PRINCIPLES OF THE STUDENT’S CREATIVE AND EXECUTIVE ACTIVITY IN POP SINGING CLASS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2023-5-1

Keywords:

principles, methodological model, pop singing, activation, performance, creative activity

Abstract

In a whirlwind of performance trends, we have outlined the basic principles of creativity and specific principles of the student’s executive activity. Attention is focused on practical interaction between student and teacher in the process of creative activity and stage skills. The purpose of the article – to determine the key principles of the student’s creative and performing activities in the pop singing class. The research methodology is focused in the following methods: analysis of creative activity through the prism of executive principles and means of activation in the process of professionalizing a student-singer; deduction in the focus of the systematic disclosure of the principles of creative activity of a student-singer and principles of executive activity in its various manifestations. The scientific novelty consists in revealing the fundamental principles of the student’s creative activity in pop singing class and synthesis of his performance potential. So, we have determined the principles of activating the student’s creative activity in pop singing class: combination of cognitive and creative activity; self-worth and content-structural dependence in the context of the training of a pop singer; socio-pedagogical conditioning of the process of creative activation and motivation for self-expression; the creation of a positive background and motivation of the student singer to the understanding of the results of creative activity. Among the principles of activation of the student’s executive potential in pop singing class, we disclosed the following: the first is – the project is prepared which is realized by all pre-thought-out elements (repertoire and its saturation in verbal and musical richness with a high-quality soundtrack; dance accompaniment of the composition; stage image, selected individually for the style of the song, or their cycle; light and sound support); the second is – the activation of simultaneous control over oneself, sound, light and scenic imagery (participation in a general concert, speeches at competitions, festival events, etc).

References

Бойчук А. Принципи активізації виконавського потенціалу естрадного співака. Актуальні проблеми розвитку українського та зарубіжного мистецтв: культурологічний, мистецтвознавчий, педагогічний аспекти: матеріали VІII Міжнародної науково-практичної конференції (с. Світязь Шацького району Волинської області, 16–18 червня 2023 року); Волинський національний університет імені Лесі Українки. Львів Торунь: Liha-Pres, 2023. С. 349–352.

Виконання під фонограму. Вікіпедія. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%92%D0%B8%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F_%D0%BF%D1%96%D0%B4_%D1%84%D0%BE%D0%BD%D0%BE%D0%B3%D1%80%D0%B0%D0%BC%D1%83

Довгань О. Сучасний науковий підхід до вокально-педагогічної діяльності. Вісник Чернігівського державного педагогічного університету імені Т. Г. Шевченка: збірник. Чернігів: ЧДПУ, 2009. Вип. 67. Серія: педагогічні науки. С. 216–220.

Душний А. Методика активізації творчої діяльності студентів педагогічних університетів у процесі музично-інструментальної підготовки: автореф. дис. … канд.. пед.. наук: спец. 13.00.02 «Теорія та методика навчання музики і музичного виховання». Київ, 2005. 20 с.

Зязюн І. Інтелектуально-творчий розвиток особистості в умовах неперервної освіти. Неперервна професійна освіта: проблеми, пошуки, перспективи. Київ: Видавництво «Віпол», 2000. С. 11–57.

Кочина О. Поняття та види інтелектуального піратства в Україні. URL: http://pgp-journal.kiev.ua/archive/2016/06/5.pdf

Мінусовка чи фонограма? URL: https://allminus.com.ua/forum/thread34-1.html

Основні види суміжних прав. URL: https://stud.com.ua/31561/pravo/osnovni_vidi_sumizhnih_prav

Сисоєва С. Педагогічна творчість: монографія. Харків – Київ: Каравелла, 1998.150 с.

Ткаченко М. До проблеми втілення художнього образу вокального твору засобами сценічної виразності (у контексті виконавської підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва). Педагогічні науки: зб. наук. праць. 2017. Вип. LXXV. Т. 2. С. 192–195. URL: file:///C:/Users/1/Downloads/1407-Текст%20статті-2505-1-10-20190420.pdf

Фарина Н., Тимошенко Т. Студія естрадного співу в сучасній системі мистецької освіти. Нова педагогічна думка. 2020. № 2 (102). С. 176–179. URL: http://npd.roippo.org.ua/index.php/NPD/issue/view/4

Фоломєєва Н. Теоретичні засади розвитку самостійної діяльності співаків-початківців у процесі професійної підготовки у закладах вищої освіти. Modern art education: theoretical-practical discourse: Scientific monograph. Riga, Latvia: «Baltija Publishing», 2023. С. 326–357. URL: http://baltijapublishing.lv/omp/index.php/bp/catalog/view/319/8702/18169-1

Published

2023-12-05

How to Cite

БОЙЧУК, А. (2023). PRINCIPLES OF THE STUDENT’S CREATIVE AND EXECUTIVE ACTIVITY IN POP SINGING CLASS. Fine Art and Culture Studies, (5), 3–9. https://doi.org/10.32782/facs-2023-5-1