NATURAL FORMS OF MINERALS IN JEWELRY BY ANDRY KOMAROV

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2021-2-7

Keywords:

jewelry, mineral, stone, pearl, Andriy Komarov, filigree, natural form, rough stones, pearls, silver

Abstract

This article offers readers to get acquainted with one of the most interesting tendencies in contemporary jewelry art – the use of minerals of natural forms, with minimal interference of processing. For many centuries, the natural forms of crystals were leveled, destroyed as a result of the cut and give them standard silhouettes. The article gives examples of the rings of the young Ukrainian jeweler Andriy Komarov, during the creation of which the master was based on the harmony of natural forms, structures and colors, selecting the settings that would best complement the inserts, without interfering with their perception by the viewer. The artist uses one of the oldest jewelry techniques – filigree, creating artistically perfect compositions that reveal the natural potential of selected minerals. Different variants of the solution of rings on the basis of identical materials are considered. He works with the most diverse forms, colors and structures of minerals, he often uses filigree techniques. Extreme talent and high artistic taste give birth to unique concepts of products in which all elements are subject to a single, coherent design; and the plan, in turn, is based on the shape, structure, color and texture of the selected mineral. The master jeweler develops a sketch based on existing material, creating for him an ideal framework. The ornaments of Andrei Komarov are full members of the jewelry composition: they not only hold the inserts, they complement them, contrast them, effectively shade or interweave into a single synthesis, repeating the silhouette or structural lines of minerals.

References

Пасічник Л. Ювелірне мистецтво України в контексті художнього процесу останньої чверті ХХ – початку ХХІ століття (за матеріалами виставок Києва). Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології НАН України. 2012. URL: http://um.etnolog.org.ua/zmist/2012/27.pdf.

Чегусова З. Декоративне мистецтво України кінця XX століття. 200 імен. Київ: Атлант ЮЕмСі, 2002. 511 с.

Роготченко О. Ювелірне мистецтво України ХХ сторіччя: Особливості розвитку. Сучасне мистецтво. 2013. Вип. 9. С. 117–127.

Росинська O. Сучасне ювелірне мистецтво Буковини. Образотворче мистецтво. 2009. № 3. С. 102–103.

Триколенко С. Краса природних форм мінералів у ювелірних виробах Андрія Комарова. Збірник матеріалів міжнародної науково-практичної конференції «Сучасні технології та особливості видобутку, обробки і використання природного каміння», 23–24 листопада 2017 року, Київ, Україна. Київ: Державний гемологічний центр України, 2017. С. 46–49.

Published

2021-11-03

How to Cite

ТРИКОЛЕНКО C. (2021). NATURAL FORMS OF MINERALS IN JEWELRY BY ANDRY KOMAROV. Fine Art and Culture Studies, (2), 44–48. https://doi.org/10.32782/facs-2021-2-7