FEATURES OF THE DEVELOPMENT OF PROFESSIONAL COMPETENCIES OF A FUTURE MUSIC TEACHER IN THE CONTEXT OF MODERN CONDUCTING AND CHORAL TRAINING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2023-4-15

Keywords:

professional competencies, conductor training, vocal and choral group, choirmaster, choral management

Abstract

The article deals with the main professional competencies of a future music teacher (applicant for higher education), which are formed in the context of conductor and choral training and are relevant in today's conditions. The author analyzes the latest publications and research on the chosen topic. The purpose of the article is to highlight the relevance of introducing the basic principles of management into the conducting and choral training of a future music teacher of a general secondary education institution. The methodology of the article is based on scientific research and analysis of literary sources, using the analytical method to review the latest research and publications in the structure of conducting and choral education and performance. The main components of successful conducting activity are considered, including conducting and manual technique, vocal and instrumental skills, the ability to interpret musical material, personal qualities of the leader (empathy, ability to communicate, psychological stability, stress resistance, authoritarianism, certain civic and social positions). The expediency of introducing basic management functions into the conducting and choral training of students is argued, including: providing material and technical conditions, organizing socio-cultural activities and financial support, creating a psychological and emotional climate, popularizing and promoting the choir on the Internet. The importance of symbiosis of these functions into a single whole and their combination with related disciplines that have no connection with the musical arts is substantiated. The conclusions emphasize the positive value of the practical application of these qualities in the formation of future specialists, in particular those who will work with artistic groups in preschool, general secondary or higher education institutions.

References

Бондар Є. М. Художньо-стильовий синтез як феномен сучасної хорової творчості. Одеса : Астро-спринт, 2019. 388 с.

Гетманець Н. Ю., Линенко А. Ф. Формування лідерських якостей у майбутніх учителів майбутнього мистецтва в диригентсько-хоровому аспекті на прикладі одеської хорової школи. Інноваційна педагогіка : науковий журнал. Випуск 37. Одеса, 2021. С. 23–27.

Мартинюк А. К. Диригентсько-хорова виконавська майстерність майбутнього вчителя музичного мистецтва : навчальний посібник. Переяслав (Київ обл.) : Домбровська Я.М., 2023. 232 с.

Олексюк О. М. Музична педагогіка : навчальний посібник. Київ : КНУКІМ, 2006. 188 с.

Смирнова Т. А. Хорознавство (історія, теорія, методика): навчальний посібник. Харків : ННПУ, «Федорко», 2018. 212 с.

Ярмолюк О. В., Шкоба В. А., Степанюк А. В. Хоровий менеджмент як складова підготовки здобувачів фахової вищої освіти до професійної діяльності. Академічні студії. Серія: Педагогіка. Луцьк: Комунальний заклад вищої освіти «Луцький педагогічний коледж» Волинської обласної ради, 2023. №4. С. 87–92.

Ярошевська Л. В. Диригентсько-хорова підготовка майбутнього вчителя музичного мистецтва в умовах Нової української школи : навчально-методичний посібник для студентів вищих навчальних закладів спеціальності музичне мистецтво. Миколаїв : «РАЛ-поліграфія», 2020. 333 с.

Published

2023-11-20

How to Cite

ЯРМОЛЮК, О. (2023). FEATURES OF THE DEVELOPMENT OF PROFESSIONAL COMPETENCIES OF A FUTURE MUSIC TEACHER IN THE CONTEXT OF MODERN CONDUCTING AND CHORAL TRAINING. Fine Art and Culture Studies, (4), 113–118. https://doi.org/10.32782/facs-2023-4-15