THE FOLK STUDY FOUNDATION OF NATIONAL PATRIOTIC EDUCATION IN THE ACTIVITY OF A MUSICAL ART TEACHER

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2021-2-3

Keywords:

national consciousness, ethnographic approach, patriotic education, musical art, musical education work

Abstract

The national-patriotic rebirth that occurs in modern Ukraine activates the public attention to the problem of a harmonious, integrated, creative, spiritually developed, tolerant person. In view of this, the use of music, including Ukrainian, national-patriotic education of the future teachers of music has become most promising, necessary and urgent. The comprehensive development of students’ mental and physical abilities is provided by a system of scientific knowledge, skills and abilities, which should correspond to the social demand of the society. The article highlights the relevance of the ethnographic foundation in the activity of the teacher of musical art for the fulfillment of the main tasks of national-patriotic education. The questions of possibilities of realization of modern pedagogical technologies in the educational process of modern school are raised.

References

Березюк О. Організаційно-педагогічні основи використання засобів народознавства в позанавчальному виховному процесі. Вісн. Житомир. держ. ун-ту ім. І. Франка. 2005. Вип. 24. С. 32–35.

Бех І. Програма українського патріотичного виховання дітей та учнівської молоді. Гірська школа Українських Карпат. 2015. №12-13. С. 26–37.

Бичко А. Національні аспекти філософської освіти в Україні. Філософія освіти. 2005. № 1. С. 210–228.

Вишневський О. Український виховний ідеал і національний характер (витоки, деформації і сучасні виклики). Дрогобич : Видавець Святослав Сурма, 2010. 160 с

Кияновська Л. Музичне виховання як національна проблема / Л. Кияновська / Музична україністика: сучасний вимір : зб. наук. статей. // [ред.-упор. М. Ржевська]. Київ – Івано-Франківськ : Видавець Третяк І.Я., 2008. Вип. 2. – 356 с.

Коленко К. Формування музично-естетичного та духовного виховання молоді засобами українського музичного фольклору на уроках музики / К. Коленко / Матер. ХІV Міжнар. наук. інтернет-конф. «Сучасний соціокультурний простір 2017». Режим доступу: http://int-konf.org/

Коменский Я. Избранные педагогические сочинения: в 2-х т. Москва : 1982. Т. 1. 656 с.

Концепція громадянського виховання особистості в умовах розвитку української держави. Педагогічна газета. 2000. № 6 (72), червень. С. 6.

Погрібний А. Розмови про наболіле, або якби ми вчились так, як треба. К. : Просвіта, 1999. 287с.

Русова С. Нова школа. Русова С.Ф. Вибрані твори. К. : Освіта, 1996. С. 207–219.

Турчин Т. Національний репертуар – основа музичного навчання сучасних школярів / Т. Турчин // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 14 : Теорія і методика мистецької освіти. 2010. Вип. 10. С. 130–136.

Філософія : навч. посіб. / [Л. В. Губерський, І. Ф. Надольний, В. П. Андрущенко та ін. ; за ред. І. Ф. Надольного]. К. : Вікар, 2005. 7-ме вид., стер. – 516 с.

Published

2021-11-03

How to Cite

ДОВГОШИЯ, В. (2021). THE FOLK STUDY FOUNDATION OF NATIONAL PATRIOTIC EDUCATION IN THE ACTIVITY OF A MUSICAL ART TEACHER. Fine Art and Culture Studies, (2), 23–28. https://doi.org/10.32782/facs-2021-2-3