00.01. Київ, 2021. 367 с. URL : levkulych-dysertatsiya.pdf (knmau.com.ua) (23.07.2023).

Лєбєдєва К. Творчість Сергія Борткевича в контексті історикокультурної епохи першої половини ХХ століття. Науковий вісник Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. Вип. 43, кн. 2 : Українська та світова музична культура: сучасний погляд. Київ, 2005. С. 35–41.

Наливайко Д. Літературознавча імагологія: предмет і стратегії. Літературна компаративістика. Київ, 2005. Вип. 1. С. 27–45.

Пупурс І. Схід у дзеркалі романтизму (імагологічна парадигма романтичного орієнталізму: на матеріалі західной східноєвропейських літератур кінця XVIII ‒ XIX ст.) : монографія. Суми : Університетська книга, 2017. 407 с. URL : https://shron1.chtyvo.org.ua/Pupurs_Iryna/Skhid_u_dzerkali_romantyzmu_imaholohichna_paradyhma_ romantychnoho_oriientalizmu_na_materiali_zakhidn.pdf? (22.07.2023).

Сукач М. Сергій Борткевич: партитура життя : худож.-док. мозаїка. Чернігів : Десна Поліграф, 2018. 136 с. URL: https://cg.gov.ua/web_docs/1/2016/12/docs/Serhii_Bortkevych-Sukach.pdf (04.07.2023).

Чередниченко О. Фортепіанна творчість С. Борткевича в світлі класико-романтичної традиції : дис. … канд. мистецтв. : 17.00.03. Харків, 2008. 367 с.

Чжу Чанлей. Конвергенція східної та західної художньої традиції в композиторській практиці: автореф. дис. ... канд. мистецтв. : 17.00.03. Київ, 2008. 20 с.

Шокало О. Агатангел Кримський – дослідник і перекладач Гафіза Ширазького (освоєння феномену суфізму на українському ґрунті). Східний світ. Київ, 2005. № 1. С. 142‒151. URL: http://history.org.ua/JournALL/orientworld/ orientworld_2005_1/13.pdf (15.06.2023).

Якубов Т. Сергій Борткевич та його скрипкова творчість: джерелознавчий і жанрово-стильовий аспекти : дис. … доктора філософії : 025. Київ, 2021. 430 с.

Bellman J. The Exotic in Western Music. Boston : Northeastern University Press, 1998. 370 р.

Bortkiewicz : site. URL: https://bortkiewicz.com/ (14.06.2023).

Clarke J. J. Oriental Enlightenment: The Encounter between Asian and estern Thought. London : Routledge, 1997. 273 p.

Johnson J. А. Echoes of the past: stylistic and compositional influences in the music of Sergei Bortkiewicz : Doctoral Document … Doctor of Musical Arts. Lincoln, Nebraska, 2016. 103 p.

Kalkman W., Trapman K. Sergej Bortkiewicz – De teruggevonden pianowerken. Piano Bulletin. Magazin. 2015. No. 3. Рр. 21–35.

Neumann I. B. Uses of the Other: «The East» in European Identity Formation. Series : Borderlines. Vol. 9. NED ‒ New edition, University of Minnesota Press, 1999. 304 р. URL: https://www.jstor.org/stable/10.5749/j.ctttv1zn (15.06.2023).

Rowland B. Art in East and West. An Introduction through Comparisons. Harvard University Press, 2014. 160 р.

Said E. W. Orientalism. New York : Pantheon Books, 1978. XI. 368 p.

Published

2023-09-04

How to Cite

БОДНАР, Д. (2023). “CRIMEAN SKETCHES” BY SERHII BORTKEVYCH THROUGH OF THE ORIENTALISM SEMANTICS PRISM. Fine Art and Culture Studies, (3), 18–25. https://doi.org/10.32782/facs-2023-3-3