THE LEITMOTIV SYSTEM OF OLEKSANDR KOZARENKO’S “ORESTEIA”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2024-1-5

Keywords:

Oleksandr Kozarenko, “Oresteia”, leitmotiv system, declamatory and instrumental leitmotivs, artistic integrity, compositional functions.

Abstract

The purpose of the paper is to analyze the leitmotiv system of Oleksandr Kozarenko’s melodrama “Oresteia” as one of the most representative chamber-theatrical works of the composer and determine its compositional functions. Methodology. The methods of intonational, genre, stylistic and compositional analysis of the musical text are used. Scientific novelty. A detailed intonational, genre, stylistic and compositional analysis of the leitmotiv system of the most representative Oleksandr Kozarenko’s chamber-theatrical works – the melodrama “Oresteia” (in the second version of the work) has been carried out for the first time in musicology. Six declamatory leitmotivs (misery, murders, deaths, burial, gorgon, escape) and four instrumental ones (improvisation, fanfares, lamento, dance march) are identified, outlined and characterized during the analysis of the leitmotiv system of the work. It is noted that the mentioned leitmotivs of the work serve as one of the most important means of creating artistic integrity of the performance. The branching nature of the leitmotiv system of “Oresteia”, its variability, but at the same time, the enduring emblematic function throughout the entire performance, their expressiveness, good recognizability and semantic significance are emphasized. Conclusions. The overview of leitmotiv connections of “Oresteia” demonstrates the compositional complexity of the work, filled with various intonational-thematic nodes and interweaving. The ten leitmotivs of “Oresteia” (six declamatory and four instrumental) not only serve as a significant means of artistic characterization and artistic integrity of “Oresteia”, but also demonstrate a high degree of improvisational thinking inherent in the entire range of the composer’s texts – his musical works, performance style, public-discussion practice, and also – a high degree of metaphorical nature of the musical text of “Oresteia”. At the level of the leitmotiv system of the work the role of metaphors is primarily assigned to instrumental leitmotivs. Fanfares, lamento, dance march embody the world of Agamemnon and Clytemnestra, while improvisation serves as a sign not only of the creative method, but also of the “Oresteia” Author himself.

References

Коменда О. «Вічне коло ніде не замкнеться до краю»: нова редакція «Орестеї» Олександра Козаренка (до

-річчя з дня народження композитора). Музикознавчі студії Інституту мистецтв СНУ імені Лесі Українки та

НМАУ ім. П.Чайковського. 2013. Вип.12 С. 143–146.

Коменда О. Жанрова панорама та періодизація творчої діяльності Олександра Козаренка. Вісник Київського

національного університету культури і мистецтв. Серія: Музичне мистецтво. 2018. №2. С. 146–154.

Коменда О. Жанрово-інтонаційні джерела творчості Олександра Козаренка. Минуле і сучасне української

музичної культури крізь призму європейських класичних традицій. Харків : ХНАДУ. 2013. С. 13−15.

Коменда О. Жанрово-інтонаційні джерела тематизму (на прикладі творчости Олександра Козаренка).

Записки Наукового товариства імені Шевченка. Т. CCLXVII. Праці музикознавчої комісії. 2014. С. 252−283.

Коменда О. Жанрово-інтонаційні джерела тематизму Олександра Козаренка: інтонаційні відкриття композитора. Музикознавчі студії інституту мистецтв Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки та Національної музичної академії України імені П.І. Чайковського. 2012. Вип. 10. С. 141−157.

Коменда О. Жанрово-інтонаційні джерела тематизму Олександра Козаренка: процес формування творчої індивідуальності. Музикознавчі студії інституту мистецтв Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки та Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. 2012. Вип. 9. С. 201−231.

Коменда О. Концентрований і розосереджений види тематизму у камерній творчості Олександра Козаренка. Яровиця. 2013. №1. С. 8−13.

Коменда О. Музична мова і мовлення в концепції українського національного мово-стилю Олександра Козаренка. Яровиця. 2014. № 3. С. 133−139.

Коменда О. «“П’єро” подарував мені Київ, а “Дон-Жуана” вже Львів…»: ескіз творчого портрету Олександра Козаренка. Музикознавчі студії Інституту мистецтв Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки та Національної музичної академії України імені П.І. Чайковського. 2014. Вип. 13. С. 13–39.

Коменда О. Олександр Козаренко. Місячний П’єро української музики. The Claquers. 2023. 31 жовт. URL: https://theclaquers.com/posts/12126#comment-120475

Коменда О. Олександр Козаренко: піаніст, композитор, музикознавець. Луцьк: Вежа-Друк, 2017. 252 с.

Коменда О. Універсальна творча особистість в українській музичній культурі: дис… д-ра мистецтвознав. 17.00.03, Київ, 2020. 519 с.

Коменда О. Універсальна творча особистість Олександра Козаренка. Музикознавчі студії Інституту мистецтв Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки та Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. Вип. 14. 2014. С. 13–29.

Komenda O. Współczesny kompozytor ukraiński Ołeksander Kozarenko i jego twórczość sceniczna. Kamerton. 2013. №57. S. 252−259.

Published

2024-04-26

How to Cite

КОМЕНДА, О. (2024). THE LEITMOTIV SYSTEM OF OLEKSANDR KOZARENKO’S “ORESTEIA”. Fine Art and Culture Studies, (1), 39–47. https://doi.org/10.32782/facs-2024-1-5