MODERN SACRED ART IN THE DECORATION OF A HISTORICAL TEMPLE ENVIRONMENT (THE EXAMPLE OF THE CHURCH OF THE NEW MARTYRS OF THE UKRAINIAN PEOPLE IN THE CITY OF ZBORIV, TERNOPIL REGION)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2023-3-19

Keywords:

sacred art, icon, wall painting, stained glass, mosaic.

Abstract

The purpose of the article is to highlight the main trends and trends in the development of modern Ukrainian sacred art using the example of the interior of the church of the New Martyrs of the Ukrainian People in the city of Zboriv, Ternopil region, to analyze the work of artists who participated in the decoration of the church. The methodological basis of the research is a complex of general scientific methods: description, conversations, comparison, and observation, as well as special methods: art analysis, natural surveys, and historical and comparative analysis. The scientific novelty of the study consists of the analysis and characteristics of modern sacred art in the Church of the New Martyrs of the Ukrainian People in the city of Zboriv, Ternopil region. Data on the authors who participated in the decoration of the sacred building have been introduced into scientific circulation. Conclusions Having highlighted the concept of the visual organization of the temple space and researched the formation of the stylistic orientation of modern Ukrainian sacred art on the example of the decoration of the Church of the New Martyrs of the Ukrainian People in the city of Zboriv, Ternopil Region, it was established that using innovative methods and techniques in combination with traditional materials in the organization of the sacred space, artists: Volodymyr Kupetskyi, Valerian Fedoryak, Taras Gatal, Mykhailo Zarytskyi, Ihor Kalyuzhnyi, Tetyana Vytyaglovska managed to combine different types of art: artistic forging, stained glass, mosaic, monumental painting (murals), easel painting (icon painting), decorative and applied art (embroidery), decorative and applied art (tapestry), managed to form a modern style of the interior of the temple without violating established canons and traditions.

References

Дацюк Н. М. Сакральне мистецтво початку ХХІ століття в оздобленні храмового середовища Марійського духовного центру в селі Зарваниця / Н. М. Дацюк, М. М. Нетриб’як. Art and Design. 2021. № 4 (16). С. 78–87.

Дацюк Н. Сучасні тенденції оздоблення храмового середовища з використанням нетрадиційних технік у сакральному мистецтві ХХІ ст. KELM Scientific issue of Knowledge, Education, Law, Management. 2020. Випуск №8 (36) том. 1. С. 45–50.

Зятик Б. Поліхромія святилища храму Святих апостолів Петра і Павла с. Липники 2006-2013 рр.: пошуки мистецького стилю та іконографії. Вісник Львівської національної академії мистецтв. 2016. Вип. 28. С. 176–188. URL: https://lnam.edu.ua/files/Academy/nauka/visnyk/pdf_visnyk/28/18.pdf (дата звернення 24.05.2023)

Інтерактивна карта Української Греко-Католицької Церкви. : веб-сайт. URL: https://map.ugcc.ua/view/717- tserkva-novomuchenykiv-ukraynskogo-narodu-m-zboriv-ternopilska-oblast (дата звернення: 19.06.2023).

Криворучко Ю. Границі сакрального. 2020. URL: https://zbruc.eu/node/94818 (дата звернення: 09.06.2023).

Куневич Б. Тернопільсько-Зборівська архиєпархія УГКЦ. Парафії, монастирі, храми. Шематизм. ТОВ «Новий колір». 2007. 520 с.

Овсійчук В. Оповідь про ікону / В. Освійчук; Д. Крвавич; наук. ред. С. Павлюк. – Львів: Ін-т народознавства НАН України, 2000. 396 с.

Поліщук Н. Іконографія Зішестя Святого Духа: благодарити і благословити. 2018. URL: https://risu.ua/ ikonografiya-zishestya-svyatogo-duha-blago-dariti-i-blago-sloviti_n91020 (дата звернення: 10.06.2023).

Поліщук Н. Іконографія Тайної вечері: Причастя та зрада. 2020. URL: https://risu.ua/ikonografiya-taynoji- vecheri-prichastya-ta-zrada_n103929 (дата звернення: 15.06.2023).

Рудич О. Церковні розписи випускників Львівської національної академії мистецтв. Вісник Львівської національної академії мистецтв. 2015. Вип. 27. С. 191–201.

Степовик Д. Український стиль ікон: Творчість Василя Стефурака. Misioner, 2015. 384 с.

Томчишин Ю. Древня святиня Зборова на Тернопільщині: старовинні дзвони, трагічні історії українських новомучеників та ікона з минулого, Тернопіль. 2019. URL: https://poglyad.te.ua/rehiony/drevnya-svyatynya-zborova- na-ternopilshhyni-starovynni-dzvony-tragichni-istoriyi-ukrayinskyh-novomuchenykiv-ta-ikona-z-mynulogo.html (дата звернення: 19.06.2023).

Цебрій Є. У Зборові освятили копію унікальної історичної ікони. Краса неймовірна! Тернопіль, 2019. URL: https://te.20minut.ua/Podii/u-zborovi-osvyatili-kopiyu-unikalnoyi-istorichnoyi-ikoni-krasa-neymovi-10818912.html (дата звернення: 20.06.2023).

Церква Новомучеників українського народу в м. Зборові. 2009. URL: https://irp.te.ua/2009-11-03-12-21-02/ (дата звернення: 10.06.2023).

Біблія. Iсая 2:4. URL: https://www.bible.com/uk/bible/186/ISA.2.4.UBIO (дата звернення: 09.05.2023).

Біблія. Від Матвія 19:23-24. URL: https://www.bible.com/uk/bible/186/ISA.2.4.UBIO (дата звернення: 09.05.2023).

Published

2023-09-05

How to Cite

ДАЦЮК, Н. (2023). MODERN SACRED ART IN THE DECORATION OF A HISTORICAL TEMPLE ENVIRONMENT (THE EXAMPLE OF THE CHURCH OF THE NEW MARTYRS OF THE UKRAINIAN PEOPLE IN THE CITY OF ZBORIV, TERNOPIL REGION). Fine Art and Culture Studies, (3), 137–145. https://doi.org/10.32782/facs-2023-3-19

Issue

Section

FINE ARTS, DECORATIVE ARTS, RESTORATION