ACTUAL PROBLEMS OF FORMING IMAGE CULTURE OF A PUBLIC RELATIONS SPECIALIST AT THE PRESENT STAGE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2024-1-24

Keywords:

PR, image culture, professional competence, image standard, calocagatia, image discourse.

Abstract

The main PR tendencies of 2024 (honest and open communication, attention to offline events, forming HR brand and company brand, etc.) only confirm the importance and necessity of image culture as an appropriate level of personal and professional development for PR specialist. The purpose of the work lies in problematization and considering an image culture of PR specialist as a system and integrative-personal complex of characteristics, which should have PR specialist in the first quarter of the XXI century, to be consistent with trends and not to lose competitiveness. The research methodology is based on the cultural-anthropological and systematic approaches applying of which allow to represent the image culture of PR specialist as an integrative and multi-component complex that consists of personal characteristics and professional skills, and reflects the general cultural level of a specialist in this sphere. Scientific novelty of the research is that for the first time, the image culture of a modern PR specialist as an interdisciplinary concept and problem is considered at the level of a single scientific study. Conclusions. It is confirmed that the image-culture of a public relations specialist as an integrative and personal complex includes axiological, cognitive and pragmatic-behavioral components, is focused on professional and universal values, which determines the success of image management. It is emphasized that this complex is more like a complex synergistic system of content components of different areas (imageology, image psychology, philosophy of life, image aesthetics, professional culture and ethics, etc.), where along with digital skills (including social media) it is important to indicate the educational level, professional competence and thorough knowledge of imageology, mastery of various image technologies, personal qualities, image suggestion and calocagatia, image standard of a specialist as a certain ideal and benchmark to which a novice PR professional aspires, knowledge of languages, written communication and organizational skills, leadership skills, teamwork and graphic design.

References

Апостол О. В. Упровадження іміджології як компоненти змісту магістерської підготовки викладачів у закладах вищої освіти. Вісник післядипломної освіти. Серія : Педагогічні науки. 2018. Вип. 6. С. 9–22.

Гапоненко В. А., Рихлік В. А. Зв’язки з громадськістю: навч. посіб.; М-во освіти і науки України, ДВНЗ «Київ. нац. екон. ун-т ім. Вадима Гетьмана». Київ: КНЕУ, 2015. 238 с.

Кобзєва І. Гармонійні аспекти калокагатії: історико-філософський аналіз. Освітологія. 2018. №7. С. 22–28.

Коржова Т. В. Реалізація компетентнісного підходу в процесі підготовки PR-фахівців у закладах вищої освіти України. Вісник Книжкової палати: науково-практичний журнал. 2019. №1 (270). С. 14–18.

Коржова Т. В. Зв’язки з громадськістю в контексті пострадянського освітнього простору: тенденції та перспективи. Вісник Книжкової палати: науково-практичний журнал. 2019. №2 (271). С. 11–15.

Коржова Т. В. Підготовка PR-фахівців у вищій школі України: питання вдосконалення професійного стандарту. Імідж і репутація: матеріали Міжнародної науково-практичної конференції м. Київ, 20 березня 2019 року. Київ: КНУКіМ, 2019. С. 147–152.

Моргунова С. О. Теоретична модель формування PR-компетенції майбутніх менеджерів організацій. Педагогіка формування творчої особистості у вищій та загально-освітній школах. 2016. Вип. 48(101). С. 378–385.

Нуржинська А. В. Діагностика рівнів сформованості компетентності майбутніх фахівців зі зв’язків з громадськістю у підготовці матеріалів для PR-діяльності. Український педагогічний журнал. 2017. № 3. С. 131–138.

Рябець І. В. Визначення термінів «фахівець із зв’язків із громадськістю» та «майбутній фахівець із зв’язків із громадськістю» у вітчизняному науковому педагогічному просторі. Теорія та методика професійної освіти. 2020. Вип. 24. Т.2. С. 109–113.

Тітаренко І. І. Формування конфліктологічної компетентності фахівців з реклами і зв’язків з громадськістю. Київ: ДСК-Центр, 2018.

Янковська О. Тренди в маркетингу 2023 від експертів Бізнес-школи УКУ. UCU Business School, 23 лютого 2023. URL: https://lvbs.com.ua/news/trendy-u-marketyngu-2023-vid-ekspertiv-biznes-shkoly-uku/

Abdullah Z., Mohamad B., Raza S. H., Hasan N. A. M. Reframing a global public relations practice: Identifying global capability framework from Asian perspective. Public Relations Review. 2023. Vol. 49(4). 102359. URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0363811123000747

Cernicova M., Dragomir M., Palea A. Tentative conclusions regarding Romanian professional perceptions on the competences specific for PR specialists. Professional communication and Translation Studies, 2011. Vol. 4. P. 3–10.

Cernicova M. Redefining «Public Relations» in the 21st century. Professional communication and translation studies. 2016. Vol. 9. P. 3–6.

Lutz S. A. Cultural Sensitivity: Importance, Competencies, and Public Relations Implications. Chancellor’s Honors Program Projects. 2017. URL: https://trace.tennessee.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=3083&context=utk_chanhonoproj

Flynn T. Do They Have What It Takes: A Review of the Literature on Knowledge, Competencies and Skills Necessary for 21st Century Public Relations Practitioners in Canada. Canadian Journal of Communication. 2014. Vol. 39. P. 361–384.

Fraser P. S. The Practice of Public Relations. New Jersey: Prentice Hall, Upper Saddle River, 1998. 556 p.

Meganck S., Smith J., Guidry J. P.D. The skills required for entry-level public relations: An analysis of skills required in 1,000 PR job ads. Public Relat Rev. 2020. Vol. 46(5): 101973. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7492838/

Sende J. V. O. Cultural diversity preparedness of public relations students for the public relations industry. Master thesis. Cape Peninsula University of Technology, 2019. URL: https://etd.cput.ac.za/bitstream/20.500.11838/3363/1/Onganga_Jeffrey_209001933.pdf

Verčič D., Verhoeven P., Zerfass A. Key issues of public relations of Europe: Findings from the European Communication Monitor 2007–2014 / Temas clave de las relaciones públicas en Europa: Resultados del European Communication Monitor 2007-2014. Revista internacional de relaciones públicas. 2014. Vol. 4 (8). P. 5–26.

Published

2024-04-26

How to Cite

КОРЖОВА, Т. (2024). ACTUAL PROBLEMS OF FORMING IMAGE CULTURE OF A PUBLIC RELATIONS SPECIALIST AT THE PRESENT STAGE. Fine Art and Culture Studies, (1), 182–188. https://doi.org/10.32782/facs-2024-1-24

Issue

Section

CULTURAL STUDIES